اجتماعیسلامت

رشد ۲۱۷ درصدی موارد فوتی در یک ماه

خبرمهم: درحالی بررسی آمارها نشان می‌دهد در یک ماه گذشته نرخ ابتلا رشدی معادل ۷۱.۹ درصد را تجربه کرده است که فعالیت گسترده ویروس دلتا باعث شده تا شاهد جهش ۲۱۷ درصدی موارد فوتی در همین دوره باشیم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، فعالیت گسترده ویروس دلتا باعث شده براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت رنگ رخساره ایران روی نقشه کرونایی روز به روز سرخ‌تر از گذشته باشد تاجایی که نگاه دقیق به تغییر رنگبندی شهرستان‌ها از ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ تا روز گذشته نشان می‌دهد رشد ۱۳۵ درصدی تعداد شهرستان‌های قرمز حکایت از بحرانی نگران کننده دارد.
براساس آمارهای منتشر شده هم اکنون ۳۳۶ شهرستان کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمده و جز مناطق پرخطر دوران همه‌گیری معرفی شده‌اند درحالی که تنها یک ماه قبل تعداد این شهرستان‌ها ۱۴۳ مورد بود، این درحالی است که به همین ترتیب تعداد شهرستان‌های نارنجی و زرد رنگ هم کاهشی چشم‌گیر داشته و خبر از شکل‌گیری مشکلات گسترده‌تر در آینده نزدیک می‌دهد چون به ترتیب هم اکنون ۸۴ مورد شهرستان نارنجی و تنها ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند باقی همه در وضعیت پرخطر شناخته شده‌اند.

واقعیت آماری در این روزهای سخت

کارشناسان بهداشت و درمان درباره وضعیت همه‌گیری کرونا در پیک پنجم تاکید دارند: در بسیاری از موارد واقعیت شرایط در سراسر شهرستان‌ها از سوی مردم کاملاً ملموس و قابل درک است اما بد نیست برای رسیدن به شرایط موجود نگاهی آماری به آنچه در یک ماه گذشته تجربه شده داشته باشیم.
این گروه معتقدند سوء مدیریت‌های انجام شده در وزارت بهداشت و البته کاهش توجه به پروتکل‌ها از سوی مردم مجموعاً باعث شده تا مشکلات در این دوره تابستانی متفاوت درطول دوران همه‌گیری را امسال تجربه کرده‌باشیم چون ورود ویروس جهش یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا و بیماری‌زایی گسترده باعث شده شاهد رشد ۱۰۵۳۵ نفری تعداد موارد فوتی باشیم.
کارشناسان می‌گویند: آمارهای رسمی نشان می‌دهد در بیست و دومین روز از تیرماه ۱۴۰۰ تعداد کل موارد فوتی رقمی معادل ۸۶۲۰۷ نفر ثبت شده است درحالی که تنها یک ماه بعد رقمی معادل ۹۶۷۴۲ نفر را مشاهده می‌کنیم که واقعیت شرایط را بدون پرده به رخ جامعه کشیده و نشان می‌دهد هنوز آنطور که شایسته بوده با ویروس منحوس مقابله نشده است.
اما این پایان کار نیست چون روند گسترش بیماری در دوره مورد نظر به گونه‌ای بوده که شاهد ۷۱.۹ درصد رشد موارد ابتلا، جهش ۹۶.۲ درصدی موارد بستری روزانه، رشد ۸۵ درصدی بستری مراقبت‌های ویژه و در نهایت جهش ۲۱۷ درصدی تعداد فوتی‌های روزانه هستیم. آمارهایی که همگی به این نکته تاکید می‌کنند که طولانی شدن دوره مقابله با ویروس منحوس و جهش ناگهانی آن در یک ماه گذشته رفته رفته بدنه خسته کادر درمان کشورمان را نشانه گرفته که می‌تواند منجر شکستن خط مقدم مقابله با کرونا بشود.
شاهد مثال این روند نیز به گفته کارشناسان بهداشت و درمان در آخرین آمار رسمی کاملاً مشخص است به صورتی که در آمارهای بیست و دومین روز از مرداد ۱۴۰۰ متاسفانه هر ۲.۷ دقیقه یک نفر از هموطنان مشخصاً به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفته و در همین زمان یعنی دقیقه‌ای ۲۷ نفر از هموطنان نیز به این ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته مبتلا شده‌اند.
به گفته این گروه جهش‌های آماری بخصوص در زمینه افزایش نرخ ابتلا به‌گونه‌ای شده که در برخی از مراکز استان‌ها مثل اصفهان دانشگاه علوم پزشکی در پیام‌های صوتی روزانه از طریق مشترکان تلفن ثابت به ساکنان هشدار می‌دهد ظرفیت پذیرش بیمار در تمامی مراکز درمانی استان تکمیل است و برای کاهش نرخ ابتلا بهترین راهکار ماندن در منزل است./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا