اجتماعیسلامت

واکسن کرونا خطر زایمان زودرس را افزایش نمی‌دهد

خبرمهم: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در دوران بارداری هیچ ارتباطی با زایمان زودرس ندارد.

از پایگاه اینترنتی دانشگاه ییل آمریکا، زنان باردار مبتلا به کرونا در معرض خطر بیشتر ابتلا به نوع شدید این بیماری و مرگ ناشی از آن هستند، با این حال تنها ۳۱ درصد از زنان باردار در آمریکا تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ (مهرماه ۱۴۰۰) واکسن کرونا تزریق کرده بودند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، یکی از موانع پذیرش واکسن های کرونا، نگرانی در این زمینه است که واکسیناسیون علیه ویروس کووید۱۹ ممکن است حاملگی را مختل کند. اکنون یک مطالعه که به سرپرستی محققان دانشگاه ییل انجام شد، بیش از ۴۰ هزار زن باردار را مورد بررسی قرار گرفت که شواهد جدیدی را در حمایت از ایمنی واکسیناسیون کووید  ۱۹در دوران بارداری به دست آمد.

این مطالعه نشان داد که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در دوران بارداری در مقایسه با افراد باردار واکسینه نشده، هبچ ارتباطی با زایمان زودرس ندارد.

محققان متوجه شدند که تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری و تعداد دزهای دریافتی این واکسن با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط نییست.

یافته های این مطالعه روز چهارم ژانویه (۱۴ دی)   توسط مرکز کنترل و پیشگیری از درمان آمریکا منتشر شد.

تولد زودرس (که در آن نوزادان زودتر از ۳۷ هفته بارداری به دنیا می آیند) با خطر بالاتری برای مرگ و ناتوانی نوزاد همراه است.

محققان در این مطالعه جدید برای بررسی خطر زایمان زودرس در بین زنان باردار واکسینه شده و واکسینه نشده از داده‌های هشت سازمان مراقبت‌های بهداشتی استفاده کردند که در طرح ایمنی واکسن به نام Vaccine Safety Datalink شرکت کرده بودند. زنان باردار مورد مطالعه ۱۶ تا ۴۹ ساله بودند.

به گفته محققان، در میان افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، ۱۰ هزار و ۶۴ نفر یا تقریباً ۲۲ درصد، حداقل یک دز واکسن کووید۱۹ را در دوران بارداری دریافت کردند. اکثر این افراد (۹۸.۳ درصد) واکسیناسیون را در سه ماهه دوم یا سوم دریافت کردند. بقیه یعنی ۱.۷ درصد، واکسن کووید۱۹ را در سه ماهه اول بارداری خود دریافت کردند.

محققان می گویند تا به امروز چند مطالعه نتایج واکسیناسیون کرونا در دوران بارداری را در میان تولدهای زنده توصیف کرده اند. این یافته های جدید نیز به شواهدی اضافه می کند که واکسیناسیون کووید۱۹ در دوران بارداری بی خطر است.

تحقیقات در مورد محرک‌های پذیرش کم واکسن کرونا در بین افراد باردار نشان داده است که شایع‌ترین نگرانی‌ها کمبود اطلاعات در مورد ایمنی واکسن در افراد باردار و آسیب احتمالی آن برای جنین بوده است.

هیدر لیپکیند دانشیار زنان و زایمان و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی ییل و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: نتایج این مطالعه در زمینه هر دو این نگرانی ها صحبت می‌کند.

وی افزود: تزریق واکسن علیه ویروس کووید۱۹ برای پیشگیری از ابتلا به وضعیت شدید بیماری کرونا در افراد باردار مهم است. با افزایش نرخ ابتلا به این بیماری در جامعه، زنان باردار را تشویق می‌کنیم تا علیه این بیماری واکسینه شوند.

زنان باردار در صورت ابتلا به کرونا در مقایسه با افراد غیر باردار،  علاوه بر اینکه با افزایش خطر ابتلا به نوع شدید کرونا و مرگ ناشی از آن روبرو هستند به احتمال زیاد به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه، تهویه تهاجمی و اکسیژن‌رسانی خون با کمک دستگاه اکسیژن ساز نیز نیاز خواهند داشت.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا و کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان، تزریق واکسن کرونا را برای زنان باردار، زنان شیرده و برای زنانی که تلاش می کنند باردار شوند یا ممکن است در آینده باردار شوند، توصیه می کنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا