اجتماعی

قطع برق؛همین قدر بی برنامه!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دانش‌آموز و معلم، بیمار و پزشک، نانوا و قصاب؛ و در یک‌کلام همه مردم از بی‌نظمی‌ها در مدیریت خاموشی‌ها کلافه شده‌اند. نه این‌که وضعیت خشکسالی و بحرانی‌شدن شرایط نیروگاه‌های برقی را درک نکنند، اما اصلا برایشان قابل درک نیست که شرکت‌های توزیع برق حتی به همان جدول‌های خاموشی اعلامی خودشان هم پایبند نیستند.امیدواریم مسئولان صنعت برق، همین چند پیام ارسالی مردم به روزنامه خراسان را بخوانند تا درد آن‌ها را بیشتر دریابند:
– طبق جدول قرار بود امروز برق منطقه الف، ساعت ۲۰:۳۰ قطع شود اما ۳ ساعت زودتر قطع شد! این یعنی بی‌نظمی و دروغگویی.
– برای قطعی برق  جدول منتشر کرده‌اند اما قطع‌کردن‌ها اصلا طبق جدول نیست و به جای دو ساعت، سه ساعت قطع می‌کنند.
– چرا در روستای ما هر روز برق‌ها قطع میشه؟ همه این‌ها حق‌الناس است و باید جوابگو باشید.
– چرا وقتی قرار است برق ساعت ۶ قطع شود، ساعت ۵:۰۵ قطع می‌شود. چرا این‌قدر بی‌برنامه‌اید؟ مگر ما آدم نیستیم؟
– همه وسایل مردم خراب شد. چرا مدیریت ندارید؟ با قطع پی در پی و نامنظم برق باید یک فکری هم برای وام خرید وسایل برقی که می‌سوزد بکنند.
– در منطقه ما وقتی برق قطع می‌شود چاه ‌موتور منطقه هم خاموش می‌شود، یعنی هم برق نداریم هم آب!

 جدول‌های منظم، قطعی‌های نامنظم 

دلایل این گلایه‌های مردم را می‌شود به سادگی در خبرها و اطلاعیه‌های شرکت‌های برق هم مشاهده کرد. به عنوان مثال در یکی از این اطلاعیه‌ها مدت احتمالی قطع برق ۱۲۰ تا ۱۵۰ دقیقه قید شده، اما تلفن گویای ۱۲۱ مدت قطعی را تا حدود ۳ ساعت یعنی ۱۸۰ دقیقه هم تخمین می‌زند! نکته دیگر این‌که ساعت شروع این خاموشی‌ها در جدول با ساعت شروعی که در سایت شرکت برق به عنوان گزارش اختصاصی برای هر مخاطب ارائه می‌شد، متفاوت است. گزارش‌های مردمی هم تایید می‌کند که اگرچه این جدول‌ها دقیق تنظیم شده، اما قطعی‌های آن نامنظم است و خیلی‏ها را دچار مشکل می‌کند.

تهران؛ روزانه صدها حبس در آسانسور

از دیگر مشکلاتی که این قطع‌شدن‌های بی‌برنامه برای عموم مردم ایجاد کرده، حبس شدن در آسانسور است. این اتفاق در همه شهرها مصداق دارد و یک نمونه‌اش در تهران. مدیر عامل آتش‌نشانی این شهر در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: قطع شدن برق تعداد ماموریت‌های آتش‌نشانی را برای نجات افراد حبس‌شده در آسانسورها، به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و بعضا به چند صد ماموریت در یک روز رسیده است. مهندس «مهدی داوری» می‌افزاید: قطعا یک برنامه دقیق و منظم در اجرای خاموشی‌ها این مشکلات را کمتر خواهد کرد.

ماهی‌گیری سودجویان در گرفتاری مردم

البته «داوری» مجهزکردن آسانسورها به سیستم پیشرفته و برق اضطراری را هم یک راهکار مناسب می‌داند اما مشکل این است که این راهکار هم فرصتی شده برای سودجویی برخی شرکت‌ها تا قیمت خدماتشان را بی‌حساب و کتاب گران کنند!

خسارت سنگین به تولید

اما مشکلات خاموشی‌های بی‌نظم فقط حبس شدن در آسانسور یا ماندن خودرو در پارکینگ‌ها نیست، بلکه خسارت اصلی آن متوجه بخش تولید است. قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: قطع برق به شکل مستقیم و غیرمستقیم به تولیدکنندگان خسارت وارد کرده است. خسارت مستقیم شامل مواردی مثل سوختن دستگاه‌ها یا از بین رفتن مواد اولیه در صنایع تزریق پلاستیک، لبنیات، تولید کیک و کلوچه و… است که به دلیل قطع‌شدن برق در هنگام تولید، این مواد تبدیل به ضایعات می‌شود. «آرمان خالقی» می‌افزاید: علاوه بر آن، خسارت‌های غیرمستقیمی نیز وجود دارد، مانند ضررهای تولیدکنندگان به دلیل کم‌شدن توان تولید روزانه و عقب ماندن از تعهدات و قراردادهای خود.

ادعای خسارت می کنیم

خالقی می‏افزاید: «میزان این خسارت‌ها زیاد است اما هنوز به طور دقیق برآورد نشده است و طی نامه‌ای که به همه استان‌ها ارسال کرده‌ایم، ظرف یک هفته آینده میزان دقیق آن مشخص خواهد شد، پس از آن طبق قانون ادعای خسارت خواهیم کرد».

می‌شود به دیوان عدالت و مجلس شکایت کرد؟

برای مردم هم این سوال وجود دارد که آیا می‌شود علاوه بر ثبت شکایت در سایت توانیر، از نهاد دیگری هم دادخواهی کرد؟ امکان طرح شکایت از بی‌برنامگی‌ها در مدیریت خاموشی‌ها را از دیوان عدالت اداری پیگیری کردیم و مقرر شد آن‌ها با بررسی موضوع، توضیحات لازم در این خصوص را به مردم ارائه کنند. علاوه بر آن، نمایندگان مجلس هم از کمیسیون اصل ۹۰ خواسته‌اند به این موضوع ورود و به شکایات مردمی رسیدگی کند.

سامانه اعلام خسارت 

خوب است این را هم بدانیم که مردم می‌توانند شکایت خود در خصوص خسارات ناشی از قطع برق را گزارش کنند. طبق اعلام شرکت توانیر، سامانه بیمه حوادث مشترکان خانگی و تجاری به نشانی bime.tavanir.org.ir به همین منظور پیش‌بینی شده است.
سخنگوی صنعت برق:  بی‌نظمی‌ها را قبول داریم

انتقال گلایه‌های مردم به «مصطفی رجبی‌مشهدی» سخنگوی صنعت برق هم با این توضیح او همراه است که: در برخی شهرها بی‌نظمی‌هایی را در اجرای دقیق جداول خاموشی داشته‌ایم که شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای، علت آن را دلایل فنی اعلام کرده‌اند. رجبی‌مشهدی می‌افزاید: حتما این مشکلات و بی‌نظمی‌ها به شرکت توانیر گزارش خواهد شد و برای رفع آن اقدام خواهیم کرد. سخنگوی صنعت برق این نکته را هم می‌گوید که: همه قبول داریم که برق مثل اکسیژن برای زندگی مردم است و نبودش مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند، خوشبختانه مدت خاموشی‌ها در برخی شهرها کمتر شده است اما همچنان به دلیل کمبود منابع انرژی، نیازمند همکاری مردم و مشترکان بخش صنعت و کشاورزی هستیم تا ان شاءا… بتوانیم از این وضعیت خارج شویم./خراسان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا