اجتماعی

ناباروری ۲۰ درصد زوجین/ در سال‌های گذشته بودجه ناباروری خرج سایر حوزه‌ها می‌شد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،   مجتبی توانگر عضو کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت  مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۵ آذرماه دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد و کمیسون تلفیق مجلس شورای اسلامی شکل گرفت. از ابتدای کار مجلس یازدهم به معضلات مختلف پرداختیم و منتظر لایحه نبودیم. یکی از مباحث که در کمیسیون اجتماعی مورد صحبت قرار گرفت، معضل ناباروری بود. ۲۰ درصد زوجین ما درگیر این دغدغه هستند. سازمان بهداشت جهانی ناباروری را بیماری تلقی می‌کند. در نتیجه نیاز به خدمات درمانی لازم هست. در بودجه ۱۴۰۰ دولت ردیفی برای درمان ناباروری قرار داده است. در سال‌های گذشته بخش اعظم بودجه ناباروری خرج مشکلات دیگر وزارت بهداشت می‌شد.

توانگر اظهار داشت:  امسال دو ردیف با هم تلفیق شد. ۱۶۰ میلیارد تومان بودجه برای ناباروری بود که بر اساس تبصره ۱۷ به ۳۷۵ میلیارد تومان رسید. فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی در این مسیر زحمات زیادی را متقبل شد. در بند «و» تبصره ۱۶ برای درمان ناباروری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان وام برای بیماران سرطانی و زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده است. ۳۷۵ میلیارد تومان در قالب بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ بودجه ناباروری ثابت بود و در سال‌های قبل‌تر کمتر هم شده بود. نهاده‌های نظارتی ما در مجلس نظارت‌هایی داشتند و بر اساس ارزیابی‌ها تنها ۲۰ درصد مبلغ دولت به دست زوج‌های نابارور رسیده است. در نتیجه انحراف از بودجه شکل‌گرفته است. در سال‌های قبل وزارت بهداشت بودجه ناباروری را ذیل ردیف بودجه جمعیت قرار داده است و در سال ۱۳۹۸ در طرح سلامت مطرح کرده است. وزارت بهداشت مسئول این انحراف بودجه است و باید به این موضوع رسیدگی می‌کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نهاده‌ای نظارتی مثل دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها موظف به پاسخگویی هستند. در کمیسیون اجتماعی و فراکسیون بانوان مجلس نماینده‌ها برای رفع مشکلات حوزه بانوان به خوبی عمل کرده‌اند.

توانگر در پایان گفت: در کمترین حالت در روند درمان ناباروری زوج‌ها حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان، در مراکز دولتی در کل دوره درمان حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان باید هزینه کنند. در مراکز خصوصی این رقم به ۶۰ میلیون تومان می‌رسد. قطعاً اقدامات موجود کافی نیست اما بودجه امسال را در قالب بیمه‌ها تعریف کردیم تا به دست مردم برسد. در طرح جوانی جمعیت خانواده به ناباروری پرداخته‌ایم. در گام اول راهنمای پزشکی را ایجاد می‌کنیم که از مراکز بهداشت استفاده می‌شود. خیلی از زوج‌های نابارور در مراحل اول با توصیه‌ای تغذیه‌ای و تغییر سبک زندگی مشکلاتشان را حل می‌شود.

گفتنی است برنامه “یه روز تازه” مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و… با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا