اجتماعی

کلاهبرداری با وام خرید لوازم خانگی چگونه است؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، کلاهبرداری یک نوع راه سرقت است. کلاهبرداری جرم است و پلیس با توصیه های پیشگیرانه سعی دارد تا آمار کلاهبرداری را در ایران کم کند. یکی از راه های کلاهبرداری در ایران کلاهبرداری با وام خرید لوازم خانگی است.برخی از مخاطبان می‌گویند اگرچه وام‌های خانگی می‌تواند بی‌دردسر و آسان باشد اما گاهی فرجام تلخی دارد. در سال‌های اخیر پرونده‌های بسیاری از کلاهبرداری و سوءاستفاده از این صندوق‌ها تشکیل شده است.
همین چند روز پیش نیز فرمانده انتظامی بندر ماهشهر از دستگیری خانمی خبر داد که با راه اندازی صندوق وام خانگی، ۱۰میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بود.
همچنین حدود یک سال است که ماجرای توقف ۴۲ صندوق با بیش از ۱۰ هزار عضو در رامهرمز خوزستان خبرساز شده و اعضای صندوق همچنان به پولشان نرسیده‌اند. روایت تلخ تعدادی از این مالباختگان را از زبان خودشان بخوانید:
« خانمی توی رامهرمز همین کار را می‌کرد. اوایل سال ۹۹ حساب‌هایش را مسدود کردند. تمام پول‌های موجود در حسابش را گرفتند که پول مردم بود و در صف دریافت وام بودند. پول هیچ‌کس را هم پس ندادند و نمی‌دهند و هرکس را به فرمانداری مراجعه می‌کند با تهدید رد می‌کنند».
« صندوق های بدین شکل زیاد بودند (حداقل در خوزستان که من خودم هستم و میدانم) که حتی وام‌های چند صد میلیونی می‌دادند. حتی از شیراز و لرستان هم متقاضی داشتند. بدون سود فقط با حدود ۲۰ میلیون کمتر یا بیشتر پول پیش. این صندوق ها گره از کار خیلی‌ها باز کردند به طوری که مردم دیگه به بانک‌ها مراجعه نمی‌کردند. همین هم باعث شد دادستانی با شکایت دولت این صندوق ها را جمع کند. خود بنده یکی از کسانی بودم که این صندوق ها بشدت کارم رو راه انداخت. وام های مبلغ بالا بدون حتی ۱ درصد سود و بی ضامن. اما دولت همه این ها را جمع کرد و مردم بیچاره متضرر شدند…»
« این وام‌ها خوبه البته اگه به سرنوشت وام‌های رامهرمز گرفتار نشه. توی استان خوزستان شهرستان رامهرمز هم همچین وام‌هایی بود که باید مبلغی پول رو مثلا برای وام پنجاه میلیون تومانی می‌بایست ۱۰ میلیون، پیش پرداخت میدادی. بعد از دو یا سه ماه وام پنجاه میلیونی با بازپرداخت ۱۰۰ماهه به دستت می‌رسید. ولی زمانی دچار مشکل شدن که مثل قارچ رشد کردند و زیاد شدن و مثل شرکت‌های هرمی پیش رفتن. یکی از اون صندوق‌ها ۶۰هزارنفر عضو از سراسر ایران داشت. و الان من یک مال‌باخته هستم نه تنها وامی دریافت نکردم بلکه پولی رو که بازحمت بعد از چندسال به سختی و با جون کندن بدست آوردم از دست دادم و هم هیچ کاری نمیتونم بکنم»
« من توی یکی از همین صندق‌های با سابقه و مطمئن توی رامهرمز سپرده کردم که وام بگیرم اما دولت حسابشون رو مسدود کرد و کل وام‌ها کنسل شدن حالا حتی پول خودمونم نمیدن به شکایت و بدبختی افتادیم هر بار از طرف استانداری یه جا می‌فرستن شش ماه شایدم بیشتر بلاتکلیفیم چند سال پیشم اهواز یکی همینجوری پولا مردمو خورد فرار کرد… ترخدا گول نخورید اینا اگه پولو نخوان بخورن و وام به مردم بدن دولت نمیذاره»
«ما هم چند ماه پیش رفتیم توی یک صندوق خانگی معتمد و معروف شهرستان رامهرمز خوزستان که چندین هزار عضو داشته و به اعضای خودش وام به صورت قرض الحسنه و با اقساط بلند مدت پرداخت می‌کرده ثبت نام کردیم که متاسفانه فرماندار و دادگستری محل به جهت اینکه ممکنه صندوق دار نتونه جوابگوی اعضا باشه حسابش را بستن و اعضا فعلا جهت دریافت پول پیش پرداختی خود با مشکل مواجه شدن»
« لطفاً به شهرستان باغ‌ملک و رامهرمز هم سر بزنید تا متوجه شوید که این صندوق های خانگی از گل کویست هم بدتر شدن از سه نفر میرفتن میدان به یک نفره مثلاً از من پیش پرداخت سه ملیون می‌گرفتند برای پنج ماه آینده سی ملیون بهم وام بدن. باید تا قبل از گرفتن هی قسط ۲۵۰ هزار تومانی می‌دادم. که متاسفانه دیگر مبالغ هنگفت شدن و توان پرداخت نداشتن الان هم بیشتر صندوق دار‌ها زندان هستند و بالای ۱۰۰۰ میلیارد بدهکار هستند »
« در رامهرمز شخصی اومد صندوق خانگی راه انداخت ۲سال خوب پیش رفت و سرمایه این خانم چندین برابر شد، و مردم هم اعتماد کردن خونه، ماشین، طلاهاشونو تو ارزونی فروختن و ریختن برا وام. اوایل ۹۹ بود که حساب این خانم‌های صندوق داربسته شدن وهنوز پولمون ندادن، و طلاهامونو گرمی ۳۵۰ فروختیم دادیم الان گرمی ۱۳۰۰ هست ما کلی ضرر کردیم و هیچ کس هم پاسخ گو نیست، تازه دادگستری میگه از طریق نادرست خواستین وام بگیرین و مارو مجرم می‌دونن».

تبعات وام‌ خانگی در روزهای تورمی

همچنین تعدادی از نظرات منتقدین این صندوق‌ها که عموما این نوع وام را در شرایط تورمی فعلی مناسب ارزیابی نمی‌کنند، در زیر می‌خوانید:
« من پنج سال شرکت کردم بعدش صاحب وام پولم رو خورد و گفت اگه مدرک دارید بروید شکایت کنید همش کلاه برداری به کسی اعتماد نکنید»
« من از وام های خانگی خوشم نمیاد¡ الان وام پنج میلیونی ثبت نام کردم اخرین نفر اسم من در اومده که ماه اینده‌س¡ دوسال پیش با این پول یک سکه می‌دادند ولی الان ربع سکه فایده ای نداره¡ ولی ماه پیش یه وام گرفتم سودش هر چقدرم باشه عوضش کلی با اون چیزی که خریدم سود کردم»
« این وام‌های خانگی فقط برای نفر اول و نهایتا دوم خوبه نفرات بعد در ضرر هستند چرا که تورم و بی ارزش شدن پول ساعتی هست. برای مثال اگه امروز نفر اول ۱۴ میلیون دریافت کنه ارزشش یک سکه هست اما نفر دهم که موعد دریافت وامش هست ارزش این پول یک چهارم اصل پولشم نیست»
« الان دیگه تو این وضعیت تورم اگه اسمت مثل من نفر آخر دربیاد بعد بیست ماه پولت دیگه بی ارزش شده، فقط به درد نفر اولیا می‌خوره» /رکنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. صندوق وام خانگی بابا چه ربطی داره به تیترکه زدین وام خرید لوازم خانگی
    وقتی کسی که تیتر می زنه سرسری به متن نگاه می کنه بهتر از این نمی شه
    لطفا اصلاح کنید بیزینس ما رو خراب می کنید

  2. صندوق وام خانگی بابا چه ربطی داره به تیترکه زدین وام خرید لوازم خانگی
    وقتی کسی که تیتر می زنه سرسری به متن نگاه می کنه بهتر از این نمی شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا