اجتماعی

جزییات سفرهای نوروزی مردم اعلام شد +مقاصد و جاده‌ها

خبرمهم: آمارهای رسمی منتشر شده نشان‌ می‌دهد که سفرهای جاده‌ای مردم در نوروز امسال ۹۳ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش و ۱۵ درصد نسبت به دو سال گذشته و قبل از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  آمارهای منتشر شده سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل ونقل جاده‌ای نشان می‌دهد که متوسط تردد روزانه بین استانی از ابتدای طرح سفرهای نوروزی (۲۰ اسفند ماه سال گذشته) تا دیروز (سیزدهم فروردین ماه امسال) یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۸۶ وسیله نقلیه بوده است که این اعداد و ارقام نسبت به نوروز سال گذشته ۹۳ درصد افزایش و نسبت به نوروز دو سال گذشته ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

البته وضعیت ترددها و سفرهای جاده‌ای مردم در روز گذشته با وجود اینکه آخرین روز تعطیلات نوروزی بود روند رو به کاهش را تجربه کرد چرا که تعداد ترددها به یک میلیون و ۵۱۹ هزار و ۴۴۹ وسیله نقلیه رسید که نسبت به روز قبل از آن یعنی دوازدهم  فروردین ماه ۱۴ درصد کاهش داشته است. البته علت این کاهش ایجاد محدودیت‌های تردد در هفته دوم ایام تعطیلات نوروزی است که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده و بود و بیشترین تردد وسایل نقلیه در میانه این تعطیلات دو هفته‌ای به ثبت رسید.

نگاهی به آمار وسایل نقلیه ورودی و خروجی از استان‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که استان‌های گیلان،  کهکیلویه و بویر احمد، مازندران، اردبیل، گلستان و قزوین رکوردار سفرهای جاده‌ای در بازه زمانی ۲۰ اسفند ماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین ماه امسال بوده‌اند چرا که مجموع ورود و خروج وسایل نقلیه مختلف از محورهای مواصلاتی آن‌ها به ترتیب ۲۳۳ درصد، ۱۹۲ درصد، ۱۸۹ درصد، ۱۳۹ درصد، ۱۲۸ درصد و ۱۲۰ درصد نسبت به همین بازه زمانی در نوروز سال گذشته افزایش یافته است. البته اگر این آمار را با نوروز دو سال گذشته که خبری از محدودیت‌ها و کرونا نبود، مقایسه کنیم همین آمارها تقریبا نشان‌دهنده کاهش ترددهای بین استانی است که همه جزییات آن در جدول زیر قابل مشاهده‌اند.

البته در این میان ترددها و سفرهای جاده‌ای در استان کهکیلویه و بویر احمد هشدار دهنده و نگران کننده است، چرا که ترددهای صورت گرفته وسایل نقلیه مختلف در این استان حتی نسبت به دو سال گذشته و در همین بازه زمانی افزایش ۳۹ درصدی را تجربه کرد و در بازه زمانی مورد بررسی وضعیت سفرهای ورودی و خروجی این استان آنقدر افزایش یافت که بالاخره در پایان تعطیلات نوروزی امسال به رتبه دوم رسید و استان های مازندران، اردبیل و گلستان را پشت سر گذاشت.

آزادراه کرج-تهران در محدوده پل کلاک، آزادراه قزوین-کرج در محدوده گلشهر، آزادراه تهران-کرج در کیلومتر ۲۵، آزادراه کرج قزوین در محدوده گلشهر و… جزو محورهای مواصلاتی کشور با بیشترین تردد و ترافیک در روز گذشته بوده‌اند.

آمارهای تخلیه و انباشت خودروها نشان می‌دهد که بیشترین انباشت خودرو در سه استان نمونه مورد بررسی از جمله مازندران، گیلان وخراسان رضوی متعلق به خودروهایی با پلاک تهران و البرز بوده است و سهم خودروهای این دو استان در میان پلاک های غیر بومی با فاصله بیشتر از بقیه استان‌ها بوده است. البته استان‌های قم، مازندران، قزوین، مرکزی، گیلان، اصفهان و زنجان مقاصد عمده وسایل نقلیه تهران و البرز بوده‌اند. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا