اجتماعی

از آلودگی هوا تا پیش بینی هواشناسی استان ها

خبرمهم: معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت روز آینده در ۲۱ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفردرجه خواهد بود .

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران به تشریح آخرین وضعیت آب و هوای این استان در هفته پیش رو پرداخت.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، احمد اسدی  با اشاره به هشدار هواشناسی دریایی، اظهار کرد: با شکل گیری جریان شمالی پیش از ظهر شنبه سامانه بارشی دریایی  فعال خواهد شد و مخاطره ان مواج شدن دریا است.

وی گفت: بیشینه سرعت وزش باد ۱۴ متر بر ثانیه از غرب و شمال غرب بوده و ارتفاع موج دریا نیز تا ۱.۵ متر و بیشینه موج تا ۲.۵ متر خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران ادامه داد: اجتناب از صیادی و مراقبت در فعالیت های دریایی مورد تاکید است.

وی درباره پیش‌بینی وضع هوای استان نیز اظهار کرد: پیش بینی وضع هوای استان مازندران در روز شنبه ۱۸ دی، در مناطق ساحلی ، جلگه ای و دامنه ها، نیمه ابری همراه با کاهش نسبی دما، در بعدازظهر و شب ابری با بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات نیز صاف تا نیمه ابری همراه با کاهش نسبی دما، گاهی با افزایش ابر و وزش باد خواهد بود.

اسدی گفت: در روز یک‏شنبه نیز آسمان استان، نیمه ابری گاهی ابری در سواحل غربی استان با احتمال بارش پراکنده و در شب بتدریج با کاهش ابر همراه است.

وی خاطرنشان کرد: در روز دو‏شنبه هفته‌ی جاری، آسمان صاف تا قسمتی ابری بوده و در روز سه شنبه شب با افزایش ابر و در ارتفاعات نیمه غربی با بارش پراکنده و وزش باد همراه است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران ادامه داد: در روز سه شنبه نیز آسمان، صاف تا نیمه ابری و در ساعات بعدازظهر و شب با افزایش ابر و در ارتفاعات نیمه غربی با بارش پراکنده و وزش باد  پیش‌بینی می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه در روزهای چهار‏شنبه و پنج‏شنبه ۲۲ و ۲۳ دی ماه وضعیت جوی، صاف تا نیمه ابری خواهد بود در توصیه به باغداران گفت: طی ۱۰ روز آینده سامانه سردی که به مرکبات آسیب وارد کند، پیش‌بینی نمی‌شود.

آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی در مازندران

رئیس پلیس راه استان مازندران به تشریح آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی در این استان پرداخت.

سرهنگ عبدالله جهانتاب  با اشاره به وضعیت راه‌های مواصلاتی مازندران، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی محورها و راه مواصلاتی باز و تردد جریان دارد.

وی گفت: در حال حاضر ترافیک در محورها عادی و روان بوده و سطح جاده‌ها نیز خشک است و بارندگی نداریم.

رئیس پلیس راه استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرایط جوی مناسب است افزایش سرعت در محورها توسط رانندگان اتفاق می‌افتد که توصیه می‌شود رانندگان توقف لحظه‌ای در جاده نداشته باشند.

جهانتاب در پاسخ به وضعیت تعمیر تونل‌ها در استان گفت: وضعیت روشنایی و تعمیر تونل ها توسط راهداری اعلام‌می‌شود که در صورت مسدود شدن جاده ها متعاقباً اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل زمستان به سر می‌بریم و وجود سامانه های بارشی در روزهای آینده و همینطور انتظار بارش برف در ارتفاعات، توصیه می‌شود رانندگان در محورهای کوهستانی تجهیزات زمستانی، سوخت کافی به همراه داشته و به تجهیزات گرمایشی مجهز باشند.

رییس پلیس راه استان افزود: همچنین برف پاک کن خودروها سالم بوده و رانندگان لز سالم‌بودن چراغ مه شکن  مطمئن باشند و یخ شکن و زنجیر چرخ  نیز به همراه داشته باشند.

جهانتاب گفت: توصیه پلیس به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است تا سرنشینان خودروها و مسافرین سفر ایمنی داشته باشند.

برف و باران از روز دوشنبه آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می گیرد، افزود: با ورود امواج ناشی از مرکز کم ارتفاع بسته ای که روی دریای مدیترانه بسته شده، ناپایداری در جو استان حاکم می شود و بارش باران و برف را در پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: فعالیت این سامانه تا اواخر روز پنجشنبه و احتمالا صبح جمعه موجب افزایش سرعت وزش باد و در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش پراکنده برف، احتمال لغزندگی معابر و بروز کولاک در مناطق برفگیر استان می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در روزهای آینده تا شب دوشنبه با توجه سکون جو در شهرهای پرجمعیت و صنعتی، بر میزان آلاینده های جوی افزوده شده و از کیفیت هوا در این شهرها کاسته می شود.

امیدفر، توصیه کرد تمامی گروه های سنی تا روز سه شنبه این هفته از تردد غیرضروری در سطح شهرهای صنعتی و پرجمعیت به ویژه مناطق آلوده خودداری و از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز پرهیز کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید و آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز هشت ایستگاه سنجش کیفیت هوا وجود دارد.

یخبندان در ۲۱استان

محمد اصغری ، در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد:‌ تا روز دوشنبه ۲۰ دی ماه جوی آرام و پایدار در اغلب نقاط کشور داریم که موجب افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی می‌شود.

وی ادامه داد: بعدازظهر دوشنبه با نفوذ سامانه بارشی از غرب کشور در مناطقی از غرب و شمال غرب افزایش ابر و بارش برف و باران همراه با وزش باد خواهیم داشت.

اصغری گفت: روز سه شنبه ۲۱ دی در برخی مناطق غرب، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب البرز غربی، بارش خواهیم داشت و روز چهارشنبه بارش پراکنده در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: از پنجشنبه ۲۳ دی با شمالی شدن جریانات بارش در سواحل خزر آغاز می‌شود، ضمن آنکه اواخر وقت پنجشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور در غرب کشور بارش خواهیم داشت و روزهای جمعه و شنبه پیشِ رو در نیمه غربی کشور بارش برف و باران خواهیم داشت.

وی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف و غبارآلود پیش‌بینی می‌شود،‌ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۲ و ۳ درجه خواهد بود.

اصغری اضافه کرد: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۳ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۸ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

معاون پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: روز آینده در ۲۱ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفردرجه خواهد بود

۱۲ ایستگاه سنجش آلودگی تهران در وضعیت قرمز!

در حال حاضر کیفیت هوای شهر تهران با شاخص ۱۳۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۲ ایستگاه سنجش کیفیت هوا، در وضعیت قرمز یا ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.

در این شرایط افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

هوای تهران بعد از ۳ روز وضعیت قابل قبول، ناسالم شده و به نظر می‌رسد این وضعیت کماکان ادامه داشته باشد. طبق پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا نیز روز آینده هوای ناسالم در تهران حاکم خواهد بود.

در حال حاضر دمای هوای تهران ۹ درجه سانتیگراد است و طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، کمینه دما در روز آینده ۴ درجه و بیشینه دما ۱۰ درجه سانتیگراد خواهد بود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا