اجتماعیسلامت

واکسن انستیتو پاستور در مقابل همه گونه‌های کرونا توان مقاومت دارد

خبرمهم: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با مدیران ارشد شرکت های اصلی تولیدکننده واکسن کرونا گفت: براساس گزارش های ارائه شده واکسنی که توسط انستیتو پاستور و با همکاری کوبا ساخته می شود، در مقابل همه گونه های جهش یافته ویروس کرونا توان مقاومت دارد و با زدن یک دوز از این واکسن تا حد بالایی ایمنی ایجاد می شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علی خضریان در تشریح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰، اظهار داشت: امروز در جلسه‌ای که با حضور دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها و همچنین مدیران ارشد شرکت‌های اصلی تولیدکننده واکسن کرونا برگزار شد با توجه به زحمات زیادی که همزمان با آغاز پاندمی کرونا در کشور برای تولید واکسن آغاز شده است، مشکلات بخش واکسن‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.وی افزود: امروز شاهد ورود تولیدکنندگان واکسن از فاز تحقیقاتی به فاز صنعتی هستیم و علیرغم مشکلاتی نظیر تامین تجهیزات و مواد اولیه و تحریم های شدید دستاوردهای زیادی در این عرصه به دست آورده‌ایم و شرکت‌ها تلاش‌های زیادی در این حوزه انجام دادند و قرار است این تلاش‌ها منتج به این شود که ما ظرفیت خوبی در این بخش داشته باشیم و این ظرفیت تولید واکسن در کشور ما در دنیا کم نظیر است.
خضریان با بیان اینکه روند تامین واکسن توسط کشورهای خارجی نشان می‌دهد که سایر کشورها نیاز جمهوری اسلامی ایران به واکسن را به طور کامل تامین نخواهند کرد، افزود: کشور لازم است به عرصه تولید انبوه واکسن ورود کند و دولت و سازمان غذا و دارو برنامه‌ریزی لازم را برای خرید و حل مشکلات شرکت‌های تولیدکننده انجام دهند؛ لذا طرز کار سازمان غذا و دارو در رفع مشکلات شرکت‌ها مهم است و از این جهت کمیسیون به این موضوع ورود کرده است.
وی ادامه داد: در همین خصوص مدیران شرکت‌ها توضیحاتی را در مورد نحوه عملکرد خود و مشکلاتی که در مسیر تولید واکسن دارند، ارائه کردند؛ از جمله این مشکلات تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه، بازگشت سرمایه و ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات از خارج از کشور بود و در کنار این مشکلات تحریم‌های ظالمانه نیز مسایلی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده بود. همچنین گزارشات شرکت‌های تولیدکننده حاکی از این بود که پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید واکسن در کشور ما حاصل شده و به دستاوردهای خوبی در این زمینه رسیده ایم و این نشان می‌دهد می‌توانیم آینده خوبی را در زمینه تولید واکسن برای کشور متصور باشیم که این موضوع مستلزم حمایت و برنامه‌ریزی مسئولین دولتی است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد با محوریت سازمان غذا و دارو ظرف یک ماه آینده برای پیگیری مشکلات واکسن‌سازان نسبت به تشکیل انجمن واکسن‌سازان کرونا اقدام شود و تولیدکنندگان دارو و کیت‌های آزمایشگاهی نیز بتوانند در این انجمن عضو شوند. همچنین مقرر شد ظرف یک ماه پس از تاسیس اساسنامه انجمن تدوین شود و به تصویب اعضا برسد.
وی تصریح کرد: مصوبه دیگر جلسه امروز کمیسیون این بود که طی دو هفته آتی با محوریت کمیسیون‌های بهداشت و درمان و کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه‌ای با حضور اعضای هیات موسس انجمن و با حضور معاونت غذا و دارو، وزرای اقتصاد و بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بانک مرکزی به منظور تسهیل شرایط پیش خرید واکسن و تامین نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده واکسن تشکیل شود. همچنین مقرر شد شرکت‌های تولیدکننده واکسن میزان تولید شرکت‌های خود را برای یک سال آینده ظرف دو هفته آینده به صورت مکتوب پیش بینی و اعلام کنند و در نهایت وزارت بهداشت برنامه خود را برای خرید واکسن از تولیدکنندگان داخلی اعلام کند و این برنامه باید دارای سناریوهای مختلف برای حالت‌های مختلف تولید باشد.
وی همچنین تصریح کرد: در این جلسه رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت ما پیش بینی کردیم تا فروردین‌ماه سال آینده بتوانیم با توجه به توان شرکت‌های داخلی به میزان تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن تولید داخل برسیم و تا شهریورماه حداقل ۱۰ میلیون دوز را تولید کنیم. همچنین بنا به گفته دکتر شانه‌ساز با توجه به اقبال عمومی که نسبت به واکسن داخلی شده و مطالبه بیش از ۷۰ درصدی مردم برای استفاده از واکسن داخلی و عملکرد خوب واکسن برکت در کارآزمایی‌های اول و دوم مجوز ورود یک میلیون دوز واکسن برکت و تولید نیمه صنعتی آن صادر شده، همچنین خبر خوب دیگری که در جلسه امروز مطرح شد این بود که واکسنی که توسط انستیتو پاستور و با همکاری کشور کوبا ساخته می شود، با توجه به تکنولوژی بالایی که دارد در مقابل همه گونه های جهش یافته ویروس کرونا توان مقاومت دارد و با زدن یک دوز از این واکسن تا حد بالایی ایمنی ایجاد می‌شود و البته واکسن تولیدی رازی نیز همین تکنولوژی را دارد.
نماینده تهران در مجلس ادامه داد: با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه تولید مواد اولیه واکسن در جلسه امروز مطرح شد که اقدامات خوبی با همکاری شرکت های دانش بنیان برای تولید مواد اولیه و کیت های مخصوص تولید واکسن در داخل انجام شده و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته و با ورود سایر واکسن‌های تولید داخل به بازار و آغاز فاز صنعتی واکسن‌ها می‌توانیم در آینده علاوه بر اینکه به تامین نیاز داخلی امیدوار باشیم به بحث صادرات نیز فکر کنیم. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا