اجتماعی

برمودا افسانه یا واقعیت

خبرمهم: کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که تاکنون خبری درباره مثلث برمودا نشنیده باشد و برای چند دقیقه هم که شده پیرامون رازآلودترین نقطه جهان فکر نکرده باشد.

کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که تاکنون خبری درباره مثلث برمودا نشنیده باشد و برای چند دقیقه هم که شده پیرامون رازآلودترین نقطه جهان فکر نکرده باشد. برمودا، نقطه‌ای مخوف در اقیانوس اطلس و محل وقوع حوادث اسرارآمیزی است که هنوز دلیل کاملاً مشخصی برای آنها وجود ندارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مثلث برمودا در بخش جنوب‌شرقی آمریکا واقع شده و برای نخستین بار مرزهای آن توسط یک نویسنده آمریکایی به‌نام «وینست کرامر» تعریف شد. گفته می‌شود در یک قرن اخیر بیش از ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در این نقطه از جهان ناپدید شده‌ است و هیچ اثری از آنها باقی نمانده اما آیا همه خبرها و تصوراتی که درباره این منطقه شکل گرفته حقیقت دارد یا برگرفته از تخیلات عده‌ای است که دلایل علمی و مستدلی برای ادعا و تصوراتشان ارائه نمی‌دهند؟ تاکنون ده‌ها فیلم سینمایی در مورد این منطقه ساخته شده که تعدادی از آنها مبتنی بر واقعیت است و تعدادی دیگر حاصل تخیل افرادی که به این نقطه ترسناک سفر نکرده‌اند و همین تضادها، کشف رازهای اسرارآمیزترین نقطه جهان را سخت می‌کند.

بلعیدن کشتی و هواپیما
ناپدید شدن هواپیمای استارتایگر در سال ۱۹۴۸نخستین حادثه‌ای بود که در مثلث برمودا رخ داد و نگاه‌ها را به سمت این نقطه از جهان چرخاند. استارتایگر که یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهای چهار‌موتوره بود، با ۲۶مسافر و خدمه و در نزدیکی برمودا کاملاً ناپدید شد و هیچ اثری از آن باقی‌نماند. ماجرا زمانی ترسناک شد که چند دقیقه قبل از ناپدید شدن این هواپیما، خلبان پیامی با این مضمون که هوا خوب است و هیچ مانعی برای ادامه پرواز وجود ندارد به برج مراقبت مخابره کرده بود. در ماه‌ها و سال‌های بعد تعداد دیگری از این هواپیماها به سرنوشت استارتایگر دچار شدند، اما هیچ توجیه علمی در مورد بروز این حادثه پیدا نشد. کشتی‌هایی که گاهی از مسیر برمودا عبور کرده‌اند هم از خطر ناپدید شدن ناگهانی در امان نبوده‌اند و از کشتی «فارو» که سال ۲۰۱۸با ۳۳خدمه در برمودا ناپدید شد می‌توان به‌عنوان آخرین نمونه نام برد. همان موقع یک هواپیمای دیگر با ۶مسافر در حوالی مثلث برمودا ناپدید شد و همین حوادث باعث شد تا تحقیقات در مورد رازهای مخوف مثلث برمودا از سر گرفته شود.

فرضیه‌های خیالی
کریستف کلمب، کاشف معروف ایتالیایی نخستین کسی بود که فرضیه از کار افتادن قطب‌نمای کشتی‌ها در نزدیکی مثلث برمودا را مطرح کرد. در اسنادی که از این دریانورد ایتالیایی به‌جا مانده اشاره شده که قطب‌نما در نزدیکی این مثلث جهت‌های عجیبی را نشان می‌دهد و در مواردی حتی به‌وجود یک توپ آتشین در آسمان برمودا اشاره شده است. اینکه ادعایی از این دست بر پایه حقیقت مطرح شده یا برگرفته از تخیلات کریستف کلمب بوده مشخص نیست، اما برخی دانشمندان بر این باورند که قطب‌نماها با نزدیک شدن به مثلث برمودا از کار می‌افتند. روی دیگر سکه هم خیال‌پردازی‌ها و طرح ادعاهای نامتعارفی مثل وجود موجودات فضایی در مثلث برموداست. از دیگر فرضیه‌های عجیب این است که قاره‌ای گمشده به نام «آتلانتیس» در اعماق مثلث برمودا وجود دارد و برمودا دروازه‌ای برای ورود به این قاره ناشناخته است.رؤیای سفر در زمان از هیجان‌انگیزترین تخیلاتی است که در مورد مثلث برمودا وجود دارد و خیلی‌ها دلیل ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها را با آن مرتبط می‌دانند، اما تردیدی وجود ندارد که فرضیه‌هایی از این دست به تخیل نزدیک‌تر است تا واقعیت و مبنای علمی برای آنها وجود ندارد.

متهم ردیف اول
اولین فرضیه این است که در مثلث برمودا گازهایی مثل متان به‌طور ناگهانی فوران می‌شود و این موضوع تراکم آب را کاهش می‌دهد. محققان بعد از مطالعات فراوان به غلظت زیادی از گاز متان در کف اقیانوس اطلس پی بردند. دانشمندان می‌گویند بعد از ورود کشتی به مثلث برمودا، گاز متان فوران کرده و باعث غرق و در واقع دفن شدن کشتی در اعماق اقیانوس می‌شود. تلاش دانشمندان در قسمتی از مستند تلویزیونی History به تصویر کشیده شده است. در این مستند، کاوشگر کشتی‌های غرق شده و هواپیماهای سقوط کرده در مورد خطرات حباب متان هشدار می‌دهد و می‌گوید:«برخی محققان مدعی شده‌اند که وقتی رسوبات فوران می‌کند، حباب‌های عظیمی از آب خارج می‌شود و کشتی‌ها را غرق می‌کند. در یکی از بررسی‌ها حفره‌های عظیمی شبیه دهانه پیدا کردیم که بزرگ‌ترین آنها ۶۰۰ متر بود. اگر حبابی زیر یک کشتی منفجر شود، کشتی به‌سادگی توسط آب بلعیده و غرق خواهد شد.» سایر محققان هم درباره ارتباط ترکیدن حباب‌های گاز متان با ناپدید شدن کشتی‌ها در مثلث برمودا هشدار داده‌اند و جالب اینکه گفته می‌شود کشتی‌های مدرن در برابر اینگونه تلاطم‌ها در سطح اقیانوس مقاومت می‌کنند.

متهم ردیف دوم
وجود مه الکتریکی در مثلث برمودا یکی دیگر از فرضیه‌های علمی است که طی چند سال اخیر مطرح شده و تحقیقات در مورد صحت و سقم این فرضیه هنوز ادامه دارد. برخی دانشمندان معتقدند وجود مه الکتریکی در محدوده مثلث برمودا، از دلایلی است که باعث ناپدید شدن ناگهانی هواپیما و کشتی در این منطقه می‌شود و هر جسمی با این مه الکتریکی برخورد کند ناپدید خواهد شد. وجود امواج سرکش در مثلث برمودا هم فرضیه دیگری است که می‌گوید طوفان‌های محدوده برمودا از چند جهت رخ می‌دهد و باعث واژگونی و ناپدید شدن کشتی‌ها می‌شود. به این پدیده، «گره دریایی» می‌گویند که ۳طوفان بزرگ در ۳جهت به هم می‌رسند و این موضوع باعث به‌وجود آمدن امواج فراطبیعی در اقیانوس اطلس می‌شود. البته در مورد گره دریایی هیچ توجیهی برای غرق شدن هواپیماها وجود ندارد.

ماجرای ابرهای شش ضلعی
برمودا مثلثی به وسعت یک میلیون و ۳۰۰هزار کیلومتر در فلوریدا و بخش‌هایی از پورتوریکو واقع شده و طی ۱۰۰سال گذشته دست‌کم هزار انسان را به کام مرگ فرستاده است. به‌رغم انبوه خبرها و مطالبی که در ۱۰۰سال اخیر درباره مثلث برمودا مطرح شده به‌نظر می‌رسد بسیاری از ناپدید شدن‌ها در این نقطه شبیه حوادثی است که در دیگر مناطق جهان رخ می‌دهد و شواهد قابل اتکایی مبنی بر تأثیر غیرعادی برمودا بر سرنوشت وسایل نقلیه که از این محدوده عبور می‌کنند وجود ندارد. دانشمندان دانشگاه کلرادو نظریه جدیدی را در مورد مثلث رازآلود برمودا مطرح کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است. آنها به ابرهای شش ضلعی اشاره می‌کنند که در بالای این منطقه شکل گرفته‌اند، بمب‌های بادی با سرعت ۲۷۳کیلومتر در ساعت و امواجی با ارتفاع بیش از ۱۴متر تولید می‌کنند. این بمب‌های بادی قدرتمند، کار هواپیماها و کشتی‌هایی را که از برمودا عبور می‌کنند یکسره خواهند کرد.

حقایق خواندنی
در مورد عجایب مثلث برمودا به‌عنوان اسرارآمیزترین نقطه جهان نقل قول‌های فراوانی وجود دارد که  صحت و سقم آنها محل بحث و جدل علمی دانشمندان بوده است و خواندن برخی از آنها خالی از لطف نیست. مثلاً برخی از خلبان‌ها ادعا می‌کنند بعد از نزدیک شدن به برمودا زمان را از دست می‌دهند. عده‌ای هم می‌گویند مثلث برمودا را در هیچ نقشه‌ای نمی‌توان یافت. حتی صحبت از پیدا شدن خواهرخوانده مثلث برمودا در اقیانوس آرام هم به میان آمده است. عده‌ای می‌گویند در ۱۰۰کیلومتری ساحل توکیو منطقه‌ای وجود دارد که اتفاقات مشابه با مثلث برمودا در آن رخ می‌دهد. این عده می‌گویند در سال ۱۹۵۰میلادی وسیله نقلیه‌ای که ۷۰۰سرباز را حمل می‌کرد در این منطقه ناپدید شد و در ادامه ده‌ها کشتی و هواپیما در آن غرق شده‌اند. لورنس دیوید کخ، پژوهشگر سرشناس دانشگاه آریزونا و نویسنده کتاب «راز مثلث برمودا» در یک اظهارنظر رسمی مدعی شد که بخش قابل اعتنای مطالبی که درباره مثلث برمودا نوشته شده اغراق‌آمیز و متناقض است و حاصلی جز افزودن بر وحشت مردم نداشته است. اظهارات این دانشمند بیش از همه فرضیه‌های غیرعلمی به واقعیت نزدیک به‌نظر می‌رسد و هنوز برای این پرسش که چگونه هواپیماها و کشتی‌های دیگر که تعدادشان هم کم نیست به سلامت از مثلث برمودا عبور کرده‌اند و به مقصد رسیده‌اند، پاسخی پیدا نشده است. برخی کارشناسان هم معتقدند اتفاقات پیرامون برمودا می‌تواند ریشه در اشتباهات انسانی داشته باشد، چرا که هر روز تعدادی زیادی انسان از محدوده مثلث برمودا عبور می‌کنند و اتفاقی برای آنها رخ نمی‌دهد. افسانه مثلث برمودا همواره موضوعی جنجالی برای شهرت نویسندگان بوده و اینگونه است که معمای برمودا همچنان لاینحل باقی‌مانده است.

راز ناپدید شدن
بعد از ناپدید شدن هواپیما یا کشتی در اطراف مثلث برمودا هیچ اثری از آنها باقی نمی‌ماند و همین موضوع مثلث برمودا را به یکی از مخوف‌ترین نقاط دنیا بدل کرده است. در چنین مواقعی این پرسش مطرح می‌شود که چرا بعد از غرق شدن کشتی و هواپیما هیچ اثری از آنها در اقیانوس اطلس باقی‌نمی‌ماند و این یکی از رازهایی است که تاکنون پاسخ صددرصد دقیقی برای آن یافت نشده است. برخی دانشمندان برای پاسخ دادن به این سؤال سراغ حدس و گمان‌های علمی رفته‌اند. مثلاً برخی از آنها معتقدند مثلث برمودا در مسیر جریان تند آب گرم اقیانوس «گلف استریم» قرار گرفته است. این جریان از خلیج مکزیک به سمت ایسلند و بخش‌هایی از غرب اروپا می‌رسد و طبق گمانه‌زنی برخی از دانشمندان، آثار به‌جا مانده از قربانی‌های مثلث برمودا از طریق گلف استریم در آب‌های اقیانوس اطلس پراکنده می‌شود. /همشهری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا