اجتماعی

اعزام زائران به عراق، از دروغ تا واقعیت

خبرمهم: هرچه به اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم عده‌ای سودجو از علاقه و دلبستگی هموطنان به ائمه اطهار و بویژه امام حسین(ع) سوءاستفاده کرده و با تبلیغات دروغین مردم را فریب می‌دهند که مرزها برای ورود به عراق باز است این در حالی است که تمام مرزهای زمینی به سمت عراق بسته است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علاقه به ائمه اطهار(ع) در فرهنگ ایرانی ریشه دارد و خانواده ها علاقه به ائمه را از بدو کودکی به فرزندان خود آموزش داده و کودکان از همان ابتدا با شیوه و سبک زندگی ائمه آشنا شده و این آموزش ها را تا پایان عمر در اعماق وجود خود حفظ می کنند به همین دلیل شوق و علاقه به امام حسین(ع) همواره در دل ایرانیان وجود داشته و تا قبل از شیوع کرونا پیاده روی اربعین با شکوه و در کمال امنیت برگزار می شد اما از زمان شیوع کرونا این اتفاق مذهبی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.سال گذشته پیاده روی اربعین با مدیریت و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد اما امسال به دلیل موج سوم کرونا دلتا وضعیت تغییر کرد و اطلاع رسانی لازم به شهروندان صورت گرفت که پیاده روی اربعین به سبک و سیاق سال های گذشته برگزار نمی شود.
مسئولان در این زمینه اطلاع رسانی های لازم را انجام داده اند اما همچنان برخی افراد سودجو در فضای مجازی  کلاهبرداری‌های اینترنتی به بهانه ثبت نام اربعین حسینی از طریق سایت‌های جعلی شهروندان را به سمت نام نویسی در این سایت ها سوق می دهند. پلیس در این زمینه هشدار داده است که فریب شیادان فضای مجازی به بهانه شرکت در پیاده روی اربعین را نخورده و وارد مرزهای چهارگانه نشوند. از سوی دیگر اخیرا اخبار کذبی مبنی بر باز بودن برخی از مرزهای چهارگانه به سمت عراق در فضای مجازی منتشر شده که پلیس تمامی این اخبار را کذب اعلام کرده است.
سردا مهدی حاجیان سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه مرزهای زمینی چهارگانه با عراق مسدود است، اظهار داشته که زائران از مراجعه به مرزها خودداری و اخبار موثق را از رسانه های رسمی دنبال کنند.
وی می گوید: با توجه به محدودیت های کرونایی و حفظ سلامت هموطنان عزیز مرزهای چهارگانه زمینی با کشور عراق برای خروج عاشقان حسینی در ایام اربعین بسته است و هیچ گونه خدمات گذرنامه ای در این رابطه ارائه نمی شود.
سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین، دولت عراق با اعزام هوایی حداکثر ۳۰ هزار زائر برای حضور در مراسم اربعین حسینی موافقت کرده که البته این افراد باید ۷۲ساعت قبل از سفر تست پی سی آر  مبنی بر سلامت را داشته باشند.
معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه اعزام زائران از این طریق نیز تابع شرایط خاص ابلاغی مراجع ذیصلاح خواهد بود، تصریح کرد: زائران بایستی هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده باشند.
وی با تاکید بر اینکه شهروندان اخبار موثق را از رسانه های رسمی دنبال کنند، افزود: با توجه به مسدود بودن مرزهای زمینی جمهوری اسلامی و عراق فعلا تردد زائران و عاشقان حسینی به آن کشور ممنوع بوده و هموطنان از مراجعه به مرزهای چهارگانه زمینی دو کشور جدا خودداری کرده  و اخبار موثق را از رسانه های رسمی دنبال کنند.

مرزهای چهارگانه زمینی برای زائران ایرانی اربعین بسته است

معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا همچنین می گوید: مرزهای چهارگانه زمینی برای زائران اربعین بسته است و مردم فریب شایعات، اخبار و تصاویر منتشره در فضای مجازی را نخورند.
سردار حاجیان اظهار می دارد: براساس مصوبه ابلاغی ستاد مرکزی اربعین، مرزهای چهارگانه زمینی جمهوری اسلامی ایران با عراق بسته بوده و به زوار ایرانی اجازه سفر به عراق از این مرزها داده نخواهد شد.
سخنگوی ناجا در ادامه ضمن اشاره به برخی شایعات منتشره در فضای مجازی می گوید: مردم فریب شایعات، اخبار و تصاویر منتشره در فضای مجازی را نخورند.
وی با اشاره به نحوه سفر زوار ایرانی به عراق در شرایط کنونی ادامه می دهد: برابر توافقات نهادهای ذیربط با دولت عراق، زائران از طریق مرزهای هوایی و مشروط به تزریق واکسن کرونا می توانند برای شرکت در مراسم اربعین به آن کشور سفر کرده و لازم است ۷۲ ساعت قبل از سفر نیز تست پی سی آر منفی داشته باشند.
معاون اجتماعی ناجا با اشاره به قوانین سخت دولت عراق در خصوص اتباع غیرمجاز می گوید: دولت عراق افرادی را که به صورت غیرمجاز و بدون داشتن مدارک قانونی به آن کشور مسافرت کنند مجرم شناخته و برابر قوانین قضائی خود رفتار می کند. پلیس در هیچ یک از مرزهای کشور خدمات گذرنامه ای به زوار ایرانی اربعین ارائه نمی دهد و افرادی که به این مرزها مراجعه می کنند، راهی جزء بازگشت به شهرهای خود نخواهند داشت.
سردار حاجیان از مردم خواست از مراجعه به مرزهای چهارگانه زمینی خودداری کنند و به هیچ وجه فریب شایعات و اخبار منتشر شده در فضای مجازی را نخورده و با توجه به وضعیت کرونایی کشور از ایجاد بی نظمی و ترددهای غیرضروری به ویژه برای مراجعه به مرزهای چهارگانه زمینی با هدف شرکت در پیاده روی اربعین پرهیز کنند.

تردد زوار از سمت ایران به عراق ممنوع است 

سخنگوی ناجا اعلام کرد: تردد زوار از سمت ایران به عراق ممنوع است و اعزام زائران فقط از طریق هوایی امکان پذیر خواهد بود.
سردار حاجیان افزود: خبر باز بودن مرز شلمچه کذب است؛ مرزهای چهارگانه زمینی جمهوری اسلامی ایران به سمت عراق کماکان بسته بوده و تردد زوار از سمت ایران به عراق ممنوع است. گزارش ها حاکی است که اخبار کذبی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر این که مرز شلمچه باز است و زائران می توانند از آنجا به سمت عراق بروند.
وی ادامه داد: از مردم عزیر خواسته می شود  به شایعات کذب و بی اساس منتشره در فضای مجازی مبنی بر باز بودن مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران و عراق توجهی نکنند.
سخنگوی نیروی انتظامی ضمن رد تمام شایعات منتشره در فضای مجازی مبنی بر باز بودن مرزهای جمهوری اسلامی ایران با عراق تاکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین تمام مرزهای چهارگانه زمینی جمهوری اسلامی ایران با عراق کماکان بسته بوده و تردد زوار از سمت ایران به عراق ممنوع است و اعزام زائران فقط از طریق هوایی امکان پذیر خواهد بود.
حاجیان تصریح کرد: از مردم تقاضا می شود به شایعات و اکاذیب بی اساس در این خصوص توجهی نکرده و اخبار مربوط به اعزام زائران به عراق را از رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی پیگیری کنند.

عراق ورود زائر از مرز زمینی را نمی‌پذیرد

سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا نیز با تاکید بر بسته بودن مرزهای چهارگانه زمینی کشور و مراجعه نکردن مردم به آنها می گوید: عراق ورود زائران اربعین را از مرز زمینی نمی‌پذیرد. هیچ خدماتی به زائران اربعین در مرزهای زمینی کشور با عراق ارائه نمی شود و زائران از مرز بازگردانده می‌شوند.
وی می افزاید: با توجه به فراگیری کرونا، کشور عراق ورود زائران اربعین را فقط از مسیر هوایی پذیرفته و با هیچ ترددی در مرزهای زمینی موافقت نکرده است.  در اربعین امسال برای سفر زائران به کربلا به صورت هوایی نیز محدودیت وجود دارد.
گودرزی با اشاره به آمادگی نیروهای مرزبانی ناجا در دو پایانه مرزی چزابه و شلمچه در استان خوزستان می گوید: نیروهای مرزبانی در عین حال آمادگی دارند در صورت اتخاذ تصمیم جدید در خصوص سفر زائران،  بدرقه و استقبال از زائران حسینی را انجام دهند.
فرمانده مرزبانی ناجا می گوید: با توجه به قوانین و مقررات مرزی کشور دوست و همسایه عراق، از هموطنان انتظار است که تحت هیچ شرایطی به مرزهای چهارگانه مراجعه نداشته باشند زیرا هیچ خدماتی در خصوص روادید و تردد زوار به هموطنان داده نمی‌شود. مرزبانان نیروی انتظامی آخرین بدرقه کننده زائران و اولین استقبال کننده در هنگام ورود زائران به داخل کشور بودند و این برای مرزبانان توفیق بزرگی بود، یکی از موضوعات مهم در مراسم اربعین روابط حسنه ایران با کشور عراق و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای تسهیل تردد زائران در کشور عراق بود که در سال های گذشته قبل از بیماری منحوس کرونا این مهم بخوبی دیده می شد.
سردار گودرزی می افزاید: امسال به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا و محدودیت های پیش آمده در تردد زوار حسینی از طریق مرزهای زمینی، این توفیق از مرزبانان نیروی انتظامی سلب شده است.  امسال سفرهای اربعین حسینی (ع) به صورت هوایی انجام می شود و همه مرزهای چهارگانه زمینی بسته است و هیچ گونه خدمات در مرزهای چهارگانه زمینی به زائران داده نمی شود.

هیچگونه خدماتی در مرزها به زائران ارائه نمی‌شود

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به وضعیت مرزها در اربعین حسینی تاکید می کند: مرزهای زمینی کشور با عراق کاملا بسته است و هیچ خدماتی در این مرزها به زائران داده نمی‌شود.
گودرزی می گوید: با توجه به بیماری کرونا که سراسر دنیا گرفتار آن است کشور عراق اجازه ورود زائران اربعین را از طریق مرز زمینی نپذیرفت و تنها مجوز حضور تعدادی از زائران را به صورت هوایی داد البته خواست ما این بود تعداد بیشتری امکان حضور داشته باشند.  با این وجود مرزبان‌ها را در دو پایانه چزابه و شلمچه مثل گذشته تقویت کردیم و آمادگی کامل در این زمینه داریم و اگر دولتمردان تصمیم بگیرند و با کشور عراق هماهنگی شود مرزبانان آمادگی کامل برای بدرقه و استقبال از زائران حسینی را دارند.
فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به وضعیت مرزهای آبی و خاکی خوزستان ادامه می دهد: در زمینه مرزبانی در خوزستان با استقرار چند پایگاه دریابانی و هنگ مرزی با تعدادی برجک، پاسگاه، یگان های احتیاط  و… حراست از این استان مهم و اساسی کشور را عهده دار هستیم.  خوشحالیم دولت مردمی فردی را برای استان راهبردی خوزستان برگزیده است که سبقه بسیار خوبی دارد و حضور چنین افرادی امید بخش است.

وثیقه برای مشمولان متقاضی شرکت در مراسم اربعین

سازمان نظام وظیفه عمومی نیز تمهیداتی برای سربازانی که تمایل دارند از طریق هوایی در اربعین حسینی شرکت کنند، اندیشیده است، سردار تقی مهری  رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی از حذف سپردن وثیقه برای مشمولان متقاضی شرکت در مراسم معنوی اربعین حسینی خبر داد و گفت: با مساعدت سازمان وظیفه عمومی کلیه مشمولان غیر غایبی که تمایل به شرکت در مراسم معنوی اربعین حسینی (ع) دارند، می توانند بدون سپردن وثیقه، مجوز خروج از کشوررا به صورت اینترنتی دریافت کنند.
وی با تاکید براینکه فقط برای مشمولان غیر غایب مجوز خروج از کشورصادر می شود، گفت: با تدابیر پیش بینی شده کلیه دانش آموزان، دانشجویان و طلاب حوزه علمیه که قبلا معافیت تحصیلی اخذ کرده اند و مشمولان دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت، می توانند به صورت اینترنتی و از طریق درگاه خدمات الکترونیک انتظامی www.epolic.ir  برای دریافت مجوز خروج از کشوراقدام کنند و در این حماسه بزرگ حسینی شرکت کنند. بر اساس تقویم رسمی کشور پنجم مهرماه امسال مصادف با اربعین حسینی است. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا