اجتماعیسلامت

پژوهشی جدید انتقال ویروس کرونا از انسان به گربه را تایید می‌کند

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  نتایج تحقیق جدید در نشریه «VetRecord» منتشر شده است. بررسی انجام شده روی گربه‌های خانگی مبتلا به بیماری تنفسی نشان می‌دهد که دلیل بیماری آنها عفونت SARS-CoV-2 بوده است. تجزیه و تحلیل ژنومی جامع ویروس حاکی از آن است که این گربه‌ها به احتمال زیاد توسط انسان آلوده‌ شده‌اند. محققان می‌گویند به احتمال زیاد گربه‌ها در اثر ارتباط با انسان و از همین طریق آلوده شده‌اند.

یکی از محققان این پروژه تحقیقاتی می‌گوید:

«یافته‌های فعلی نشان می‌دهد که احتمالا انتقال ویروس SARS-CoV-2 از انسان به گربه در طی همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده و باعث شده که گربه‌ها دچار بیماری تنفسی خفیف یا شدید شوند. بررسی انتقال ویروس از انسان به گربه، گربه به گربه و همچنین از گربه به انسان موضوع مهمی است و تحقیقات در این زمینه کماکان ادامه دارد.»

طی یکسال گذشته، انتقال کرونا از انسان به حیوانات به خصوص در باغ وحش‌ها به صورت مکرر گزارش شده، اما همواره جای شک و شبهه زیادی در مورد صحت این ادعا وجود داشت که آیا واقعا انسان عامل انتقال ویروس به حیوانات است یا دلیل دیگری وجود دارد.

مطالعه جدید انجام شده مشاهدات قوی‌تر و محکم‌تری را نسبت به مطالعات قبلی در این مورد ارائه می‌دهد. «جیمز وود» از محققان دانشگاه کمبریج، نتایج مطالعه جدید را حاوی نکات مهم و جالبی می‌داند و می‌گوید باید توجه بیشتری به وضعیت سلامت حیوانات اهلی داشته باشیم.

محققان می‌گویند با توجه به احتمال انتقال ویروس کرونا از انسان به حیوانات،‌ باید نکات بهداشتی و سلامتی که برای انتقال بیماری از انسان به انسان در نظر گرفته می‌شود، در مورد حیوانات نیز رعایت گردد.

مطالعات انجام شده در این مرحله می‌گوید با وجودی که تاکنون هیچ شواهدی روشنی تایید نمی‌کند که حیوانات خانگی آلوده، ویروس را به انسان انتقال داده باشند، اما این نگرانی وجود دارد که حیوانات به صورت ناقل خاموش بتوانند ویروس کرونا را به سایر حیوانات اهلی انتقال دهند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا