اجتماعیسلامت

افزایش ۲۲ درصدی فوتی‌های کرونا در کشور / وضعیت کووید در ۱۸ استان

خبرمهم:پیک پنجم کرونا همچنان در کشور می‌تازد و قربانی می‌گیرد؛ پیکی که با کرونای دلتا و از مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور آغاز شد و حالا در کل کشور گسترش یافته است. کرونای دلتا که قدرت سرایتش ۶۰ برابر کرونای آلفا یا همان کرونای انگلیسی است، روز گذشته بالاترین میزان مرگ در پیک پنجم را با ۲۵۹ فوتی در کشورمان ثبت کرد و بیم آن می‌رود که سایه شومش را گسترده‌تر کرده و بیشتر قربانی بگیرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در حال حاضر روند واکسیناسیون کشور سرعت گرفته و گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا به سرعت در کشور واکسینه می‌شوند. در عین حال روز گذشته هم وزیر بهداشت در نامه‌ای به دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت دستور اعلام لیست و آغاز واکسیناسیون پنج گروه جدید را در کشور شامل کلیه بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال به تفکیک استان­ها، بیماران خاص دیگری که باید در اولویت قرار گیرند و تاکنون واکسینه نشده­‌اند، رانندگان تاکسی و خدمات حمل و نقل عمومی از قبیل ریلی، هوائی و زمینی، آموزگاران مدارس ابتدائی و متوسطه به تفکیک و  اساتید دانشگاه­ ها را صادر کرد.
در عین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۱۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۷۲ هزار و ۱۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶ هزار و ۶۲۸ دُز رسیده است.
همچنین افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پس از دریافت پیامک نوبت دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
با این حال اما باید توجه کرد که مدت زمانی طول می‌کشد تا واکسن ایمنی‌زایی خود را در بدن افراد ایجاد کند. بنابراین ایمنی‌زایی واکسن برای افرادی که در حال حاضر نوبت‌شان شده و واکسن تزریق می‌کنند، به پیک پنجم نمی‌رسد. بر این اساس همچنان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از عدم برگزاری جشن و مهمانی و مراسم‌های عروسی و عزا و همچنین سفر و دورهمی را جدی گرفت تا جان‌های بیشتری قربانی کرونا نشود.
البته هرچند که گوش برخی بدهکار این هشدارها نیست و هنوز فکر می‌کنند که کرونا و مرگ ناشی از آن برای همسایه است و تا زمانیکه سوگ عزیزان‌شان بر سرشان آوار نشود، خطر آن را باور نمی‌کنند. همین موضوع هم باعث شد که در تعطیلات اخیر که البته با سوءمدیریت‌هایی هم در عدم ممنوعیت تردد در جاده‌ها همراه شد، شاهد سفر خیل عظیمی از مردم به استان‌های شمالی و سایر نقاط کشور باشیم. سفرهایی که می‌توانند به راحتی بیماری و مرگ را در جای جای ایران سوغات آورند.

کاهش شدید رعایت پروتکل های بهداشتی 

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به ۴۴.۴۹ درصد رسیده است.

کرونا بیخ گوشمان است

در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۲۳۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و تنها ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و این زنگ خطری است که حالا بیخ گوش‌مان به صدا درآمده و بیماری در چند قدمی‌ همه ما ایستاده و منتظر کوچکترین غفلتی است تا سلامتی خود و عزیزان‌مان را به خطر اندازند.

شهرهای جدید قرمز

بر این اساس علاوه بر شهرهایی که پیش از این اعلام شده بود، شهرهای آذرشهر، سراب، عجبشیر در استان آذربایجان شرقی، ارومیه، شاهین دژ، ماکو، چایپاره در آذربایجان غربی، خلخال، مشگین شهر، گرمی در اردبیل، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدن، فلاورجان، نجف آباد، گلپایگان در اصفهان، ساوجبلاغ در البرز، آبدانان در ایلام، دیلم در بوشهر، زیرکوه، قائنات در خراسان جنوبی، چناران در خراسان رضوی، اندیمشک، بندرماهشهر، بهبهان در خوزستان، ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان در زنجان، دامغان، شاهرود در سمنان، آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، سپیدان، فسا، مرودشت، پاسارگاد، کازرون در فارس، آبیک، آوج در قزوین، الیگودرز، کوهدشت در لرستان، اراک، دلیجان، زرندیه در مرکزی، اسدآباد، همدان در همدان، شهرکرد، فارسان در چهارمحال و بختیاری، بیجار، سنندج در کردستان، بافت، بردسیر، ریگان در کرمان، سنقر، صحنه، گیلانغرب در کرمانشاه، آستانه اشرفیه، رضوانشهر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، طوالش، لاهیجان در گیلان و اشکذر در یزد نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند.

افزایش ۲۲ درصدی فوتی ها در کشور در هفته اخیر

در عین حال در حال حاضر در کل کشور، از تاریخ ۲۵ تا ۳۱ تیر ماه مصادف با هفته ۷۴ اپیدمی در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده، ۱۴۲۴۸۶ مورد، تعداد موارد بستری جدید ۱۶۹۶۵ مورد و تعداد فوتی‌های جدید ۱۴۶۲ مورد بوده است.
بر این اساس در هفته ۷۴ اپیدمی در کشور، نسبت به هفته ماقبل، شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت سرپایی، افزایش ۱۵.۵ درصدی در موارد بستری مثبت و افزایش ۲۲ درصدی در تعداد بیماران فوت شده بوده‌ایم./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا