اجتماعی

چرا تخلفات باربری‌ها زیاد شده؟

خبرمهم: رئیس هیت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل درون شهری و رئیس سابق اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور نبود

رئیس هیت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل درون شهری و رئیس سابق اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور نبود نظارت اتحادیه و تامین نشدن کارگران این بخش به لحاظ اقتصادی را از عوامل اصلی افزایش تخلفات در حوزه حمل و نقل عنوان کرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، محسن طاقدار در نشستی خبری از نابسامانی در اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور خبر داد و گفت: این اتحادیه بیشتر اوقات تعطیل است و کسی به شکایات مردم رسیدگی نمی‌کند.

پیک موتوری‌ها امنیت جانی و شغلی ندارند

وی با بیان اینکه کم کاری این اتحادیه باعث معطلی صدور و تمدید پروانه‌های صنفی شده، تصریح کرد: از طرف دیگر کسی هم مشکلات اعضای این صنف را پیگیری نمی‌کند. دوم نوع حمل و نقل، یعنی حمل بار و مسافر در کشور فعال است. اولین مشکلی که پیگیری نمی‌شود نبود فقدان امنیت جانی و شغلی موتورسواران است. در زمینه امنیت شغلی، برای موتورسواران اساسا رابطه استخدامی بین کارگر و کارفرما وجود ندارد و این یک شغل کاذب محسوب می‌شود. پیک موتوری در قانون کشور شغل نیست و تامین اجتماعی و پلیس راهنمایی و رانندگی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین اولین دغدغه پیک موتوری‌ها نداشتن بیمه است. اما چون خود مالک حساب می‌شوند، شرکت‌ها ملزم به بیمه آن‌ها نیستند.

این فعال صنفی افزود: کارگران شاغل در شرکت‌های حمل و نقل بار درون شهری نیز کارگران روزمزد و فصلی هستند که رابطه استخدامی ندارند. این افراد عموما با تمام شدن فصل کشت از شهرستان‌ها می‌آیند و در مواردی به شغل این افراد نیز به عنوان شغل کاذب نگاه می‌شود. شرکت‌های باربری هم برای فرار از بیمه کردن این کارگران می‌گویند که این‌ها باربر هستند و ما فقط آن‌ها را معرفی می‌کنیم. بنابراین هر دو گروه یاد شده به لحاظ اقتصادی تامین نیستند و یکی از دلایل افزایش تخلفات همین است. اما اگر باربری‌ها مجبور به بیمه کارگران شوند بخش زیادی از تخلفات حذف می‌شود.

این در حالی است که به گفته طاقدار در حال حاضر اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور ماه‌ها صدور یا تمدید پروانه صنفی را به تاخیر می‌اندازد، مشکلات اعضای صنف را پیگیری نمی‌کند و به شکایت‌های مردم نیز رسیدگی نمی‌کند. در این زمینه از سازمان صمت هم شکایت کردیم، اما فقط با یک دور باطل نامه نگاری مواجه هستیم.

وی افزود: کانون سراسری انجمن‌های صنفی حمل و نقل درون شهری اکنون آمادگی دارد در کل کشور نرخ گذاری ثابت و بر آن نظارت کند.

تخلفات باربران را بشناسید

یک فعال صنفی نیز در این برنامه از افزایش تخلفات صنفی در حوزه باربری خبر داد و گفت: در حال حاضر شاهد هستیم باربری‌ها ابتدا مبلغی را طی می‌کنند، اما به بهانه‌های مختلف در نهایت مبلغ بیشتری را طلب می‌کنند و با داد و بیداد هم آن را دریافت می‌کنند. تخلف دیگر این است که باربری‌ها برای حمل وسایل سنگین به صورت توافقی هزینه دریافت می‌کنند یا برای حمل پیاده کالا تا آسانسور مبلغ اضافی می‌خواهند.

وی افزود: همچنین در مواردی شاهد هستیم کامیونه‌داران به طور مبهم نرخ اعلام می‌کنند. مثلا می‌گویند برای سه ساعت ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، اما اگر در همان سه ساعت دو سرویس جابجا کنند، دو سرویس محاسبه می‌کنند.

این فعال صنفی در ادامه تاکید کرد که واحدهای بدون مجوز حتما باید پلمب شوند و اینکه اتحادیه می‌گوید مردم کالاهای خود را به واحدهای بدون پروانه نسپارند کافی نیست و نباید این موضوع را به گردن مردم انداخت. این مسئله تبعات امنیتی به دنبال خواهد داشت.

او در پایان درباره فعالیت کسب و کارهای مجازی در این حوزه نیز گفت: خیلی از این کسب و کارها در حوزه‌های مختلف فقط از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند که ممکن است کارشناسان آن اطلاعات کافی برای رسیدگی به شکایات نداشته باشند. راه حل کاهش تخلفات کسب و کارهای مجازی حداقل در بخش حمل و نقل استفاده از درج یک نام مشخص بر روی خودروهای شخصی فعال در این حوزه است./ ایسنا

انتهای پیام

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا