اجتماعیسلامت

پول دارها کرونا نمی‌گیرند؟

خبرمهم: منازعه مالیات‌ستانی از اپراتورها، پاپ فرانسیس در دومین روز سفرش به عراق، اختلاف سفری ستاد و نمکی و روحانی! ممنوعیت سفر به شهر‌های زرد و نارنجی، بازار‌های داخلی و خارجی در سراشیبی، راز‌های پنهان سانچی، اقشار کم درآمد محروم از نوروز حداقلی، مختصات افزایش حقوق کارمندان، پیوستن به FATF مهم‌تر از لغو تحریم‌ها؟ و هشت راهکار مؤثر برای مقابله با غول گرانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری وتحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، بنای تضعیف ستاد مقابله با کرونا را قطعا نداریم و تصمیمات این ستاد لازم الاجراست اما روا نیست از کنار برخی ابهامات به سادگی عبور کنیم.
بنده تصور می‌کنم قبل از اینکه بررسی شود خروجی این ستاد چقدر کارشناسی شده است باید اذعان نمود که ستاد ازعدم شفافیت رنج می‌برد. یعنی به واسطه دوری از شفافیت بعضی از تصمیمات ستاد قابل درک نیست.
فی المثل دیروز تصمیم گرفته شد در ایام نوروز سفر به شهر‌های نارنجی و قرمز ممنوع است اما همین الان بسیاری از آژانس‌های مسافرتی با شدت و حدت در حال فروش بلیت هستند. برای نمونه با یکی از همین آژانس‌ها صحبت کردم و پرسیدم اگر شهر مقصد قرمز باشد طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تکلیف چیست؟ طرف مقابل با لبخندی بر لب با صراحت گفت مشمول
ما نمی‌شود!
وضعیت اپلیکیشن‌های فروش بلیت مثل علی بابا و غیره نیز همین است. حتی فروش بلیت برای شهر اهواز که در قرنطینه رفته نیز میسر است بدون اخطار و هشداری!
شاید گفته شود وقتی شما از حمل ونقل عمومی استفاده می‌کنید تست پی سی آر گرفته می‌شود لیکن پاسخ اینجاست وقتی ما با ویروسی مرموز، مشکوک و هزار چهره روبرو هستیم دیگر این تضمین‌ها صرفا یک شوخی تلخ است. ضمن آنکه اثبات شده این تست‌ها تا ۴۰ درصد ممکن است دچار خطا شود! فلذا بهتر است خودمان را گول نزنیم و با یک تست ساده تصور نکنیم شرایط عادی است.
غرب زده نیستیم ولی اکنون در این کشورها دیگر تست پی سی آر مجوز سفر نیست بلکه گواهی واکسن است که به شما مجوز می‌دهد به شهر و یا کشور دیگر مسافرت کنید. بهرحال آنان با توجه به شروع واکسیناسیون سراسری و پدیدار شدن نشانه‌های مثبت این مهم ترجیح دادند دیگر مجوز‌ها را منوط به تست نکنند بلکه تزریق واکسن به منزله ویزایی است که هر شهروند می‌تواند توسط آن به نقاط مختلف سفر کند.
طبعا در شرایطی که ایران در چنین مرحله‌ای نیست و فاصله دارد نباید با چنین تصمیمات سهل انگارانه‌ای وضعیت را از این بدتر کنیم. هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت اصلا و ابدا با تصمیمات ستاد همطراز و همخوان نیست. وقتی مقام آگاهی می‌گوید ویروس جهش یافته کرونا بسیار مرگبار‌تر است و به جوان و پیر رحم نمی‌کند چرا باید ستاد اینقدر راحت از کنار ماجرا عبور کند؟ گفته می‌شود ویروس جهش یافته فرصت کمی به میزبان خود می‌دهد به طوریکه فرد حتی فرصت حضور در بیمارستان را پیدا نمی‌کند و از سوی دیگر ویروس مذکور چند برابر ویروس اصلی در انتشار، سریع‌تر عمل می‌کند. خب با توجه به این واقعیات هولناک و خوفناک چرا باید ستاد اینقدر کجدار و مریز رفتار کند؟
در ابتدا هم عرض کردم؛ ستاد متاسفانه آنچنان که باید و شاید به شفافیت اهمیت نمی‌دهد. باید اعلام می‌شد این تصمیمات نصف ونیمه و نه چندان جدی تحت فشار کجاست؟ آیا مسئولان گردشگری، تصمیم گیران ستاد را به این نتیجه رساندند سفر با خودروی شخصی ممنوع باشد و با هواپیما آزاد حتی به استان قرنطینه شده خوزستان؟! نکند صنعت هوایی و ریلی کشور فشاری وارد کرده اند؟ و یا شاید برخی دیگر از نهاد‌ها اراده و حرف خود را به کرسی نشاندند؟ بهرحال شایعه زیاد است.
در نگاه نخست تصمیمات ستاد در مورد سفرهای نوروزی یک معنی بیشتر ندارد: پول خرج کن هرجا خواستی برو؛ اگر پول نداری پس خانه بشین زیرا کرونا تمام نشده! اگر چنین نیست شفاف توضیح دهید./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا