اجتماعیسلامت

داروهای فاویپیراویر و رمدیسیور برای بیماران کرونایی بی‌اثر نیست

خبرمهم: عاطفه عابدینی گفت: هیج جا اعلام نشده است که دارو های ضد ویروسی فاویپیراویر و رمدسیویر که برای بیماران کرونایی تجویز می شود، بی اثر است، چرا چنین دارو هایی بی اثر نیست و اعلام شده است که باید حتما به موقع تجویز شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، زمانی که کرونا شایع شد دارویی برای این بیماران نبود، بسیاری از دارو ها به سمت درمان بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی رفت و در ادامه منتظر بودیم که هر دارویی که سازمان بهداشت جهانی و یا هر سازمان و نهاد دیگری برای بیماری کرونا اعلام می کرد؛ تهیه کنیم و در کشور مورد استفاده قرار بگیرد. ماه ها پزشکان با داروهای غالبی همچون فاویپیراویر و رمدیسیور بیماران کرونایی را درمان می کردند تا اینکه چند هفته ی گذشته خبر رسید؛ اثرات رمدسیویر بر بهبودی و بدتر شدن وضعیت بالینی اطمینان چندانی وجود ندارد همچنین داده‌های کافی برای بررسی تأثیر رمدسیویر بر بیماران در برخی تحقیقات کافی نبوده است و نیاز است در مطالعات آینده داده‌های بیشتری در مورد اثربخشی و ایمنی رمدسیویر برای پیامدهای اصلی تعریف شده در تحقیقات COVID-19 به ویژه برای زیرگروه‌های مختلف جمعیتی ارائه شود. حتی نشست ها و اظهار نظر هایی از جانب پزشکان عفونی و.. انجام شد که پزشکان بیماران کرونایی باید در تجویز چنین داروها ملاحظاتی را لحاظ کنند پس از آن خبر رسید افرادی که در دوران بیمار کرونا از داروها استفاده کردند، بعد از بهبودی با عوارض های کلیوی و کبدی مواجه شدند که انگار همه اش زیر سر همین داروها بود. همه ی این اطلاعات باید شد بیماران کرونایی، خانواده هایشان و افرادی که خودشان مبتلا هستند، نگرانی هایی را داشته باشند که قرار است در نهایت چه بلایی با خوردن چنین دارو هایی سرشان بیاید؟
عاطفه عابدینی، دبیر ستاد علمی کووید-۱۹ با بیان اینکه هیج جا اعلام نشده است که دارو های ضد ویروسی فاویپیراویر و رمدیسیور که برای بیماران کرونایی تجویز می شود، بی اثر است، گفت: چنین دارو هایی بی اثر نیست و اعلام شده است که باید حتما به موقع تجویز شود.
عابدینی ادامه داد: تجویز چنین دارو هایی در زمان مشخص باعث می شود که این دارو ها همچنان وارد کشور شود تا مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین تجویز چنین دارو هایی در دستور العمل کشوری نیز وجود دارد.
دبیر ستاد علمی کووید- ۱۹ تصریح کرد: دستور العمل به روز درمان کودکان دارای بیماران کرونا تدوین شده است و در حال حاضر در حال تدوین دستور العمل کشوری درمان بیماری کرونا برای بزرگسالان هستیم.
آن ها به همراه داشته باشد که این عوارض می تواند شامل بالا رفتن آنزیم های کبدی شود اما باید توجه داشت که این عوارض ماندگار نیست.
او ادامه داد: برای جبران چنین عارضی قطع استفاده از دارو می تواند راه حل مناسبی باشد.
دبیر علمی ستاد مقابله با کووید-۱۹ همچنین درباره عدم ثبت شناسه ی واکسن بر روی کارت های واکسن در مراکز واکسیناسیون گفت: چنین امری از سوی اداره واکسن و وزارت بهداشت حتما پیگیری خواهد شد چراکه در صورت نداشتن شناسه جعل کارت های واکسن به راحتی از سوی سودجویان انجام می شود. /برنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا