اجتماعی

تحدید نوروز با تهدید کرونا

خبرمهم: در ایام نوروز برخی خانواده‌ها برای پر کردن بخشی از اوقات فراغت خود رفتن به سفر را انتخاب می کنند، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، عید امسال با سال های گذشته متفاوت است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، بیش از یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و قشرهای مختلف مردم روزهای سختی را گذرانده و عزیزان زیادی را نیز از دست داده‌اند. کرونا نه تنها باعث مرگ بسیاری شد بلکه جنبه های گوناگون زندگی شهروندان را نیز تحت تاثیر قرار داد و خسارات سنگین روحی و اقتصادی بر جای گذاشت.

هر سال با فرا رسیدن ایام نوروز بسیاری از مردم برای پر کردن اوقات فراغت خود و تفریح، رفتن به سفر را انتخاب می‌کردند، اما این روزها با فرا رسیدن نوروز و ورود به سال جدید حال و هوای شهرها تغییر کرده و جنب و جوش سابق را ندارد.

هر چند بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهرهای آبی و زرد مجاز است، اما با این وجود بسیاری از مردم از رفتن به سفر پرهیز می کنند و کارشناسان نیز سفر در این ایام را توصیه نمی کنند چرا که معتقدند هر گونه ساده انگاری و سفر رفتن، سبب افزایش تعداد مبتلایان و قطع نشدن چرخه انتقال ویروس می‌شود.

ایسنا برای بررسی بیشتر این موضوع و لزوم پرهیز از سفر در ایام نوروز با تعدادی از شهروندان و پروین صالحی- نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون بهداشت در مجلس و اصغر سلیمی- نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

۴ سال است که سفر نرفته‌ایم

یک کاسب میوه فروش در حالی که مشغول جابجا کردن صندوق‌های سیب و پرتقال خود بود، می‌گوید: مردم بهتر است امسال از رفتن به سفر پرهیز کنند تا شاهد ابتلای عزیزان خود به این بیماری کشنده نباشند.

او ادامه می دهد: ۴ سال است که سفر نرفته ایم و از پارسال که کرونا شیوع پیدا کرد وضعیت معیشتی مردم و کاسب ها بدتر هم شد. البته خانواده من کمتر اهل سفر هستند و سال های قبل هم که سفر می رفتیم بیشتر به شهرهای نزدیک سفر می کردیم.

عید دیدنی نمی‌روم

رضا نیز که صاحب یک آرایشگاه مردانه است می گوید: من مجرد هستم و زیاد دغدغه همسر و فرزند ندارم، اما برای کسانی که خانواده دارند خیلی سخت است که بعد از ۱۳ ماه باز هم بخواهند در خانه بمانند.

او ادامه می دهد: خودم هر سال در ایام نوروز اهل سفر بودم و بیشتر به استان های شمالی کشور سفر می کردم، اما امسال با توجه به محدودیت ها و شیوع کرونای انگلیسی ترجیح دادم در خانه بمانم و حتی عید دیدنی هم نروم.

مردم کام خودشان و دیگران را تلخ نکنند

همچنین یک مرد ۶۸ ساله می گوید: کرونا بیماری خطرناکی است و مردم نباید فکر کنند که خودشان به این ویروس مبتلا نمی شوند. همسرم به کرونا مبتلا شد و به سختی این بیماری را پشت سر گذاشت. مردم باز هم صبوری و از سفر رفتن پرهیز کنند تا کام خودشان و دیگران را تلخ نکنند.

ترجیح دادیم سفر نرویم

یک پزشک نیز می گوید: بیشتر سال‌ها در ایام نوروز با خانواده سفر خارجی می رفتیم، اما امسال به دلیل کرونا و همچنین محدود بودن پروازها ترجیح دادیم سفر نرویم و در خانه بمانیم.

او ادامه می دهد: البته اگر خانواده اصرار کنند احتمال دارد سفر بین شهرستانی برویم. مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند چرا که ویروس کرونا به دلیل موتاسیون مداوم، قدرت سرایت بیشتری هم پیدا می کند.

سفر رفتن منطقی نیست

پروین صالحی با بیان اینکه سفر رفتن با این شرایط منطقی نیست، گفت: سفر در ایام نوروز به هیچ وجه توصیه نمی شود چرا که زنجیره انتقال ویروس به طور کامل قطع نشده است. خوشبختانه با اجرای طرح شهید سلیمانی که با همکاری بسیج و وزارت بهداشت در کشور در حال انجام است اطلاعات در مورد بیماران افزایش و مرگ و میرها کاهش قابل توجهی یافت.

وی افزود: مردم توجه داشته باشند که از سفر به سراسر کشور و به ویژه شهرهای نارنجی و قرمز خودداری کنند چرا که سفر شیوع ویروس را افزایش خواهد داد و مردمی هم که در شهرهای نارنجی و قرمز سکونت دارند بهتر است که از این شهرها خارج نشوند.

اوقات فراغت را با مطالعه و تماشای فیلم پر کنید

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: بهتر است مردم اوقات فراغت خود را به انجام فعالیت های مثبت مانند مطالعه، تماشای فیلم و اموری که در طول سال به دلیل مشغله نتوانستند به آن بپردازند اختصاص دهند.

از دید و بازدیدها پرهیز شود

صالحی ادامه داد: بهتر است در ایام نوروز از دید و بازدید نیز پرهیز شود و اگر بر فرض به دیدن بستگان خود رفتند با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی این کار را انجام دهند و هیچ وجه در یک مکان سربسته اجتماع نکنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه هم اکنون تعداد فوتی ها در روز زیر یکصد نفر است، گفت: با وجودی که آمار فوتی ها نسبت به قبل کاهش یافته است، اما باز هم این تعداد مرگ روزانه قابل قبول نیست. با رعایت رفتار اجتماعی، شستن مرتب دست ها، رعایت فاصله مناسب میان افراد و رعایت همین موارد به ظاهر ساده، زنجیره انتقال ویروس شکسته می شود و به روزی خواهیم رسید که آمار فوتی ها و مبتلایان به صفر می رسد.

تولید انبوه واکسن کرونا تا اواخر اردیبهشت

وی در باره تولید واکسن، اظهار کرد: قبل از عید آزمایش واکسن های تولید داخل آغاز شد و بنیاد برکت یک ماه قبل تزریق واکسن را آغاز کرد. برخی شرکت های داخلی نیز قول داده اند که تا اواخر اردیبهشت، واکسن کرونا را به تولید انبوه برسانند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: به این دلیل که هنوز داروی موثری برای کرونا در جهان ساخته نشده است بهترین راه برای مقابله با کرونا پیشگیری است. افراد به این موضوع توجه کنند که در صورت تزریق واکسن برای مدتی از ابتلا به کرونا مصون خواهند بود و بعد از مدتی ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوند. بنابراین مردم همچنان باید پیشگیری را اصل قرار دهند و پروتکل های بهداشتی را به بهترین شکل رعایت کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: اوقات فراغت خود را با مطالعه کتاب و جزوات دانشگاهی پر می کنم. امیدوارم امسال سالی پربرکت و بدون هیچ بیماری برای مردم باشد.

محدودیت‌های تردد تشدید شود

همچنین اصغر سلیمی، گفت: باید قوانینی که قبلا برای محدودیت ترددها از قبیل ممنوعیت ورود و خروج پلاک های غیر بومی و بومی و منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح وجود داشت تشدید شود تا هم سفرها کنترل و محدود شود و هم شب نشینی های مردم کاهش یابد.

وی افزود: معتقدم باید در کل کشور و به ویژه در ۱۰ روز اول عید نوروز وضعیت فوق العاده اعلام شود و قوانین سفت و سخت برای هر گونه تردد غیر ضروری وضع شود و در چند روز پایانی تعطیلات نیز در مراکز پر خطر خرید و مکان هایی که امکان ازدحام وجود دارد کنترل‌ها مضاعف شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه در مراحل ابتدایی ساخت واکسن و واکسیناسیون هستیم و این احتمال وجود دارد که تا اوایل مهر یک واکسیناسیون نسبی در کشور انجام شود بهترین راه مقابله با کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از هرگونه رفتار پر خطر است.

مردم در خانه بمانند

سلیمی تصریح کرد: بنابراین مردم در ایام نوروز باید از هرگونه سفری اجتناب کنند و در خانه بمانند. البته رسانه ملی و سایر رسانه ها نیز باید به طور منظم فرهنگ سفر نرفتن در این ایام را در بین مردم جا بیندازند و این نکته را برای جامعه تبیین کنند که هرگونه ساده انگاری و رفتن به سفر یا انجام هر رفتا غیر مسئولانه ای سبب آغاز موج چهارم کرونا می شود.

موج چهارم کرونا خطرناک تر از سه موج قبلی است

وی افزود: ویروس کرونا بسیار پیچیده و مرتب در حال جهش است و با توجه به شیوع کرونای انگلیسی که قدرت سرایت بیشتری دارد بدون شک در صورت رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی موج چهارم کرونا بسیار سهمگین تر از سه موج قبلی خواهد بود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس خاطرنشان کرد: اگر واکسیناسیون را بخواهیم به شکل جدی انجام دهیم به بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. بر فرض که تولید واکسن در داخل به تولید انبوه هم برسد هر ماه بین یک تا ۲ میلیون واکسن تولید خواهد شد. درباره واردات هم با توجه به نیاز داخلی کشورهای سازنده واکسن، این کشورها حاضر نخواهند بود به شکل گسترده واکسن به کشورمان بفروشند.

سلیمی گفت: ایران در تولید انواع واکسن سابقه زیادی دارد و بدون شک واکسن های کرونایی که در داخل تولید می شود کارایی بالایی خواهد داشت، اما همان طور که اشاره شد بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری و اجتناب از هر گونه سفر در این ایام است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا