اجتماعیسلامت

ادعای تازه، کرونا چه زمانی و از کجا شروع شد؟!

خبرمهم: روزنامه دیلی تلگراف به اسنادی از یک موسسه مشورتی در زمینه امنیت سایبری دست یافته که در آن ادعا شده ویروس کرونا چندین ماه قبل از آنکه چین شیوع آن را در ووهان اعلام کند در این کشور شایع شده بود.

این نشریه انگلیسی گزارش داد که طبق تحقیقات موسسه «اینترنت ۲.۰» آمار خرید تست‌های پی‌سی‌آر در چین از اواسط سال ۲۰۱۹ به طرز چشمگیر و قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس یافته‌های این موسسه آمریکایی – استرالیایی حجم خرید تست‌های پی‌سی‌آر در استان هوبی چین از ۳.۳ میلیون پوند در سال ۲۰۱۷ میلادی و ۴ میلیون پوند در ۲۰۱۸ ناگهان به ۷.۸ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹ رسیده است. تست پی‌سی‌آر نقش مهمی در تشخیص ابتلا به کرونا دارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، این افزایش به گزارش دیلی تلگراف حدود ۷ ماه پیش از اعلام رسمی چین درباره شیوع کرونا به سازمان جهانی بهداشت است. کارشناسان موسسه «اینترنت ۲.۰» ادعا کرده‌اند: ما بر اساس بررسی داده‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که ویروس کرونا به احتمال زیاد از تابستان ۲۰۱۹ و قطعا از پائیز به طرز مهلکی در ووهان چین شایع شده بود.

آن ها بر همین اساس ادعا کرده‌اند: اطمینان بالا همه‌گیری کرونا زودتر از آنکه چین، سازمان جهانی بهداشت را در این زمینه مطلع کرد شایع شده بود.

پیشتر گزارش‌هایی درباره شیوع کرونا در ایتالیا هم منتشر و ادعا شد که ماه‌ها قبل از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا، این ویروس در ایتالیا شایع بود.

به گزارش نشریه ایندیپندنت، دانشمندان به نمونه‌هایی از پادتن کرونا در ایتالیا دست یافته‌اند که متعلق به سپتامبر (شهریور/مهر) دو سال پیش است. این در حالیست که مقام های بهداشتی این کشور اولین مورد کرونا را در ماه ژانویه ۲۰۲۰ گزارش کردند که این ویروس به شدت در مناطق شمالی ایتالیا شایع شده بود.

ابتدا دانشمندان به آثار ویروس کرونا در آب‌های ایتالیا دست یافته‌اند که نشان می‌دهد این ویروس در ماه دسامبر ۲۰۱۹ یعنی دست کم یک ماه پیش از اعلام رسمی مقامات این کشور شایع بوده است. اما یافته‌های جدید حاکیست که این ویروس پیش از دسامبر در این کشور جریان داشته است.

بر اساس این گزارش، دانشمندان نمونه خون حدود یکهزار بیماری را که در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ آزمایش سرطان ریه داده‌اند بررسی کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که پادتن کرونا در حدود ۱۱ درصد این افراد وجود داشته است. از این میزان ۱۴ درصد مربوط به سپتامبر ۲۰۱۹ و حدود ۳۰ درصد دیگر مربوط به هفته دوم فوریه ۲۰۲۰ بوده است.

دانشمندان در این گزارش که یک نسخه آن در دو ماه‌نامه توموری منتشر شده نوشته‌اند: تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع غیر قابل انتظار و زودهنگام ویروس سارس-کو-۲ از ماه‌ها پیش از شناسایی اولین مورد مبتلا به این ویروس در ایتالیا، در میان افراد بدون علائم شایع بوده است.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا