اجتماعیسلامت

بعضی ها از هر واژه هر مدیر دلسوزی، بهره برداری سیاسی برای تخریب رقیب می کنند

خبرمهم: وزیر بهداشت گفت: ایامی که در این شرایط سخت همه باهم تجربه میکنیم را قبل از عید، پیش بینی کرده بودیم و می دانستیم که در چه گرداب سنگینی گرفتار خواهیم شد اگر به بعضی از مسائل نپردازیم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در استان همدان اظهار داشت: کالبدشکافی ایام قبل از عید و بحث های انجام شده باعث رنجش خاطر بعضی می شود اما شرایط سخت و بسیار پیچیده ای است بعضی ها سیاست زدگی می کنند و از هر واژه هر مدیر دلسوزی، بهره برداری سیاسی برای تخریب رقیب می کنند آنهم در کشوری که پر از چالش، تنش اجتماعی و ذهنی است و مردمی که مشکلات زیادی دارند را به این چالش های بی مورد وارد می کنند.

وی افزود: در تمام این مدت تلاش کردم خون بخورم و خاموش بنشینم اما وقتی می بینم که همکاران مان ۱۴ ماه است که روز و شب خوش نداشته اند و التماس می کنم که حداقل به اینها رحم کنیم و تاب آوری اینها را ببینیم به شدت برایم سنگین و سخت می آید.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از رییس و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان برای مدیریت سه موج قبلی بیماری کووید۱۹ در این منطقه، خاطرنشان کرد: این مدیریت بیماری آنقدر زیبا، با عظمت و مدبرانه بود که کسی متوجه نشد و شاید هم همین شیوه های بی سر و صدا و مدبرانه است که برخی فکر می کنند ما کاری نمی کنیم و این موج ها می آیند و فقط با ورد و دعا یا جادو یا پدیده دیگری، خنثی می شود و عمل گرایی دوستان و همکاران ما را نمی بینند و دچار نوعی سوء تفاهم می شوند.
دکتر نمکی یادآور شد: شاید نمی بینند که دیشب تا صبح، همکاران ما در همدان چه سختی هایی کشیدند تا اکسیژن را به بیماران برسانند با اینکه ۱۳ اکسیژن ساز به این استان ارسال شده و ۱۱ دستگاه آن نصب و دو دستگاه دیگر در حال نصب شدن است، نمی دانند که رییس دانشگاه ما تا صبح به چه کسانی التماس کرد تا کپسول اکسیژن از خانه ها بیرون بیاورد تا بیماری از بین نرود.
وی گفت: چه کسی می داند که در این ماه ها چه گذشت بر سر کادر نجیب بهداشت و درمان؟ چه حرمان ها؟ چه ندیدند عزیزان؟ چه محرومیت های دیگر و چه بیمار شدن ها و شهید دادن ها. از دست دادن نیروهایی که دیگر جای هیچ کدام شان را نمی توان پر کرد آنها استوانه های علم، تقوا و ایستادگی بودند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: از روز اول وقتی این شعار را پرستاری بر پشت لباس پرستار دیگری نوشت که “ما گر ز سر بریده می ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی رقصدیم” عده ای متوجه نشدند که چه کسانی در این عرصه شمشیر می زنند و می جنگند و با بیماری مبارزه می کنند. هنوز هم خیلی ها متوجه نیستند و نمی دانند که این عشق و حرارتی که در دل مدافعین سلامت کشور است، چه گدازه ارزشمندی است که با سخت ترین سختی ها هم خاموش و سرد نمی شود.
دکتر نمکی تاکید کرد: روزهای سختی را در هفته گذشته گذراندم از دو جهت یکی از جهت بیماری و کسالت و دیگری از این جهت که می دانستم همکاران نفس بریده ام دچار موج سنگین تازه ای خواهند شد. در کشور، ناگهان با یک ویروس جهش یافته، چموش و سرکش روبرو شدیم که سیستم بهداشت و درمان انگلیس را به زانو درآورده بود. ما می دانستیم مواجهه با چنین ویروسی تمهیدات خودش را می خواهد. نمی توانستیم با جهش این ویروس، در برنامه های مان جهش نداشته باشیم این برای ما کاملا مسلم بود و برنامه ای نوشتیم که شامل تشدید بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی بود.
وی ادامه داد: یکی از لازمه ها و ضروریات طرح تشدید بیماریابی، وجود جمعیت ساکن و غیر سیار بود. چه جای دلخوری است وقتی که ما تقاضا کردیم که جمعیت سیار، عامل عدم اجرای این پروژه است؟ چه جای رنجشی در این حرف های کارشناسی است. ما که سیاسی نیستیم و برای تضعیف سیاسی یا تقویت جریان سیاسی دیگری گام برنداشته ایم.
وزیر بهداشت گفت: برای ما فقط مصالح ملی و عزت جمهوری اسلامی و سلامت مردم مهم است و می دانیم که اگر جمهوری اسلامی، در کرونا باخت وزارت بهداشت یا دولت نباخته بلکه جمهوری اسلامی باخته و اگر مدیریت خوب اعمال کرد، جمهوری اسلامی ایران قدرتمندانه برده که خواهد برد و تردیدی ندارم در اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلایل متعددی که به استمرار آبرومندانه اش در عرصه بین المللی، ایمان دارم، معقتدم که این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر می گذارد اما گفتمان در اینکه این موج سنگین می تواند کشور را در اندک زمانی در نوردد و همه ما را گرفتار کند، صرفا یک نظر کارشناسی بدون هر پیرایه سیاسی است. ممکن است از این آشفته بازار، سیاست زدگان ورشکسته هم استفاده یا سوء استفاده کنند که آن دیگر مشکل ما نیست.
دکتر نمکی اظهار داشت: همانگونه که می گوییم فلان سفر به فلان کشور، می گوییم سفر به عتبات عالیات یا فلان مرکز تفریحی یا حرم یکی از ائمه، چون در نظر کارشناسی، یک سویه نگری و غرض نداریم هرچه می گوییم کارشناسی است و اگر روزی وزارت بهداشت خارج از این محدوده پاگذاشت، فاتحه اش خوانده است. اگر امروز مردم به مجموعه وزارت بهداشت اعتماد دارند به دو دلیل است یکی اینکه توانسته در اوج سخت ترین تحریم های ظالمانه، کرونا را مدیریت کند و مرگ و میر بیماران را به سمت تک رقمی ببرد آنهم زمانی که برخی از کشورهای پیشرفته، مرگ و میرهای چند هزار نفری را تجربه می کرد و دوم اینکه با مردم، صریح و راست هر چه بود، گفت.
وی گفت: وزارت بهداشت چیزی را از مردم پنهان نکرد. اعتقادم بر این است که بزرگترین سرمایه حکومت ها، پشتوانه مردمی است اگر مردم را نداشته باشیم، هیچ چیزی نداریم. وجاهت ما بر حمایت مردمی است. کالبدشکافی آنچه گذشت، دردی را از کشور دوا نمی کند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی شب عید در همدان ۷ بیمار بستری بودند و دیشب هزار و ۴۵۲ بیمار بستری دارد، آنهم از انواع بسیار خطرناک ویروس و خیلی از مسئولان دلسوز این استان دچار گرفتاری هستند و سرباز و فرمانده و مردم در کنار هم بستری هستند، این خیلی تلنگر بزرگی به ذهن همه ما است این گرفتاری را در همه کشور داریم؛ گاهی در دو سه استان، پیک هایی از بیماری به تناوب داشتیم و می توانستیم آنها را به خوبی مدیریت کنیم اما امروز متاسفانه کل کشور گرفتار است.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: امروز با موج سنگینی از یک ابتلای سنگین با یک ویروس به شدت گرفتار کننده، روبرو هستیم. قبل از عید در اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفتم که خودتان را برای درگیری با یکی از سنگین ترین مهاجمان بیولوژیک جهان تا امروز آماده کنید و بعد از آن نامه هایی به دانشگاه ها نوشتم. در ۱۰ دی ماه، نامه ۱۰ بندی نوشتم و همه این روزها را پیش بینی کرده بودم. دلیل آن هم غیب گویی و پیشگویی نبود اما یک سری اصول علمی و رصدهایی داریم که در طول ۱۴ ماه گذشته با بی خوابی و مشکلات عدیده ای که طی کردیم، ریاضت و جبر هم به ما یک سری اصول را آموخته است.
وی گفت: وضعیت کشور از نظر بیماری در هفته آینده بدتر از این هفته است کما اینکه هفته قبل هم گفتم که  وضعیت کشور در هفته آینده، بدتر می شود و روزهای به شدت سخت تری را داریم. اهل زانو زدن در مقابل هیچ مشکلی نیستیم کما اینکه ۸ سال دفاع مقدس نشان داد که فرزندان این آب و خاک، یک سانتی متر از خاک این کشور را سر میز هیچ مذاکره ای پس نگرفتند و ایستادگی کردند. اینجا هم می خواهیم اثبات کنیم که علیرغم فشارها و تهدیدهایی که نظام سلامت را محاصره می کند اما زانو نخواهیم زد.
وزیر بهداشت بیان داشت: اگرچه امروز ویروس خشن تر و مهاجم تری ما را گرفتار کرده اما نسبت به سال گذشته، آورده ها و داشته های ارزشمند بیشتری داریم. شناخت ما از ویروس در سال گذشته به اندازه امروز نبود و هر کس در دنیا بگوید که امروز ویروس کرونا را به خوبی شناخته ام، نشانه جهالت او بدانید و هر کس بگویید که سه ماه دیگر وضعیت اینگونه می شود و یا با واکسیناسیون، وضعیت جور دیگری می شود، بدانید که نشان نوعی جهالت است نه نوعی علم و آگاهی. این ویروس ناشناخته و بنظر بنده همچنان بشریت گرفتار این ویروس است.
دکتر نمکی یادآور شد: وظیفه ما همواره ایجاد خوف نیست و خداوند هم چنین توصیه ای نکرده است. خوف و رجا خصیصه برخورد الهی و مومنانه است. نباید مردم را همواره در خوف نگه داریم. خوف مستمر باعث فروپاشی اذهان مردم و خودمان می شود. باید ضمن اینکه می دانیم که پدیده ای خوفناک است با تمسک به پروردگار و رجاء واثق بتوانیم از این مرحله به امیدواری عبور کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در استان همدان به خوبی یکدلی در مدیریت استان بین دانشگاه، امام جمعه، استاندار و سایر دستگاه های اجرایی وجود دارد و این بزرگترین پشتوانه دستیابی به موفقیت است. پرهیز از سیاست زدگی و تن ندادن به امواج سیاسی را باید به شدت مراقبت کرد. هر چه به سمت انتخابات نزدیک تر می شویم عده ای از کاسبان سیاست، کاسه هایی برمی دارند و برای یک رای، ممکن است قیصریه را آتش بزنند.
وزیر بهداشت خطاب به مدیران دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از تخریب ها نترسید و با حملاتی که به شما می شود، جا نزنید. اگر جایی کار را به خدا گره زدید، مطمئن باشید که خداوند، تنهای تان نمی گذارد. عده ای با کل جمهوری اسلامی بد هستند. رسانه های بیگانه وقتی فلان کشور مرگ و میر بالای هزار و ۸۰۰ و دو هزار و چهار هزار نفر را تجربه کرد، یک شب میزگرد نداشتند اما در ایران تا مرگ و میر بیماران از ۱۰۰ نفر بیشتر می شود، هر شب پنل می گذارند و دانشمندان مختلف نشاندار را دعوت می کنند و تفسیرها و تحلیل های متعدد دارند.
دکتر نمکی تاکید کرد: عده ای با کلیت نظام، مخالف هستند. عده ای با شخص مقام معظم رهبری مخالفت دارند. هر وقت که ایشان مثل دیروز بیاناتی در حمایت از مدافعان سلامت دارند، به ما یک حمله ناجوانمردانه می شود. عده ای با دولت خوب نیستند و تا اتفاقی می افتد مخالفت می کنند و عده ای هم با شخص بنده خوب نیستند که از طیف های مختلف هستند و خداوند به همه ما انصاف دهد. ما عددی نیستیم و حیف است که وقتشان را صرف کنند تا به ما حمله کنند. اگر عاقل باشند برای تخریب بنده وقت نمی گذارند چون یک سرباز بسیار کوچک جمهوری اسلامی هستم و هزاران نفر از بنده بهتر در صف هستند که این کشور را در نظام سلامت، مدیریت کنند.
وی ادامه داد: عده ای اعتقاد دارند که اگر حاج قاسم سلیمانی نباشد، ما با اسراییلی ها مصالحه می کنیم و همه چیز تمام می شود که دیدند این اتفاق نیفتاد. اگر بنده هم نباشم هیچ اتفاقی نمی افتد و حرکت در ریل سلامت ادامه پیدا می کند. اشتباه می کنند چون تخریب بنده خیلی اشتباه استراتژیکی است. این هجمه ها وجود دارد اما شما صبوری کنید و اصلا نرنجید چون با خدا معامله کردید و معامله با خدا، شیرین ترین نوع معامله است و خدا با بندگانی که اینگونه با او معامله می کنند، به گونه ای عمل می کند که خیر و اجر فراوانی می رسد و درهایی باز می شود که فکر آن را هم نمی کردید.
وزیر بهداشت عنوان کرد: چه کسی فکر می کرد که در سخت ترین سالهای تحریم کشور بتوانیم این همه تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه کنیم و یا در سال کرونا، ۶ سی تی اسکن به استان همدان ارسال کرده ایم در حالیکه در کل تاریخ این استان، فقط ۶ سی تی اسکن تامین شده بود. حقوق پرستار را نسبت به سال ۹۷ حدود دو و نیم برابر افزایش دادیم و حق جذب و فوق العاده ویژه پرداخت کردیم و معوقات کارانه ها به حداقل رسید و اینها همه از لطف خداست.
دکتر نمکی اظهار داشت: اولین توصیه بنده به شما مسئولان حوزه سلامت استان همدان، گوش نسپردن به آوای یاس و ناامیدی و تفرقه است. وارد جریانات سیاسی نشوید. خیلی ها سعی خواهند کرد سوء استفاده کنند و برای چند رای حاضر هستند منافع ملی را به شدت زیرسوال ببرند. حواسشان هم نیست چون “اندر پس پرده گفتگوی من و توست/ چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من”.
وی یادآور شد: باید حتما با فیلتر مراکز ۱۶ ساعته، از سرریز بیماران به مراکز درمانی جلوگیری کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد هفته آینده به شدت با کمبود تخت بیمارستانی در همدان روبرو خواهید بود. حتما باید مراکز ۱۶ ساعته فعال تر شود و آنتی وایرال تراپی در دستور کار قرار گیرد. اگر بتوانیم در روزهای اول، داروی ضد ویروس به بیماران بدهیم و لود ویروس را کاهش دهیم در هفته دوم که عارضه ایمونولوژیک رخ می دهد و ریه ها گرفتار و فعالیت سیستم ایمنی تخریب می شود، بار بیماران بستری و گرفتاری های تنفسی به یک دهم کاهش می باید.
وزیر بهداشت گفت: با دوستان در خوزستان، تجربه تجویز داروهای ضدویروس در مراحل اولیه بیماری را داریم و نتایج بسیار خوبی گرفتیم. بنابراین توسعه مراکز ۱۶ ساعته، انجام تست تشخیصی در این مراکز و درمان ضدویروس در مراحل اولیه در بیماران دارای علائم، بهترین راهکار برای کاهش فشار بار بیمارستانها است و در کنار آن، باید افراد در تماس با بیماران نیز پیگیری و شناسایی شوند و تست حداقل ۱۰ نفر از افراد در تماس با بیماران، ضروری است البته مهمتر از پیدا کردن بیماران از افراد در تماس با بیماران قبلی، ایزوله کردن آنها است.
دکتر نمکی یادآور شد: خوشبختانه داروهای ضد ویروس در همه مناطق کشور توزیع شده و هیچ کجا با کمبود این داروها روبرو نیستیم با اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از سال آرام ۹۷، ارز گرفتیم و با کرونا هم روبرو بودیم اما هیچ کمبود دارو برای کرونا نداریم. اوایل آمپول رمدسیویر با قیمت ۵۷ دلار وارد کشور می شد اما الان با بهترین کیفیت و کمترین قیمت، عرضه می شود.
وی گفت: در مورد بیمارستانها در ایام تعطیلات عید به معاون درمان وزارت بهداشت ابلاغ کردم که چون موج سنگینی از بیماری در راه داریم بنابراین باید اعمال غیراورژانسی لغو شود تا با کمبود تخت روبرو نشویم. بنابراین باید اعمال غیراورژانسی حداقل تا دو سه هفته آینده لغو شود. الان وقت آمادگی تخت ها برای بیماران کووید۱۹ است. روی قولی که به مردم داده ام، ایستاده ام که در جمهوری اسلامی ایران نباید بگذاریم بیماری، پشت درب بیمارستانی سرگردان شود و تا حالا هم نگذاشته ایم. اجازه ندادیم که هیچ کس از نظر سن، قومیت یا طبقه اجتماعی خاص، از خدمات کووید۱۹ محروم شود و حتی بیش از ۲۰۰ هزار افاغنه بدون کارت را در کشور، رایگان درمان کردیم و مدیون هستند کسانی که در اوج فشار، دقت نکنند از این آبرو و عزتی که برای ایران در عرصه بین المللی داشته ایم.
وزیر بهداشت افزود: دیدید که بیماران در کشورهای اروپایی پیشرفته در زمین های چمن آواره شدند اما یک روز که تنها یک بیمار را در حیاط بیمارستان مسیح دانشوری در ماشین به او کپسول رساندند تا اینکه در بخش مراقبت های ویژه یک تخت خالی شود این را فلان شبکه نشان دادند. دوربین های معاند دنبال این می گردند که جمهوری اسلامی را در دنیا بی آبرو جلوه دهند که این روز را نخواهند دید.
دکتر نمکی تصریج کرد: رییس جمهور و دکتر نوبخت قول دادند که برای تکمیل تخت ها و پروژه هایی با پیشرفت فیزیکی بالا سریعا به ما کمک کنند. تقاضای ما این است که اگر برای این پروژه ها، ایجاد تعهد می کنید به امید اینکه این منابع را به شما می رسانم، این کار را حتما انجام دهید. تا کنون قولی نداده ام که عمل نکرده باشم به همین دلیل این قول بنده را پیش فروش کنید و نگذارید که تختی که آماده بهره برداری است، بلااستفاده بماند و بیماران ما سرگردان شوند.
وی یادآور شد: حتما باید در دانشگاه علوم پزشکی همدان، کمیته ترخیص بیماران کووید۱۹ تشکیل شود. امروز دانش ما نسبت به پارسال در مقابل این بیماری، بسیار بالاتر است. الان می دانیم که اکسیژن چقدر و تا کی برای بیماران نیاز است و اینتوبه کردن بیماران چه زمانی باید انجام شود. در خوزستان تقریبا مرگ و میرها به یک چهارم رسید درحالیکه اگر بیش از یکسال پیش بودیم، ۴ برابر در خوزستان مرگ و میر داشتیم. این تجربه ها را کسب کردیم و امروز به عنوان یک اندوخته قابل توجه به ما کمک می کند.
وزیر بهداشت گفت: با تشکیل کمیته های تنفسی، اکسیژن و ترخیص و پیگیری، وضعیت بیماران را به طور مرتب رصد کنید و اگر وضعیت بیمار بگونه ای است که می توان او را ترخیص کرد به شرط پیگیری بیمار در منزل این کار انجام شود. تجربه این دوره ویروس به ما نشان داد که ممکن است بیماری در روز هشتم و نهم که وضعیت او خوب است، در عرض دو روز، با درگیری ریه بالا مواجه شود. اگر بیماری را با حال خوش ترخیص کردید، درست است که همه ما در امان خدا هستیم اما به امان خدا رهایش نکنید. حتما با او تماس بگیرد و تیمی را بگذارید که هر روز وضعیت بیمار را بپرسند به محض اینکه بیمار کمی دچار علائم شد حتما او را به بیمارستان برگردانید.
دکتر نمکی تاکید کرد: بزرگترین کار ما، کاهش مرگ و میر است. سرعت ابتلای این ویروس جهش یافته، بالا است و سرعت ابتلای آن از سرعت گام های ما، بیشتر است. هنر ما باید این باشد که بیماران سرپایی، بستری نشوند چون بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته اگر بستری شدند، ۳۰ درصد از آنها ممکن است به بخش مراقبت های ویژه منتقل شوند. باید کاری کنیم که بیماران سرپایی، بستری نشوند و بیماران بستری به سمت مرگ و میر نروند. مرگ و میر، غم انگیزترین شاخص برای ما است.
وی یادآور شد: الان محوریت کار ما، کووید۱۹ است و هیچ اولویتی مهمتر از کنترل این بیماری نداریم. مقام معظم رهبری فرمودند که امینت و اقتصاد مهم است اما الان مهمتر از همه چیز، کرونا است. تقاضای بنده این است که کرونا را به عنوان اصلی ترین محور در آموزش، پژوهش و  دیگر بخشها در نظر بگیرید. با توجه به اینکه کووید۱۹ یک بیماری مولتی ارگان است و قلب، ریه، مغز، عروق، کلیه و کبد را گرفتار می کند، باید همه نیروها از اعم از متخصصین، در کنار بیماران باشند و اگر در جایی رییس دانشگاه تشخیص داد که فلان نیرو باید در بخش کووید۱۹ خدمت رسانی کند باید حتما این کار را انجام دهد چون الان زمان جنگ است.
وزیر بهداشت گفت: به یاری خداوند این هفته واکسیناسیون کادر درمان را در کل کشور تمام می کنیم و محموله های دیگری از واکسن در کشور توزیع می شود و به سراغ گروه های دیگر می رویم. خبرهای بسیار خوشی از واکسن داخلی دارم که با لطف خدا به خوبی پیش می رود و این مژده را می دهم که اردیبهشت ماه، پوشش بسیار بالاتری از واکسیناسیون خواهیم داشت و در خردادهم باز هم این پوشش با واکسن وارداتی و داخلی بهتر می شود و امیدوارم در این عرصه باز روسفید شویم کما اینکه برخی حتی در این پدیده هم خباثت و تخریب و ذهن مردم را مشوش می کنند و به تشویق اذهان عمومی دامن می زنند و آنها هم بدانند که تا ۲۰ روز دیگر، بازهم روسیاهی به آنها خواهد ماند و روسفیدی به عزیزانی خواهند ماند که شبانه روز تلاش می کنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا