اجتماعی

عَرق سرد این‌بار در اسکی آلپاین

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  ماجرای ممنوع‌الخروج شدن ورزشکاران و مربیان زن کشورمان ظاهرا تمامی ندارد. در این سال‌ها «نیلوفر اردلان»، «زهرا نعمتی» از جمله ورزشکاران معروفی بودند که با این مشکل مواجه شدند و حالا نوبت به سرمربی تیم‌ملی اسکی آلپاین بانوان شده است.

زرگری

روزگذشته عنوان شد که «سمیرا زرگری» سرمربی تیم‌ملی اسکی آلپاین بانوان اجازه خروج از کشور را ندارد. این تیم بامداد روز دوشنبه در حالی برای شرکت در رقابت‌های جهانی، تهران را به مقصد ایتالیا ترک کرد که زرگری نتوانست به‌دلیل ممنوع‌الخروج‌بودن، شاگردانش را همراهی کند. «شرق» در این خصوص نوشت: «اینکه مشکل زرگری چه بوده که ممنوع‌الخروج شده، هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده و فدراسیون اسکی هم توضیحی در این خصوص نداده است. پیگیری‌های ما نشان داد که ماجرای ممنوع‌الخروجی سرمربی تیم‌ملی اسکی آلپاین بانوان نیز مثل موارد قبلی به اختلاف‌های خانوادگی برمی‌گردد».

اردلان

شهریورماه سال ۱۳۹۴ «نیلوفر اردلان» بازیکن تیم‌ملی فوتسال کشورمان ممنوع‌الخروج شد. وی در این‌باره توضیحاتی ارائه داده و گفته است: «مسابقات جام‌ملت‌های آسیا برای نخستین‌بار برگزار می‌شود و من هم در اردوهای تیم‌ملی تمرینات خوبی را زیرنظر خانم سلیمانی انجام دادم اما همسرم پاسپورتم را برای حضور در این مسابقات نداد و به‌دلیل مخالفت همسرم برای سفر به خارج از ایران این رقابت‌ها را از دست دادم. ای‌کاش مسئولان قانونی برای بانوان ورزشکار بگذارند تا در چنین مواقعی بتوانیم از حقمان دفاع کنیم. این مسابقات برای من اهمیت زیادی داشت و من به‌عنوان یک زن مسلمان می‌خواستم برای بالابردن پرچم کشورم تلاش کنم، نه اینکه برای گردش و تفریح بروم. من این مسابقات را از دست دادم اما از مسئولان درخواست می‌کنم برای بانوان نیز مثل سربازی قانونی بگذارند تا این‌گونه به تیم‌ملی و ورزشکار لطمه وارد نشود. من هم سرباز تیم‌ملی هستم و می‌خواستم برای پرچم کشورم بجنگم. تیم‌ملی به‌وجود من احتیاج دارد اما نمی‌توانم ملی‌پوشان را همراهی کنم».

نعمتی

اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ «زهرا نعمتی»، پرچمدار بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو در رشته تیروکمان از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شد. رهام شهابی‌پور، همسر زهرا نعمتی مدعی شده: «بعداز بازی‌های پاراالمپیک ریو زهرا نعمتی بنا به‌دلایلی منزل را ترک کرده و تا این لحظه با وجود اینکه چندین‌بار خواستار بازگشت او به منزل بودم از زندگی با من امتناع کرده و حتی درخواست طلاق داده است. پس از این اتفاق او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هیچ تورنمنت برون‌مرزی شرکت کند. اگرچه نمی‌دانم با چه مجوزی توانست به‌عنوان نماینده سازمان‌ملل کشور را ترک کند و عازم سوئیس شود. به‌هر صورت یکسری مسائل و مشکلات خانوادگی پیش آمده که قابل‌حل است و نیاز نیست تا حد طلاق به آن دامن زده شود.» همسر این زن ورزشکار که خودش هم کماندار ملی‌پوش بوده، تهدید کرده که «اگر نعمتی بخواهد به همین روال به مسائل دامن بزند، مطالبی را عنوان می‌کند که می‌تواند تبعاتی داشته باشد!» این در حالی است که زهرا نعمتی، در تماسی که از سوی «خبرآنلاین» با او گرفته شد، ترجیح داد درباره این مساله سکوت کند و گفت:‌ «فعلا ترجیح می‌دهم درباره این موضوع چیزی نگویم».

سایر رشته‌ها

مهرماه سال ۱۳۹۶ «جام‌جم آنلاین» نوشت: براساس گفته یکی از مربیان سابق تیم‌ملی تکواندوی ایران در سال‌های گذشته سه تکواندوکار با مشکل ممنوع‌الخروجی روبه‌رو بودند. یکی از آنها تازه عروسی بود که به‌دلیل این مشکل اصلا از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد. مربی این تکواندوکار از خداحافظی بی‌موقع شاگردش تعجب کرده بود اما بعدا متوجه شد که او به‌دلیل ممنوع‌الخروجی کنار رفته است. این مربی گفت: «ما باید رازدار باشیم اما مشکلات را نباید از یاد ببریم. موضوع فقط ممنوع‌الخروجی نیست، بسیاری از استعدادهای ورزش ما به‌دلیل مخالفت همسران‌شان مجبور به ترک ورزش حرفه‌ای می‌شوند، چیزی که در سال‌های اخیر بسیار اتفاق افتاده است.» اما برخی ممنوع‌الخروج‌های رزمی دیگر هم هستند، مثل ووشو و کاراته. در ووشو یک ورزشکاری که ملی‌پوش هم نیست از سوی همسرش ممنوع‌الخروج شده است. او ووشوکار موفقی است و مقام‌های کشوری و استانی متعددی دارد. در کاراته هم یکی از مقام‌آوران ممنوع‌الخروج است، چرا که همسرش به‌دلیل پاره‌ای از اختلافات او را از خروج از کشور منع کرده است. البته این مورد آخر تایید شده نیست. در بسکتبال نیز یک مورد برای تیم‌های تهرانی نیز گزارش شده است اما از آنجایی که بسکتبال اعزام برون‌مرزی آنچنانی ندارد اتفاقاتی از این دست چندان دیده نمی‌شود.

نظر معاون رئیس‌جمهور

معصومه ابتکار معاون، رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره مشکلات خروج زنان به خارج از کشور با اجازه شوهر گفت: گاهی زنان به‌دلیل شرایط شغلی و کاری مجبور به سفر هستند و در مواردی مثل انجام مسابقات ورزشی و علمی به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی باید در کشور دیگر حضور داشته باشند و در این شرایط اگر ورود و خروج زن به اجازه از همسر منوط باشد، ممکن است، کشمکش‌هایی بین زوجین به‌وجود بیاید که در این شرایط حقوق زن تجزیه می‌شود. وی ادامه داد: قرآن‌کریم به این موضوع تاکید دارد که زن استقلال مالی داشته باشد و به این شکل نیست که وقتی زن ازدواج کرد، همه فعالیت‌های اقتصادی او زیرنظر همسر قرار گیرد و استقلال فردی خود را از دست بدهد، حتی به‌طور مثال در خیلی از کشورهای دنیا زن‌ها وقتی ازدواج می‌کنند، اسم همسرشان را بر روی خود می‌گذارند که حتی در کشور ما هم چنین چیزی خیلی باب نیست، ولی در عین حال یکسری مسئولیت‌های متقابل هم مطرح است و قانونگذار نگرانی‌اش از این جهت است که اگر قرار بر شکل‌گیری یک خانواده است، ولی هرکس راه خودش را برود، احتمال ازهم‌پاشیدن آن خانواده بسیار بالاست./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا