اجتماعیسلامت

افراد گیرنده پیوند حتی پس از واکسیناسیون نسبت به کووید-۱۹ آسیب‌پذیر هستند

خبرمهم: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که افراد گیرنده پیوند یا افراد مبتلا به نقص ایمنی، حتی پس از دریافت واکسن نیز می‌توانند نسبت به کووید-۱۹ آسیب‌پذیر باشند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، و به نقل از وب‌سایت رسمی “دانشگاه جانز هاپکینز”، هنگامی که آزمایش‌های بالینی برای تعیین ایمنی‌زایی دو واکسن نخست کووید-۱۹ انجام شدند، گروهی از افراد در میان شرکت‌کنندگان حضور نداشتند. این گروه، افرادی بودند که پیوند عضو را پشت سر گذاشته‌اند و افرادی که به نقص ایمنی دچار هستند.

اکنون پژوهشگران “دانشکده پزشکی جانز هاپکینز” (JHUSOM) سعی دارند تا این نابرابری را اصلاح کنند. آنها برای نخستین بار به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که افراد مبتلا به نقص ایمنی چگونه نسبت به نخستین دوز واکسن‌های “مدرنا” (Moderna) و “فایزر” (Pfizer) واکنش نشان می‌دهند.

یافته‌های این پژوهش، تنها ۱۷ درصد از پاتن‌های قابل تشخیص در برابر کروناویروس را نشان می‌دهند.

“برین بویارسکی”(Brian Boyarsky)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نتایج پژوهش کاملا در تضاد با نتایج به دست آمده از افرادی قرار دارند که سیستم‌ ایمنی بدن آنها سالم است و واکسینه می‌شوند. تقریبا همه افراد دارای سیستم ایمنی سالم، پادتن کافی را در برابر کووید-۱۹ تولید می‌کنند.

پژوهشگران در این پروژه، واکنش ایمنی‌زایی واکسن را در ۴۳۶ فرد گیرنده پیوند مورد ارزیابی قرار دادند که هیچ کدام از آنها تشخیص پیشین کووید-۱۹ را نداشتند یا آزمایش پادتن کروناویروس آنها مثبت بود.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان، ۵۵/۹ بود و ۶۱ درصد شرکت‌کنندگان زن بودند. ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان، یک دوز از واکسن فایزر و ۴۸ درصد نیز یک دوز از واکسن مدرنا را دریافت کردند. میانگین زمان سپری شده از هنگام پیوند عضو تاکنون ۶/۲ سال بود.

پژوهشگران ۲۰ روز پس از تزریق نخستین دوز واکسن گزارش دادند که تنها ۷۶ نفر از شرکت‌کنندگان، پادتن قابل تشخیص در برابر کروناویروس را دارند. پژوهشگران دریافتند که در میان ۷۶ گیرنده پیوند، کسانی که بیشتر احتمال دارد واکنش پادتن را داشته باشند، افراد جوان‌تر از ۶۰ سال هستند که برای سرکوب سیستم ایمنی، از آنتی‌متابولیت‌ها استفاده نمی‌کنند و واکسن مدرنا را دریافت کرده‌اند.

“دوری سگو” (Dorry Segev)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما با توجه به این مشاهدات احساس می‌کنیم که مراکز پیشگیری و کنترل درمان آمریکا باید دستورالعمل‌های جدید خود برای افراد واکسینه شده را به روزرسانی کنند تا افراد مبتلا به نقص ایمنی بدانند که ممکن است پس از واکسیناسیون نیز نسبت به کووید-۱۹ آسیب‌پذیر باشند. آن گونه که در حال حاضر در این دستورالعمل‌ها نوشته شده‌، موجب می‌شود که مردم تصور کنند واکسیناسیون به معنای مصونیت است.

به گفته سگو، پژوهش‌های آینده، واکنش ایمنی افرادی را که گیرنده پیوند هستند یا از نقص ایمنی رنج می‌برند، نسبت به دوز دوم واکسن تعریف خواهند کرد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا