اجتماعی

کاهش ۱۵ درصدی میزان بارش‌ها در ۴۵ روز نخست سال آبی

خبرمهم: ثبت ۱۴ میلی‌متر بارندگی در ۴۵ روز گذشته حکایت از میزان بارش‌های مناسب در کشور از ابتدای سال آبی‌جاری(ابتدای مهرماه ۱۴۰۰) تا هفته دوم آبان‌ماه در بیشتر استان‌های کشور داشته اما این میزان بارش نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۱۵ درصدی داشته است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، بعد از بارش‌های مداوم در هفته اخیر نگاهی به وضعیت بارندگی‌های مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۲۷۶.۴ میلی‌متر، مازندران با ۱۳۳.۸ میلی‌متر و گلستان با ۷۹.۵ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.در حال حاضر استان‌های مرکز، شرقی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان بوشهر با ۰.۵ میلی‌متر، خراسان جنوبی با ۰.۲۴ میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با یک میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا تا هفته دوم آبان‌ماه بوده‌اند.
میزان بارندگی استان‌های بوشهر و خراسان جنوبی نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۹۲ و ۹۳ درصد کاهش داشته، البته از ۳۱ استان کشور که با افزایش بارندگی قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه بود، فقط هشت استان دارای کاهش بارش هستند.
میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) تا ۱۴ آبان‌ماه به ۱۴ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۵.۴ میلی‌متر) افزایش ۱۵۸ درصدی و در مقایسه با میانگین ۵۲ ساله کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.
روز گذشته معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه بارندگی‌های سه روز اخیر تاثیر محدودی در متوسط بارش کل کشور داشتند، گفت: اثر این بارندگی‌ها در ورودی سدهای کشور که حدود ۵۰ درصد آب شرب را تامین می کنند، یک درصد بیشتر نبوده است. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا