اجتماعیسلامت

شناسایی ۱۹۴ مبتلا به امیکرون در کشور تا کنون

خبرمهم: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «امیکرون» در کشور، گفت: موثرترین کار در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است و توصیه می‌کنم افراد حتما دز سوم واکسن را تزریق کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی موارد شناسایی ابتلا به «امیکرون» در کشور، گفت: موثرترین کار در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است و توصیه می‌کنم افراد حتما دز سوم واکسن را تزریق کنند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر سعید کریمی در نشست خبری وزارت بهداشت، در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها و آمادگی بیمارستان‌ها در برابر اُمیکرون، گفت: خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ما با علائم مشکوک به کرونا با علائم تنفسی که به صورت روزانه مراجعه می‌کنند، حدود  ۱۲۵۰ مورد است که این میزان مراجعه از پیک قبلی که داشتیم به تدریج کم شده و در زوهای اخیر، افزایش قابل توجهی را نداشتیم. البته تغییرات سینوسی کاهش و افزایشی وجود داشته، اما خوشبختانه افزایش مراجعات قابل توجه و مستمر نداشتیم. همچنین در حوزه تعداد بستری، بعد از عبور از پیک، در حد ثابت در حد  ۵۸۰۰ مورد است که در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته و افزایش نگران‌کننده‌ای را شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: تعداد بستری در آی سی یو هم حدود ۱۴۰۰ مورد است. بنابراین در حوزه بستری در آی‌سی‌یو هم افزایش خاصی نداشته است و در شرایط پایداری به سر می‌بریم. در زمینه سویه اُمیکرون نیز تعداد موارد مبتلا که با تشخیص قطعی کیت بوده، افزایش یافته است و تا امروز  ۱۹۴ تشخیص قطعی اُمیکرون داشته‌ایم که در حال افزایش است.

کریمی ادامه داد: برای تشخیص اُمیکرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشکوک به اُمیکرون باشد، یک تست اضافه هم برای اُمیکرون انجام می‌شود. افزایش تعداد موارد اُمیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت‌پذیری اُمیکرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممکن است، فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند. بر این اساس رعایت پروتکل‌های بسیار مهم است و باید توجه کرد که  موثرترین چیز هم در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است که توصیه می‌کنم، حتما دز سوم واکسن را افراد تزریق کنند. دز سوم در پیشگیری از ابتلا و موارد شدید و همچنین پیشگیری از بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار موثر است.

وی همچنین گفت: باید توجه کرد که از نظر درمانی تفاوتی بین اُمیکرون و سویه دلتا وجود ندارد. البته از جهت مراقبتی باید بیشتر مراقب باشیم، زیرا سرایت‌پذیری اُمیکرون بیشتر است، اما از نظر درمان تفاوتی ندارد. در عین حال به بیمارستان‌هایمان آماده‌باش اعلام کردیم که در آماده‌باش هستند تا اگر خدایی نکرده تعداد موارد افزایش یافت، بتوانند به بهترین نحوه مراقبت‌ها و خدمات را از نظر وضعیت اکسیژن‌سازها، دارو و… انجام دهند. این تمهیدات با معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است. ان‌شاءالله که اصلا وارد پیک بعدی نشویم، باتوجه به اینکه مدت زمان فاصله واکسیناسیون‌مان کم است و آنتی‌بادی وجود دارد، ولی اصلا نباید غافل شویم و باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا