اجتماعی

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق در ۱۳ استان

خبرمهم: سازمان هواشناسی کشور با صدور سه هشدار از رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید در بیشتر استان‌های کشور و طوفانی شدن دریا در شمال، طی سه روز آینده خبر داده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال تگرگ طی امروز (۱۳ اردیبهشت) در استان‌های تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، شمال و غرب هرمزگان و کرمان و طی روز سه‌شنبه (۱۴ اردیبهشت) در استان‌های سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، نیمه شرقی اصفهان، نیمه شمالی کرمان و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس رگبار و رعد و برق طی روز چهارشنبه (۱۵ اردیبهشت) در استان‌های آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، نیمه جنوبی کرمان، سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و برق گرفتگی، احتمال وقوع تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقتی و خیزش گرد و خاک، شکستن درختان و احتمال آسیب به سازه‌های سست وجود دارد. از این‌رو از تردد وتوقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود.

خودداری از کوهنوردی و عدم چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌ویژه طی ساعات بعد ازظهر و شب، تحکیم سازه‌های موقت و سست و عدم عبور از جاده‌های آب‌ گرفته از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سازمان هواشناسی کشور در هشدار زرد رنگ دیگری از فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال تگرگ به‌ویژه طی ساعات بعد ازظهر و شب در برخی مناطق کشور از امروز (۱۳ اردیبهشت) تا روز پنجشنبه (۱۶ اردیبهشت) خبر داده است.

بر این اساس، این شرایط امروز (۱۳ اردیبهشت) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، همدان، قزوین، البرز، قم، مرکزی، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، شرق هرمزگان و ارتفاعات مازندران و فردا (۱۴ اردیبهشت) در شمال فارس، هرمزگان، مرکزی، نیمه جنوبی کرمان و ارتفاعات نیمه غربی اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

رگبار و رعد و برق طی روز چهارشنبه (۱۵ اردیبهشت) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، خراسان شمالی، یزد، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، غرب هرمزگان، نیمه شمالی کرمان و خراسان جنوبی ادامه دارد و این شرایط طی روز پنجشنبه (۱۶ اردیبهشت)در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات کرمان دور از انتظار نیست.

 بر اساس این گزارش احتمال جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها، صاعقه و برق گرفتگی در مناطق مرتفع و مستعد، احتمال وقوع تگرگ، احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازه‌های موقت وجود دارد. از این‌رو در تردد و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها و کوهنوردی احتیاط شود.

احتیاط در چرای دام‌ در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌ویژه در ساعات بعد ازظهر و شب و تحکیم سازه‌های موقت از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

مواج شدن دریا در شمال کشور

این سازمان در هشدار زرد رنگ دیگری از مواج شدن دریا در شمال کشور خبر داده است.

در این هشدار آماده است که از صبح روز چهارشنبه (۱۵ فروردین) تا اواخر وقت روز پنجشنبه (۱۶ فروردین) دریای خزر، مناطق دور از ساحل و ساحلی گیلان، مازندران و گلستان طوفانی خواهند بود و ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل به حدود دو تا سه متر خواهد رسید. از این‌رو احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک و تورهای ماهیگیری وجود دارد.

ممنوعیت شنا، محدودیت در تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحل از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا