به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، سالهاست این موضوع که آیا «داخل خودرو حریم خصوصی محسوب میشود یا عمومی» به چالشی میان حقوقدانان و مسئولان کشور تبدیل شده است، اگرچه برخی از مراجع تقلید اعلام کردهاند که خودرو حریم خصوصی افراد محسوب میشود اما مقامات رسمی کشور با اشاره به تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که اعلام میدارد «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار میگیرند، مشمول حریم خصوصی نیست.» معتقدند که داخل خودروها به دلیل آنکه قابل رؤیت هستند حریم خصوصی نیست. در این میان مجلس بعد از فراز و نشیبهای بسیار، خودرو از حریم خصوصی به حریم عمومی تبدیل شد. این مصوبه مخالفان و موافقان بسیاری داشت اما به تصویب مجلس رسید. هنوز آتش انتقادات و تعریف و تمجیدهای این مصوبه نگذشته بود که برای بدحجابی در خودرو جریمه تعیین شد. جریمهها بعد از بیاعتنایی تذکر پیامکی پلیس امنیت اعمال میشود. پیامکهای حجاب هر ساعت از شبانه روز ارسال میشود و احتمال خطای ارسال نیز دارد. مهم ترین مسأله این است که پلیس امنیت در پیامکها به جای «بدحجابی» از کلمه «کشف حجاب» استفاده میکند. آیا ارسال این پیامکها درست است؟ اتهام کشف حجاب برای زنان اتهام یک جرم است و ارسال و وارد کردن اتهام آن شرایط شرعی دارد، آیا بهراحتی میتوان برای یک زن مسلمان اتهام کشف حجاب وارد کرد، تادیب و جریمه کرد بدون اینکه مستندات کافی در اختیار باشد؟ این درحالی است که رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ پیشتر به گفته بود که اصل را بر برائت افراد از اتهام وارده میگذارد و با گرفتن تعهد از افراد، برای احضارشدگان مشکلی ایجاد نمیکند.
تهدید، به جای فرهنگسازی
در این میان علی نجفی توانا، حقوقدان و جرم شناس به رکنا پاسخ این سوال را داده و گفته است: این موضوع از چند بُعد قابل ارزیابی و اظهار نظر است. اصولا تحمیل یک الگوی رفتاری به مردم از هر جهت، شیوه زندگی، تغذیه و یا بحث پوشش و… مستلزم فرهنگسازی و ایجاد بنیه روحی و روانی برای پذیرش قاعده اجتماعی است که حاکمیت یا مدیران جامعه براساس معیارها و شاخصها تصور میکنند برای مردم یک جامعه میتواند مفید باشد. در این بخش متاسفانه کاری جز شعار دادن، تهدید، برخورد سلبی و مجازات اقدامی انجام ندادهایم. وی افزود: افرادی که به عنوان کشف حجاب یا عدم رعایت حجاب مورد تعقیب یا مورد مواخذه دستگاههای انتظامی و قضایی قرار میگیرند، عموما فرزندانی هستند که بعد از انقلاب متولد شده اند و در چارچوب این فرهنگ پرورش یافتهاند. باید ابتدا از خود بپرسیم کجای آموزههای فرهنگی و دینی مشکل داشته است؟ چگونه ما توانمندی تربیت این فرزندان را نداشتهایم؟ جنبه دیگر تعریف حجاب و بدحجاب است. در موازین فقهی و در میان فقها تعاریف متفاوتی از حجاب ارائه شده است. در میان مسئولان کشور نیز بارها به صورت گفتمانی و الگویی نمودار متفاوتی از ویژگیهای حجاب، کم حجابی و بیحجابی ارائه شده است. در این میان نیروی انتظامی در چارچوب تعریف خاصی که هماهنگ بوده و از قاعده خاصی تبعیت میکند، پیروی نکرده است. حجاب در نظام قضائی کشور نیز کماکان از ابهام برخوردار است. بدحجابی چیست؟ گوشه ای از دست، بخشی از صورت؟ ما با فقدان غیرمشخص درباره حجاب و بدحجابی و بی حجابی در کشور مواجه هستیم.
ارسال پیامکهای اشتباه بدحجابی
وی با بیان اینکه رفتار جدید پلیس با مبحث حجاب به واکنشهایی ختم شده است که در تعقیب همان واکنشهای تهدیدآمیز بوده است، گفت: مدتهاست پلیس اتومبیلهایی که حجاب در آن رعایت نمیشد را متوقف میکرد. بعد از مدتی با توجه به اینکه متوقف کردن اتومبیل نیاز به حکم قضائی دارد، نیروی انتظامی روشهای جدیدی مانند ارسال پیامک به صاحب خودرو به اقدامات خود ادامه داد. از چند منظر این موضوع با اشکال مواجه است. اول اینکه در بسیاری از موارد حسب آنچه اعلام شده و در اطراف شنیده و دیدهایم برای افرادی پیامک فرستاده شده که اتومبیل آنها در حال تردد نبوده و خود در خیابان نبودند. یا داخل اتومبیل آنگونه بحث حجاب مطرح شده آن اقدام و حرکت وجود نداشته و این پیامک اشتباه ارسال شده است. از سوی دیگر این پیامکها، دارای اثر روانی منفی است که بعضا بین افراد خانواده و حتی خود شخص احساس ناامنی و بیاعتمادی کرده است. در عمل نیز چندان توفیق لازم را به همراه نداشته است./آرمان ملی