اجتماعیسلامت

بازگشت به آمار سه رقمی مرگ!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، ۱۹ روز مانده به پایان سال تعداد هم‌وطنان‌مان که آنها را بر اثر آلودگی به ویروس کرونا از دست دادیم افزایش یافته است و این در حالی است که به نظر می‌رسد یک حمله دیگر از سوی این ویروس به مناطق مختلفی از کشور منجر به پیش‌روی آن شده است. درست یک روز پس از اینکه وزیر بهداشت اعلام کرد که «جهان از کنترل کرونا در ایران حیرت کرد» شمار فوتی‌های کرونا در کشور دوباره سه رقمی شد و در یک روز ۱۰۸ نفر به وسیله این ویروس جانشان را از دست دادند. مسئولان وزارت بهداشت و روسای بیمارستان‌ها نیز از افزایش شمار بیماران در کشور خبر می‌دهند و در این بین شرایط تهران در حال نارنجی و قرمز شدن است. همان‌طور که فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: اخیرا در یکی از بیمارستان‌ها بحران افزایش بیماران بستری را داشتیم و مجبور شدیم تعدادی از بیماران را جابه‌جا کنیم. بنابراین تعداد بیماران بستری مقداری افزایش یافته است، اما شدت این افزایش آنقدر که در خوزستان یا استان‌های با شیوع بالا دیده می‌شود، نیست.» همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران از فوت ۹ نفر به علت ابتلا به ویروس جهش یافته در استان تهران تاکنون خبر داد، همان‌طور که علیرضا زالی گفته است: «نسبت به روزهای گذشته در مراجعان سرپایی رشد مشاهده می‌شود و در حوزه بستری عادی و ویژه نسبت به هفته‌های قبل با ثبات مواجه هستیم.»

 موج چهارم در راه است؟‌ 

تا به امروز با کرونا سه موج شدید را تجربه کرده‌ایم. موج اول را در هجمه اول ویروس به کشورمان از زمان تایید بیماری تا اواخر اسفند ماه ۹۸ تجربه کردیم. پیکی که با آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهشی شد و این روند کاهشی تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشت. با آرام شدن اوضاع اما، همه گمان کردند که کرونا رخت بر بسته و از دیارمان رفته است؛ به‌طوری که مجددا از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ۱۳۹۹، تخت‌های بیمارستانی به تدریج پر شدند، آمارها افزایش یافت و عمدتا شاهد افزایش ابتلاهای خانوادگی بودیم. چراکه رفت و آمدها و دید و بازدیدها شروع شده بود و کرونا مجال یافت تا کل یک خانواده را از بزرگ و کوچک گرفتار کند. پاییز و زمستان اما سخت‌تر از تابستان بود، کرونا می‌تاخت و جان می‌گرفت، به‌طوری که مرگ‌های ۴۰۰ تایی ۵۰۰ تایی در روز را تجربه کردیم، خانواده‌های زیادی داغدار شدند و آرزوهای زیادی به زیر خاک رفت. در این بین سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸هزار و ۵۱۰ بیمار جدید کووید۱۹ و ۱۰۸ فوتی ناشی از این بیماری در کشور از روز یکشنبه (۱۰ اسفند) تا دوشنبه (۱۱ اسفند) خبر داد. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسید و تاکنون ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر جانشان را از دست داده‌اند. سه هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. به مانند روزهای گذشته نیز  در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

هجوم ویروس انگلیسی 

در این میان فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مساله جدی در شیوع بیماری کرونا را شکل‌گیری جهش‌های ویروس دانست. آنطور که زالی روایت می‌کند: «اگرچه هنوز خیزش چهارم بیماری در تهران شکل نگرفته ولی در عین حال موج بیماری در حال شعله‌ورتر شدن است.» وی ترددهای غیرضروری خصوصا در مناطق متراکم سطح شهر یا احتمال انجام سفرهای نوروزی از سوی برخی شهروندان را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی گسترش ویروس کرونا دانست و گفت: قطعا اتخاذ تدابیری با هدف کاهش ترددها می‌تواند در ریشه‌کنی کرونا استراتژی موفقی تلقی شود. مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تاکید کرد: «موارد کرونای انگلیسی در کشور رو به افزایش است. اگرچه همه شهرهای ما در معرض خطر هستند اما به نظر می‌آید مناطق جنوبی و حداکثر غربی و عمدتا هم شهرهایی که در همسایگی استان‌های غربی کشور عراق هستند، بیشتر در معرض این بیماری باشند.»/آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا