اجتماعی

شیوه جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از کاربران

خبرمهم: رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: قوه قضاییه از طریق سیم کارت شخصی به هموطنان پیامکی را ارسال نمی‌کند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا اظهار کرد: انگیزه مجرمان سایبری برای سودجویی از کاربران صرفاً مباحث مالی است.وی افزود: در گذشته روش‌های مجرمان برای کلاهبرداری از کاربران در فضای مجازی استفاده از بستر فیشینگ و راه‌اندازی سایت‌های جعلی بوده که با توجه به فعال شدن رمز پویا این امکان و اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی کاربران از بین رفت.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: پس از راه اندازی و فعال شدن رمز‌های دوم یکبار مصرف برای کاربران در انجام معاملات بانکی، مجتمع سایبری به سراغ روش‌ها و تکنیک‌های جدید رفت و این اقدامات را عملیاتی کردند.
وی افزود: در تازه‌ترین روش کلاهبرداری که توسط مجرمان سایبری در بحث ابلاغیه سامانه ثنا رخ داد این بود که پیامکی برای کاربران ارسال می‌شود و در ادامه افراد از طریق یک لینک به سایتی هدایت می‌شوند و از آن لینک یک برنامه موبایلی دانلود و بر روی تلفن همراه کاربر نصب می‌شود.
سرهنگ رجبی گفت: پس از نصب برنامه موبایلی، متهمان برای مالک تلفن‌همراه پیام ارسال می‌کنند که در صورت مشاهده ابلاغیه قضایی باید مبلغی رو پرداخت کنید تا تلفن همراه شما ریجستر و در سامانه ثنا عضو شوید تا بتوانید در ادامه ابلاغ قضایی را مشاهده کنید.
وی افزود: پس از پرداخت مبلغی توسط کاربر، پیامک درخواست رمز دوم برای وی ارسال می‌شود و در این زمان متهم با توجه به اینکه به تلفن همراه قربانی دسترسی دارد، با وارد کردن رمز دوم اقدام به تخلیه حساب بانکی وی می‌کند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه قوه قضاییه از طریق سیم کارت شخصی به هموطنان پیامکی را ارسال نمی‌کند، تاکید کرد: با توجه به هماهنگی با قوه قضاییه و مقرر شد تا پیامک‌های مربوط به موضوعات قضایی از طریق سرشماره عدل برای هموطنان ارسال شود، لذا در صورت ارسال هرگونه پیامک با سرشماره‌ای به جز این سرشماره عدل، جعلی و پیامک معتبر نیست.
وی با بیان اینکه کاربران اپلیکیشن مربوط به تلفن همراه را به صورت مستقیم دانلود و بر روی دستگاه هایشان نصب نکنند، گفت: اپلیکیشنی دارای هویت و اعتبار است که در یک مارکت ایرانی یا خارجی وجود داشته باشد در غیر این صورت این اپلیکیشن دارای مشکل است و نباید آن را بر روی تلفن‌های همراه نصب کرد. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا