اجتماعی

ساده زیستی و تجملات دست و پاگیر؛ قطب‌های مثبت و منفی ازدواج‌های دیروز و امروز

خبرمهم: اگرچه ویروس کرونا باعث هرچه ساده‌تر برگزار شدن مراسم‌های عروسی شده است، اما هنوز افرادی هستند که تجمل گرایی، اولویت آن‌ها برای ازدواج است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، لیلا وطن خواه مشاور و دکترای مطالعات زنان خانواده،  در یک گفت و گوی رادیویی، در خصوص انتظارات از ازدواج در شرایط کنونی و اقداماتی که باید برای این مهم انجام شود، اظهار کرد: همان طور که برای هفته ازدواج نامگذاری‌هایی انجام شده باید سیاست گذاری‌ها هم بر همین مبنا پیش برود و مثل گذشته، شادی و نشاط در جامعه ما حاکم شود چراکه در آن زمان، شاهد پیوند ازدواج‌های جوانانمان بودیم، اما الان با وجود برخی از موانع که بدست خودمان و با عناوین عرف جامعه مثل تجملات، جهیزیه و حتی مهریه است باعث شده ایم که موانع بزرگی سر راه ازدواج جوانان ما قرار بگیرد و این موضوع جای نگرانی دارد.وی بیان کرد: اگر بخواهیم که سبک و سیره حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) را به عنوان فردی که شیعه و پیرو و دوستدار اهل بیت (ع) هستیم در مسیر زندگی خود قرار دهیم باید آمار ازدواج ما روز به روز بیشتر از گذشته باشد و نتیجه آن باید ازدواج و  استحکام خانواده‌ای باشد که زوج با عشق و آرزو آن را شروع می‌کنند، اما آیا این مهم انجام شده است؟ بنابراین، این بسیار ضروری است که ما باید این موارد را آسیب شناسی کنیم، اما باید بدانیم که زمان بر است.
این مشاور تصریح کرد: بدنبال این موضوع، باید به چند نکته مهم توجه کنیم، یکی این که توجه جوانانمان را به آموزه‌های ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع)  جلب کنیم و بتوانیم روی این موضوع کار و سیاست گذاری کنیم که چه مسائل و آموزه‌هایی از ازدواج و سبک زندگی این عزیزان می‌تواند برای جوانان ما راهگشا باشد و وقتی در این خصوص مطالعه کردم موارد زیبایی وجود داشت که یک نمونه، کمک‌های خیرین برای تامین مسکن امیرمومنان حضرت علی (ع)  به عنوان داماد بود. این در حالی است که ما بعضا بد می‌دانیم که حتی بخواهیم دستمان را به سمت کسی جلو ببریم و در این میان، خیرین می‌توانند در تسهیلگری ازدواج بسیار موثر باشند و فارغ از این، امروز،   اولین سوالی که از خواستگار فعلی می‌پرسیم این است که امکانات شما چیست؟ و درواقع، از تقوا، ایمان و کیفیت اعتقادی بین دو طرف کمتر سوال می‌شود.
وطن خواه با اشاره به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج گفت: به نظر بنده، مشاوره پیش از ازدواج بسیار دچار غفلت شده و این موضوع بسیار مهم است و حدود ۱۵ سال پیش، طرح این مسئله را به مجلس ارائه دادیم که واقعا مشاوره پیش از ازدواج به عنوان یک امر ضروری باید مثل خیلی چیز‌های دیگر تصویب و کفیّت میان پسر و دختر بررسی شود. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا