اجتماعی

۲ پیشنهاد برای مجازات مهناز افشار

خبرهای فوری: به نظرم بهترین مجازات برای وی، ملزم‌کردن او به طی کردن دوره آموزش سواد رسانه‌ای در یکی از دانشکده‌های ارتباطات و یا دستکم، مطالعه کتاب سواد رسانه‌ای است که در حال حاضر در کلاس یازدهم دبیرستان‌ها تدریس می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی سایت خبرهای فوری، تشدید انتقاد از مهناز افشار جامعه را نسبت به فریب‌خوری در فضای مجازی آگاه می‌سازد.

یک کارشناس رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: موج گسترده انتقادها از مهناز افشار به علت بازنشر یک توئیت جعلی، فرصت مناسبی برای ارتقای سواد رسانه‌ای در کشور است.

محسن ماندگاری از کارشناسان رسانه با بیان اینکه اگر تا پیش از این برای بسیاری از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی، «فیک نیوز» (اخبار جعلی) پدیده‌ای ناشناخته و یا دور از ذهن بود، اکنون با موج رسانه‌ای بزرگی که درباره اشتباه خانم مهناز افشار ایجاد شده، پدیده اخبار جعلی کاملا ملموس و بسیار نزدیک به نظر می‌رسد. به گونه‌ای که همه افراد در معرض آن وجود داشته و ممکن است هر شهروند و یا بدتر از آن چهره‌های شناخته شده را به دام خود اندازد.

وی افزود: اخبار جعلی اگرچه همیشه وجود داشته اما آنچه اکنون تحت عنوان اخبار جعلی، جوامع مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده، مولود گسترش شبکه های اجتماعی است.

به گفته وی، شبکه های اجتماعی به رغم ویژگی‌های مثبتی که دارد، در عین حال بستر بسیار آماده‌ای برای انتشار ویروسی اخبار جعلی است که تنها پادزهر این ویروس، ارتقای سواد رسانه‌ای شهروندان و کاربران اینترنت است.

ماندگاری افزود: اشتباه خانم افشار در بازنشر یک توئیت جعلی که ادعای سخیفی را به یک روحانی نسبت داده، اگرچه اشتباهی هولناک است و می‌تواند اعتبار چهره‌های مشهوری چون او را برای همیشه خدشه‌دار کند اما در عین حال شاید بتوان گفت که اشتباه خانم افشار، ناخواسته در جهت خدمت به افزایش سواد رسانه‌ای کاربران شبکه های اجتماعی در ایران باشد و آنها را با پدیده اخبار جعلی که هر روز تبعات و عوارض آن در دنیا و البته در ایران بیشتر می‌شود، آشنا کند.

[irp posts=”16011″ name=”قتل طلبه همدانی چه ارتباطی با مهناز افشار دارد؟”]

وی گفت: شاید اشتباه خانم افشار باعث شود از این پس، سلبریتی‌ها و دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران، در برابر توئیت‌های ساختگی و پیام‌های جعلی در توئیتر و تلگرام با احتیاط بیشتری برخورد کرده و از بازنشر آن خودداری کنند.

این کارشناس رسانه و شبکه‌های اجتماعی افزود: همواره با دمیدن در آتش انتقاد از اشتباهات افراد مخالف بوده‌ام اما استثنائا در این رخداد، تصور می‌کنم هرچه بیشتر درباره این اشتباه سخن گفته شود و هرچه موج انتقادها گسترده‌تر شود، افراد بیشتری از جامعه نسبت به چالش‌های فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و احتمال فریب خوردن از اخبار جعلی و لزوم مجهز شدن به سواد رسانه‌ای برای کاهش مخاطرات فعالیت در فضای مجازی آگاه خواهند شد.

ماندگاری در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم جلب قضایی برای مهناز افشار گفت: من به دلیل عدم تخصص حقوقی در این باره نمی‌توانم نظری بدهم و اساسا نمی‌دانم، طبق قانون، امکان پیگیرد قضایی برای وی ممکن است، یا خیر اما در صورتی که طبق قانون مستحق مجازات باشد، به نظرم بهترین مجازات برای وی، ملزم‌کردن او به طی کردن دوره آموزش سواد رسانه‌ای در یکی از دانشکده‌های ارتباطات و یا دستکم، مطالعه کتاب سواد رسانه‌ای است که در حال حاضر در کلاس یازدهم دبیرستان‌ها تدریس می‌شود. /عصر ایران

[irp posts=”16271″ name=”حکم جلب مهناز افشار صادر شد + سند”]

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

  1. واقعا داخل این مملکت کسایی ک یه اشتباه کوچیک و ساده میکنن بعضیا چجوری مردمو علیهشون تحریک میکنن اما اقایونی ک همه کاراشون مخفیه هرگندی دوسدارن میزنن اخرشم هیچی به هیچی .اما تا میتونیم به هنرمندامون فشار میاریم اعم از خواننده و بازیگر یا هرکی ک بهتره و بیشتر توچشه سعی میکنیم زیرنظر بگیرمش تا کوچکترین اشتباهو داد بزنیم

  2. مقصر یابى نکنید! خودتون زیر سؤالید که قبل از وارد کردن تکنولوژى سواد رسانه اى را یاد نگرفتید که به مردم آموزش بدید! اگر فرهنگ سازى کرده بودید و آموزش داده بودید حق دارید الان شخصى را به خاطر خطایش مؤاخذه کنید!

  3. مسئولین قبل از وارد کردن تکنولوژى میبایست سواد رسانه اى رو یاد میگرفتند و به ملت آموزش میدادند،فرهنگ سازى میکردند! خانم افشار و امثال او تقصیرى ندارند، اگر آموزش دادید و تکنولوژى رو وارد کردید حق با شماست وگرنه نمیونید انتظارى داشته باشید!
    بهتره از مکانیزم مقصریابى دورى کنید!!!

  4. مسئولین قبل از وارد کردن تکنولوژى میبایست سواد رسانه اى رو یاد میگرفتند و به ملت آموزش میدادند،فرهنگ سازى میکردند! خانم افشار و امثال او تقصیرى ندارند، اگر آموزش دادید و تکنولوژى رو وارد کردید حق با شماست وگرنه نمیونید انتظارى داشته باشید!
    خانه از پاى بست ویران است،بهتره از مکانیزم مقصریابى دورى کنید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا