اجتماعی

بارش های پاییزی با تاخیر آغاز می‌شود

خبرمهم: مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: بنابر مدل های اقلیمی، بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود و همچنان نسبت به دوره بلندمدت کمتر خواهد بود‌.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی، گفت: امروز در برخی نقاط استان‌های کرمان، بوشهر‌، هرمزگان، سیستان و بلوچستان،  فارس و جزایر واقع در شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.وی با اشاره به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در ارتفاعات استان های البرز افزود:  روز جمعه در ارتفاعات مازندران و روز شنبه در ارتفاعات زاگرس مرکزی و مازندران همچنین ارتفاعات هرمزگان رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.
حقیقت با اشاره به اینکه دمای هوا نسبت به هفته های قبل تا حدودی متعادل تر شده است، بیان کرد: گرچه در برخی مناطق ماندگاری هوای گرم همچنان وجود دارد، اما به طور کلی مشکل خاصی از لحاظ گرمایش در برخی مناطق نداریم.
مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: امسال به دلیل گرمای هوا ۱۰ شهریور برداشت پسته آغاز شود، در حالی که سنوات گذشته برداشت پسته های پیش رس در ۲۰ شهریور انجام می شد.
وی ادامه داد: در مناطق شمالی کشور همچون دشت مغان و قسمت های شمال شرق، گیلان، مازندران و گلستان که شلتوک برنج برداشت شده به دلیل احتمال رگبار بهاری شالیکاران در ساعات بعدازظهر، محصولات را به مکان های سرپوشیده انتقال دهند.
حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت: با توجه به ماندگاری هوای گرم در راستای زاگرس، مدار آبیاری در مزارع چغندرقند، ذرت و سیب زمینی را تنظیم کنند و همواره برای جلوگیری از تنش خشکی از سولوپتاس استفاده کنند.
مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با تاکید بر اجتناب کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم و جو بیان کرد: کشاورزان کاه و کلش برای چرای دام استفاده کنند و بگذارند به خاک بازگردانده شود.
وی نسبت به شیوع آفت مگس مدیترانه ای هشدار داد و گفت: مگس مدیترانه ای به عنوان یکی از آفات کلیدی خسارت جدی وارد می‌کند، از این رو کشاورزان اهالی یک روستا باید اقدام به مبارزه با این افت کنند؛ چرا که مبارزه توسط یک کشاورز تاثیری ندارد.
حقیقت با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، بیان کرد: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.
مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: بنابر مدل های اقلیمی، بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود و همچنان نسبت به دوره بلندمدت کمتر خواهد بود‌. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا