اجتماعیسلامت

غالب شدن سویه دلتا به زودی در سراسر جهان

خبرمهم: مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت به زودی سویه دلتای کرونا، سویه غالب در سراسر جهان خواهد شد و هر چه سریع تر باید اقدامی فوری کرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: سویه دلتای کرونا اکنون به ۱۰۴ کشور راه یافته و به زودی تبدیل به سویه غالب در سراسر جهان خواهد شد.
تدروس ادهانوم افزود: کشور‌ها به جای سفارش دوز یادآور واکسن «فایزر» و «مودرنا» باید آن‌ها را به سمت عرضه به دیگر کشور‌ها از طریق برنامه «کوواکس» هدایت کنند.
ادهانوم همچنین گفت: به جای سخن گفتن از واکسیناسیون کشور‌های کم درآمد در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ همین حالا باید اقدامی فوری کرد.
در همین حال پیشتر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند قابلیت سرایت‌پذیری ۶۰ درصد بیشتر گونه دلتا نسبت به ویروس اولیه کرونا و ظرفیت این سویه برای ایجاد جهش‌های بیشتر، وضعیت همه‌گیری را به مرحله خطرناکی رسانده است.
بر اساس گزارش تارنمای سازمان ملل، سویه دلتا که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، با قابلیت سرایت‌پذیری ۶۰ برابر بیشتر نسبت به ویروس اصلی کرونا، در حال حاضر در ۹۸ کشور جهان ثبت شده است. همچنین ظرفیت این گونه برای ایجاد جهش‌های جدید بسیار نگران کننده است.
رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: دلتا خطرناک است و به تکامل و جهش خود ادامه می‌دهد، بنابراین ارزیابی مداوم و ارائه پاسخ بهداشتی دقیق از ملزومات است.
در همین حال ماریا ون کِرخوو متخصص اپیدمیولوژیک که تیم مقابله با کرونای سازمان جهانی بهداشت را هدایت می‌کند نیز با اشاره به اینکه ویروس از زمان ظهور، در حال تکامل و جهش است، گفته بود: گونه‌های نگران کننده‌ای که هم اکنون ردیابی می‌کنیم، چهار مورد آلفا، بتا، گاما و دلتا هستند. این سویه‌ها دارای جهش‌های بیشتر خواهند بود.
 ویروس کرونادر دسامبر ۲۰۱۹، برای اولین بار در شهر ووهان در استان هوبی چین مشاهده شد؛ تا اوایل سال ۲۰۲۰، تقریبا اکثر کشور‌های جهان با موارد ابتلا به کرونادر کشور خود مواجه شدند و در نهایت در ۱۱ مارس سال ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی، همه گیر بودن این بیماری را تائید کرد. در ابتدا ادعا شد که این بیماری در آزمایشگاه ساخته شده است، اما بعدا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این بیماری منشا حیوانی دارد و ژنوم آن کاملا طبیعی است./صداوسیما

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا