اجتماعی

بازگشایی مدارس در تناقض تصمیم‌گیری

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، ۱۹ روز از بازگشایی دوباره برخی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری در مناطق آبی و زرد می‌گذرد اما معلمان و برخی مدیران اعلام می‌کنند که حضور دانش‌آموزان در مدرسه بسیار کمرنگ است و آنها و والدین‌شان همچنان آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند. در این میان اما معلمان بین تدریس حضوری و مجازی بلاتکلیف و سرگردان مانده و وزارت آموزش و پرورش در مقابل این وضعیت آنها سکوت کرده است. بیستم دی امسال بود که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به خبرنگاران گفت که تصمیم مهمی درباره مدارس در ستاد ملی کرونا گرفته شده، نخست آنکه کادر اداری و اجرایی به جز مناطق قرمز از ابتدای بهمن، باید در مدرسه حاضر شوند چرا‌که حلقه ارتباط و اتصال ما با معلمان و دانش‌آموزان هستند. تصمیم دوم این است که در شهرهای زرد و آبی تمام دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی به مدرسه بروند و در مدارسی که تعداد دانش‌‌آموزان این دو پایه در کلاس‌های درس بیش از ۱۰ نفر است با مدیریت شورای مدرسه در روزهای هفته توزیع شوند تا همه از آموزش حضوری بهره‌مند شوند. همچنین هنرجویان نیز با رعایت پروتکل‌ها در هنرستان حاضر شوند. بعد از گذشت یک هفته از اعلام این خبر، وزارت بهداشت و برخی از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا با آن مخالفت کردند اما وزیر آموزش و پرورش در نهایت اعلام کرد که مدارس با شیوه‌ای که گفته باز می‌شود و دانش‌آموزان ملزم به حضور در سر کلاس درس هستند. اما یک روز مانده به شروع بازگشایی مدارس، حاجی میرزایی وقتی مخالفت جدی و پیگیرانه وزارت بهداشت و خانواده‌ها را دید، عقب‌نشینی کرد و گفت حضور دانش‌آموزان الزامی نیست و آنها با اختیار خود می‌توانند در این‌باره تصمیم بگیرند؛ خبری که باعث شد دانش‌آموزان کمی در مدارس حضور پیدا کنند و باز هم معلمان به استقبال نیمکت‌های خالی بروند.

رأی منفی ۹۰درصد والدین

ریحانه شرافت، معلم پایه اول مدرسه‌ای در دماوند است که جزو مناطق آبی محسوب می‌شود و باید کلاسش را حضوری برگزار کند. او می‌گوید از کلاس ۳۳نفره‌اش از اول بهمن تا حالا فقط ۲ تا ۳دانش‌آموز به مدرسه می‌آیند. «چند روزی که گذشت و دیدیم که دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌آیند، مدیر خواست که از والدین نظر‌سنجی کنیم و مطابق آن تصمیم بگیریم. نتیجه این شد که ۹۰درصد والدین در هر دو پایه گفتند که تمایلی ندارند فرزندشان به مدرسه بیاید. اما ما معلمان همچنان به مدرسه می‌رویم و با همان ۲ و در بعضی روزها ۳دانش‌آموز، کلاس را برگزار می‌کنیم.» ۲۴معلم دیگر در تهران، البرز، یزد، ماهان کرمان، اصفهان، جهرم، لارستان شیراز و چابهار هم روایت‌های مشابهی داشتند. آنها می‌گویند که موظف به حضور در مدرسه هستند درحالی‌که یا دانش‌آموزی به مدرسه نمی‌آید یا تعدادشان آنقدر کم است که فعالیت کلاس را بی‌معنا می‌کند.

استقبال دانش‌آموزان کم بود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأیید کرد که استقبال دانش‌آموزان در مناطق برخوردار شهری درخصوص بازگشایی مدارس کم بوده است و به همین‌خاطر معلمان پایه اول و دوم ابتدایی مجبور به برگزاری کلاس‌های مجازی شده‌اند. رضوان حکیم‌زاده در این‌باره گفت: بیشترین استقبال از بازگشایی مدارس در مناطق روستایی و عشایری اتفاق افتاد و البته مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ. چرا که والدین بسیاری از دانش‌آموزان در این مناطق کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و توانایی همراهی معلم را برای آموزش کودکان خود ندارند. او همچنین سرگردانی و آشفتگی معلمان بین آموزش حضوری و مجازی را بعد از بازگشایی مدارس رد کرد و گفت: چنین گزارشی به وزارتخانه نیامده و من تأیید نمی‌کنم چون که آموزش‌های حضوری با جمعیت ۵ تا ۶ نفر نهایتا به یک ساعت تا دو ساعت زمان نیاز دارد و از طرف دیگر آموزش مجازی که در«شاد» داریم هم بیش از نیم ساعت برای هر کلاس درس نیست. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این را هم گفت که معلمان باید بدانند از این به بعد آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است و حتی بعد از کرونا هم باید آنها با هر دو شیوه تدریس کنند و اینطور نیست که آنها فقط با یک روش بخواهند کلاس درس را اداره کنند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا