اجتماعی

خودروهای سبز دوست یا دشمن محیط زیست؟

خبرمهم: خودرو‌های هیبریدی (خودروی سبز) مزایایی دارند که می‌توانند یاور و محافظ محیط زیست باشند، اما در کنار این مزایا دارای معایبی هم هستند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  با افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی این روزها تعداد خودرو بیشتر از گذشته افزایش پیدا کرده است. افزایش این خودروها سبب شده است که در هر روز و زمانی در کلانشهر ها و به ویژه تهران شاهد ترافیک باشیم، خودروهایی که در آلوده شدن هوا سهمی خواهند داشت. گرچه سهم آلودگی هوای آن ها از نیروگاه ها و صنایعی که از مازوت استفاده می کنند کمتر است، اما کنترل این آلودگی که به سبب خودروها ایجاد می شود، می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد.

حالا که تعداد خودروها افزایش پیدا کرده و تمامی شهرها درگیر ترافیک شده‌اند، نمی توان موجب منع تردد یا کاهش تعداد خودروها شد، اما با پیشرفت تکنولوژی خودروهای هیبریدی می‌توانند جایگزین خودروهایی شوند که چند برابر این خودروها سوخت مصرف می‌کنند.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچک‌تر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، سبک‌تر هستند و فقط برای شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی می‌آیند. به عبارت دیگر زمانی که از سوخت کمتری استفاده شود، آلودگی هوای کمتری ایجاد خواهد شد.

استفاده از خودروهای هیبریدی یا سبز می‌تواند حافظ محیط زیست باشد و در حال حاضر محبوبیت این خودروها در بین رانندگان در حال افزایش است و این نوع خودروها، بخش بزرگی از بازار جهانی خودرو را قبضه کرده‌اند.

علیرضا افضلی کارشناس و فعال محیط زیست در این باره اظهار کرد: این روزها محدودیت ذخایر نفتی دنیا و نقش بارز خودروهایی با سوخت فسیلی به عنوان یکی از منابع بزرگ آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، از دلایل مهم برای استفاده بهینه از سوخت های برقی است.

وی افزود:  در صد سال اخیر کمتر تلاشی برای کم کردن آلاینده‌ها و یا استفاده از منابع دیگر انرژی صورت گرفته و بیشتر تلاش خودروسازان صرف بهبود راندمان، راحتی و کارآیی محصولاتشان بوده است.

او در ادامه بیان کرد: یکی از روش‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا پیشنهاد شده، استفاده از خودروهای الکتریکی است، اگرچه این خودروها ایجاد آلودگی نمی‌کنند، اما خود دارای مشکلات و محدودیت‌هایی از جمله حداکثر سرعت محدود هستند که باعث می‌شود تا این خودروها از لحاظ مشخصات و کارکرد کاملا غیر قابل مقایسه با خودروهای احتراقی باشند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه خودروهای فسیلی سه برابر خودروهای هیبریدی سبب ایجاد آلودگی می‌شوند، گفت: تنها راه نجات از آلودگی هوا استفاده از خودروهای هیبریدی است، گرچه این خودروها گران قیمت هستند و هرکسی نمی‌تواند آن‌ها را تهیه کند، بنابراین دولت باید برای این موضوع راه حلی اندیشد.

او افزود: ناگفته نماند که استفاده از خودروهای هیبریدی نیز سبب آلودگی و تخریب محیط زیست خواهد شد، اما این آسیب چند برابر کمتر از خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، البته این خودروها در برابر ویژگی‌های مثبت، ویژگی های منفی نیز دارند.

افضلی تشریح کرد: خودروهای هیبریدی کوچک تنها ۱۰ درصد کمتر از گازهای آلاینده مولد مه‌دود تولید می‌کنند و مدل‌های هیبریدی اندازه متوسط و شاسی‌بلندهای بزرگ هم به ترتیب ۱۵ درصد و ۲۱‍ درصد انتشار آلاینده‌های مولد مه‌دود را نسبت به خودروهای مرسوم کاهش می‌دهند.

در مجموع خودروهای هیبریدی در کنار اینکه دوستدار محیط زیست هستند اما به نظر تعدادی از کارشناسان مخرب محیط زیست نیز هستند، زیرا باطری این خودروها بر پایه فلزاتی چون نیکل، کبالت و لیتیوم است که فرآیند استخراج این فلزات به‌ شدت محیط زیست را تخریب می‌کند. در برخی روش‌ها برای رسیدن به مواد مورد نظر، خاک با مواد اسیدی شسته می شود تا مواد اضافی آن جدا شود و فلز مورد نظر باقی بماند که این موضوع می‌تواند به محیط زیست صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

همچنین در فرآیند ساخت خودرو نیز به دلیل اینکه این خودروها اجزای بیشتری نسبت به خودروهای معمولی دارند، هزینه و انرژی بیشتری برای ساخت آن‌ها صرف خواهد شد که به تبع مصرف انرژی بیشتر، آلودگی بیشتری به محیط زیست وارد می کند. در نتیجه خودروهای هیبریدی می‌توانند یاور و دوست محیط زیست و در مواردی هم دشمن محیط زیست باشند. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا