اجتماعیسلامت

شرایط واکسیناسیون روز به روز بهتر می‌شود/مردم سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند

خبرمهم: رییس جمهوری گفت: متاسفانه این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع کرونا کمک کرد، انتخابات و به خصوص انتخابات شوراها که گزارش هایی که به ما رسید، آن مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی جاها می‌انداختند متناسب با پروتکل‌ها نبود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه ما در یک شرایط خاص کرونایی قرار گرفتیم، اظهار کرد: ما در مسیر افزایش این بیماری هستیم، در هفته‌های گذشته اعلام شده بود که ویروس جدید دلتا از مناطق جنوب و جنوب شرقی وارد کشور شده است و باید مراقبت شود که این ویروس به داخل کشور سرایت نکند.
وی افزود: متاسفانه ما این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع کرونا کمک کرد، انتخابات و به خصوص انتخابات شوراها که گزارش هایی که به ما رسید، آن مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی جاها می‌انداختند، متناسب با پروتکل‌ها نبود.
روحانی یادآور شد: سفرهای تابستانی را هم داریم که قبلاً ماه رمضان و عید فطر هم بوده و همه اینها دست به دست هم می‌دهند. باید همه مقررات مناطق قرمز و نارنجی اجرا شود، اگر این موارد با تردید مواجه شود ما به مشکل می‌خوریم. این بیماری که معلوم نیست تا کی میهمان ناخوانده جامعه ما می‌ماند و نتیجه بی‌توجهی به مقررات همین وضعیت می‌شود.
رییس‌جمهوری ادامه داد: اروپا و کشورهای پیشرفته می گویند به خاطر واکسنی که زده‌اند شرایط مناسب شده و همه رستورانها، تالارها و مراکز ورزشی فرهنگی را باز می‌کنند، سه تا چهار هفته بعد دوباره هجوم این بیماری و ویروس به نوعی و شکلی دیگر مشاهده می‌شود و دوباره محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند. مشخص است ابعاد این ویروس را نشناختند و کرونا هر زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه کرونا غیرقابل درمان است، گفت: این ویروس عوارض جانبی را ایجاد می‌کند که آن عوارض جانبی به طوری قابل درمان است، اما اگر بگوییم این ویروس داروی مشخصی دارد می‌تواند در چند نوبت مصرف شود و این ویروس تمام شود چنین چیزی نداریم؛ در واقع باید بگوییم غیرقابل درمان است.
روحانی یادآور شد: البته نکته مثبت، واکسن پذیر بودن ویروس کرونا است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که در واکسن پذیری هم تردید می‌شود. یعنی واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما بعد یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید. ممکن است مرگ و میر پایین‌تر باشد اما بیماری وجود دارد. بنابراین این ویروس از یک طرف واکسن پذیر است و گاهی هم از نظر ابتلا واکسن‌پذیری آن تردید پذیر است.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه از لحاظ مرگ و میر، واکسن بسیار تاثیرگذار و موثر است، افزود: در جهان نشان داده شده آنهایی که واکسن استفاده کرده‌اند به مقدار قابل توجهی این بیماری را مهار کرده‌اند.
روحانی تصریح کرد: در موضوع واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود، البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.
رییس جمهوری یادآور شد: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و وارد شدن به کشور و و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیع تر انجام می گیرد.
روحانی با تاکید بر اینکه مشکلاتی در تزریق واکسن در بعضی نقاط برای نوبت دوم به وجود آمده بود، اظهار کرد: ازدحامی در برخی مراکز  البته بیشتر در تهران صورت گرفته که رفع شده است و امروز آن اجتماعی که مشاهده کردیم دیگر نیست تا به مردم به راحتی بتوانند واکسن بزنند.
وی ادامه داد: اولویت‌ها قبلا در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است، مواردی است که می توانیم جزو اولویت‌ها قرار دهیم که باید وزارت بهداشت و درمان آن را  مورد توجه قرار دهد. از یک طرف بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاهها  و از طرف دیگر کسب و کارها، مشاغل و خدمات را داریم که با این بیماری مواجه است که سریعا واکسن آنها انجام بگیرد. امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون را توسعه دهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های بعد داشته باشیم.
رییس جمهوری گفت: اگر فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند.
روحانی یادآور شد: با مراعات، می‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم بنابراین چاره‌ای جز عمل به پروتکل‌ها و تزریق واکسن و امید و اعتماد به رعایت اصول بهداشتی نداریم.
وی تصریح کرد: کل کشور این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم. حتما اگر دقت و مراقبت کافی نشود شاهد افزایش شیوع خواهیم بود. همین امروز اعلام شده در مجموع  ۶۹ درصد پروتکل‌های بهداشتی در کشور مراعات می‌شود و این بسیار کم است. چند هفته قبل که رعایت پروتکل ها ۷۸ درصد اعلام شده بود گفتیم کم است و باید به ۹۰ درصد برسد، اما الان متاسفانه به ۶۹ درصد رسیده است شرایط ما بسیار سخت است.
روحانی با بیان اینکه ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: اگر مراعات نکنیم شهرهای قرمز ما بیشتر می‌شود. از همه استانداران، نیروی انتظامی و همه افرادی که باید نظارت و مراقبت کنند می‌خواهم تا رنگ‌بندی را به دقت مورد توجه قرار دهند و تمام دستورالعمل‌ها در شهرها بسته به نوع رنگ، رعایت شود.
رییس جمهوری اعلام کرد: در استان‌های جنوبی به دلیل نفوذ ویروس دلتا، باید مراقبت بیشتری انجام شود امروز در ارتباط مستقیم با استان سیستان بلوچستان دیدیم مردم با مشکلات مواجه بودند که همه باید کمک کنند تا این مشکلات رفع شود.
روحانی گفت: مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تاخیر بیندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم.
وی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت روز دوازدهم تیرماه و شلیک ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری در سال ۶۷ در خلیج فارس، اظهار کرد: در این حادثه ۲۹۰ نفر از سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند و متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه تنها عذرخواهی رسمی نسبت به این جنایت نکرده، بلکه اقدام قابل توجهی انجام نداده و از طرفی دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داده است.
رییس جمهوری ادامه داد: اقدام ناجوانمردانه آمریکا برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان جنایت بزرگ و هولناک و غیرقابل پذیرش است. امیدواریم دولت آمریکا بداند جنایت بسیار بزرگی را در سال ۶۷ در خلیج فارس مرتکب شده است. همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که اقدامات لازم را برای عذرخواهی و جبران و توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده است به اطلاع مردم برساند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا