اجتماعی

سیـلی به خـدمت

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، شامگاه جمعه فیلمی در فضای مجازی از سیلی زدن یک نماینده مجلس به سرباز راهنمایی و رانندگی منتشر شد که بسیاری نسبت به این اقدام نماینده سبزوار واکنش تندی نشان دادند. در فیلم منتشرشده این سرباز که خود را حامد اکبری معرفی می‌کند به علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس می‌گوید که «خودروی شما مجوز تردد در خط ویژه را ندارد.» ظاهرا توقف خودروی این نماینده در ابتدای خط ویژه در خیابان انقلاب اسلامی تهران در محدوده دروازه دولت، باعث ترافیک شده و رانندگان اتوبوس و تعدادی از مردم به این اقدام او اعتراض می‌کنند. در این بین یکی از افرادی که به این موضوع اعتراض کرد، کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس جمهور بود که در توئیتی نوشت: «پدران و دلیران این مرز و بوم سر، دست و پا برای این وطن دادند تا دستی روی سرباز وطن بلند نشود.»‌ این اقدام نماینده مجلس در شرایطی رخ می‌دهد که چندی پیش نیز محمدحسن کریمی، سرباز نگهبانی ساختمان دادگستری بابل، پس از مراجعه یک بازپرس دادسرا وقتی به دلیل داشتن ماسک او را نشناخته و تقاضای کارت شناسایی کرده، با برخورد شدید از جانب او و سپس ضرب و شتم در محل کارش مواجه شد. ظاهرا اینگونه اتفاقات در جامعه در حال نهادینه شدن است و می‌تواند نگران کننده باشد. در این بین سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی برای پیگیری پرونده ضرب و شتم مامور وظیفه راهور توسط نماینده مجلس دستور رسیدگی ویژه صادر کرد. همان‌طور که سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا می‌گوید: «سردار اشتری بارها به همه فرماندهان تاکید کرده‌اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند، بنابر‌این اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم ناجا در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.»

نماینده سبزوار که به اظهارنظرهای جنجالی شهرت دارد و در یکی از شعارهای انتخابی‌اش گفته است: «هر کس به مردم خدمت نکرد بیرونش می‌کنم، وقت نداریم!» علی اصغر عنابستانی، همان نماینده تندرویی است که تاکنون بیشترین توهین‌ها را به دولت و رئیس‌جمهور داشته است. حالا به صورت یک سرباز راهنمایی و رانندگی حین خدمت سیلی می‌زند، یا به قول یکی دیگر از نمایندگان مجلس یازدهم، توهین می‌کند، که عذر بدتر از گناه است. در این بین عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات جالبی در در این رابطه داشت و ساعتی پس از انتشار این فیلم در شکل گسترده اعلام کرد:‌ «بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند!» محمدرضا دشتی اردکانی اعلام کرده است که: «اگر گزارشی به دسته هیأت نظارت برسد قطعا آن را بررسی خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است. دشتی اردکانی ادامه داد: آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به صورت فیزیکی با وی درگیر نشده‌ام.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از حاضرین در محل زدن سیلی به حامد اکبری که اهل شهرستان آمل است، را تایید کرده‌اند. حامد اکبری (سرباز نظام وظیفه) می‌گوید: «من مأمور به شیفت بر تقاطع دروازه دولت هستم که راننده یک نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به صورت من نواخت. من از این اقدام نماینده مجلس چندین شاهد دارم و دوربین شهری هم از این صحنه فیلمبرداری کرده است.» پس از این اقدام، تعداد زیادی از مردم حاضر در محل، دور ماشین نماینده مجلس را گرفته و به شدت به حرکت زشت او واکنش نشان داده‌اند.

واکنش به سیلی نماینده

بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی به این اتفاق واکنش تندی نشان دادند و در این راستا، مسئولان نیز این اتفاق را نادرست خواندند و از حق «سرباز وطن» دفاع کردند. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی اعلام کرد: در برابر قانون همه مساوی هستند، مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند، افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ در صورت احضار تخلف، هیات نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهند کرد»، قاضی‌زاده هاشمی، همکار عنابستانی نیز در مجلس که نایب رئیس مجلس و رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، در توئیتی نسبت به این اتفاق واکنش تندی نشان داد و نوشت: «حفظ حقوق مردم، برای ما مساله اساسی است و حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند.»‌ حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور نیز در توئیتی مانند دیگر مردم، به این موضوع واکنش تندی داشت و نوشت: «چه زود دست بزن پیدا کردند!»، پروانه سلحشوری، نماینده مجلس دهم نیز در توئیتی نوشت: «در یکی از نطق‌های سالیانه گفتم « اگر فیلترهای نظارتی نبود، شاید حق افراد شایسته دیگری می‌بود که نماینده مردم باشند.» عباس عبدی، فعال سیاسی نیز نوشت: «چندی پیش یک سرباز را به دلیل انجام وظیفه‌اش در مازندران کتک زدند، فوری سروته ماجرا را به هم آوردند. ببینیم مورد اخیر را چه‌کارش خواهند کرد. اجباری به سربازی بروید، از حقوق خبری نباشد، کتک هم بخوری؟ انتظار هم دارید که فردا از وطن دفاع کنند؟»

۳ تا ۶ ماه حبس دارد

قطعا نماینده سبزوار که بر صندلی مجلس قانون‌گذاری نشسته است، به خوبی می‌داند که بر اساس قانون این حرکت او، انجام جرم است و در فصل چهاردهم قانون مجازات اسلامی و در مواد مختلف مجازات تمرد نسبت به مامورین دولتی ذکر شده است. بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. مهدی عزیززاده قصاب، وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که این سرباز برای شکایت به کجا می‌تواند مراجعه کند اظهار کرد: «بر اساس ماده ۳۰۷ آیین دادرسی کیفری جرائم مربوط به نمایندگان مجلس در دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و این سرباز می‌تواند برای شکایت به این دادسرا مراجعه کند. بر اساس قانون این سرباز می‌تواند از دادگاه تقاضای ارش داشته باشد، ارش دیه‌ای است که میزان آن در شرع مشخص نشده و قاضی میزان آن را مشخص می‌کند.»/آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا