اجتماعیسلامت

علت کمبود سه داروی مرتبط با درمان کرونا در خیز پنجم بیماری در کشور

خبرمهم: مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن تشریح علل کمبود اقلام دارویی مرتبط با کرونا در پیک پنجم بیماری در کشور و شلوغی برخی داروخانه ها، در عین حال مصرف غیرمنطقی را نیز از جمله دلایل افزایش مصرف سه داروی مرتبط با کرونا در این دوره از بیماری در کشور خواند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشستی خبری درباره میزان مصرف داروهای مورد استفاده در درمان کرونا گفت: “رمدسیویر” را سال گذشته بعد از چند هفته اول شیوع بیماری و شروع مصرف این دارو در دنیا و تاییدیه ای که اخذ شد، مقدار کمی واردات داشتیم و پس از آن بلافاصله کارخانجات داخلی تولید آن را آغاز کردند و در حال حاضر هشت تولید کننده رمدسیویر داریم در زمانی که پیک بیماری و افزایش مصرف را نداشته باشیم، بخشی از آن صادرات نیز می شود.
وی افزود: مصرف این دارو در خردادماه به ۶۰۰ هزار عدد، تیرماه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد و مرداد ماه به ۲ میلیون و ۲۵۰هزار عدد رسید؛ به طوری که در دو هفته اول مرداد ماه هشت برابر مصرف رمدسیویر که البته بخشی از آن تجویز غیرمنطقی را نشان می دهد و خیلی از بیمارانی که این دارو را دریافت کردند شاید نیاز به مصرف آن نداشتند؛ چراکه این دارو صرفا در فاز ویروسی اثرگذار است؛ نه در ابتدای مثبت شدن تست بیماری و نه در انتهای فاز التهابی شدید، اثرگذاری ندارد. اما متاسفانه در این دوره دارد مصرف می شود.
محمدی درباره فاویپیراویر نیز گفت: مصرف این دارو نیز در مجموع شش ماه دوم سال ۹۹ به ۱۱ میلیون رسید؛ در صورتی که مصرف همین دارودر تیر ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد رسید.
وی ادامه داد: داروی دیگر توسیلیزومب است که در فاز التهابی شدید مصرف می شود و باید در همکاران پزشک در صورت عدم اثرگذاری کورتونهای دیگر، آن را تجویز کنند اما متاسفانه الان در خیلی از بیماران دارد تجویز می شود و مصرف آن غیرمنطقی است؛ به طوری که مصرف آن در تیر ماه ۳۰ هزار عدد و در دو هفته اول مرداد به ۴۲هزار عدد افزایش یافت./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا