اجتماعیسلامت

اثربخشی واکسن «سینوفارم» در برابر گونه دلتا کرونا ثابت شد

خبرمهم: بر اساس نتایج مطالعه انجام شده ۹۵ درصد افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده‌اند، آنتی بادی‌های یک فرد بهبودیافته از کرونا را دارند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، به نقل از اسپوتنیک، محققان دانشگاه سری جایواردنپورا سریلانکا، متوجه شدند واکسن کووید۱۹ «سینوفارم» در برابر گونه دلتا کرونا بسیار موثر است. بر اساس نتایج این مطالعه ۹۵ درصد افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده بودند، آنتی بادی‌های مشابه یک فرد بهبودیافته از کرونا را داشتند.
یکی از گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا گونه دلتاست. محققان معتقدند که سرعت انتقال پذیری این گونه از ویروس دو برابر گونه اصلی است و با سرعت بیشتری منتقل می‌شود. اکنون نتایج یک مطالعه که در یکی از دانشگاه‌های سریلانکا انجام شده است، نشان می‌دهد که واکسن سینوفارم کرونا ساخت چین در برابر گونه دلتا کرونا به اندازه زیادی موثر است.
بر اساس نتایج این مطالعه ۹۵ درصد افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند، آنتی بادی‌های مشابه یک فرد مبتلا به کووید ۱۹ طبیعی را داشتند.
همچنین نتایج این بررسی نشان می‌دهد که واکسن کرونای تولیدشده توسط شرکت داروسازی سینوفارم در کشور چین می‌تواند با گونه دلتا ویروس کرونا مقابله کند و مانع بروز بیماری کووید۱۹ شود. واکسن سینوفارم از نوع واکسن غیرفعال شده ویروس کووید۱۹ است. برای ساخت آن ابتدا ویروس روی کشت سلولی (Vero Cell) تکثیر شود.
در مطالعات بالینی، عوارض شدید با این واکسن گزارش نشده است. شایع‌ترین عارضه، درد در محل تزریق بوده است که بالاتر از ۱۰ درصد گیرندگان واکسن این علائم را نشان داده اند و در کل بین یک تا ۱۰ درصد از گیرندگان واکسن نیز سایر علائم مانند تب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم و خارش محل تزریق را داشتند.
ضایعه پوستی در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل‌های غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی از عوارض ناشایع بعد از تزریق واکسن بوده که حدود یک در هزار تا یک درصد گیرندگان واکسن را شامل شده است./YJC

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا