اجتماعیسلامت

وزارت بهداشت: هنوز هیچ واکسن کرونا به ایران وارد نشده است

خبرمهم: رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت خبرهای منتشر شده درباره ارسال یک محموله واکسن کرونا از کره جنوبی را تکذیب کرد. ظاهرا این محموله واکسن آنفلوآنزا بوده است. جهانپور از همکاری ایران و کوبا برای تولید واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سامان غذا و دارو خبرهای منتشر شده درباره ورود نخستین محموله واکسن کرونا به ایران را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا کیانوش جهانپور روز جمعه ۱۲ دی تاکید کرد که تا کنون هیچ محموله واکسن کرونا از هیچ کشوری وارد ایران نشده است.

روز گذشته برخی منابع خبری گزارش داده بودند که یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی ماهان ظهر پنج‌شنبه برای انتقال یک محموله واکسن کرونا که جمعیت هلال احمر خریده در فرودگاه بین‌المللی اینچئون نزدیک سئول بر زمین نشسته است.

واکسن آنفلوآنزا بوده نه کرونا

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر هفتم دی ماه در یک نشست خبری گفته بود ایران در مرحله اول ۱۰ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا نیاز دارد و این جمعیت یک میلیون دوز آن را از یکی از کشورهای شرق آسیا وارد می‌کند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یک مقام اگاه در وزارت بهداشت که نامش فاش نشده می‌گوید واکسن‌هایی که از کره جنوبی وارد شده واکسن آنفلوآنزا بوده است. جهانپور هم در یک پیام توئیتری ورود هر گونه واکسن کرونا به ایران را تکذیب کرد.

در روزهای گذشته بحث‌ها و گزارش‌های ضد و نقیضی درباره خرید و واردات واکسن کرونا به ایران منتشر شده بود. آنگونه که رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت می‌گوید تا کنون هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه قطعی نرسیده است.

واکسن کرونا محصول مشترک ایران و کوبا

مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون سه امکان مشخص یا محتمل را برای تامین واکسن کرونا نام برده‌اند؛ خرید از خارج و واردات، تولید مشترک واکسن با یک کشور دیگر و ساخت و تولید در داخل.

سخنگوی سازمان غذا و دارو روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت ایران برای تولید مشترک واکسن با شرکت‌های خارجی مختلفی وارد مذاکره شده اما تا کنون فقط یک شرکت کوبایی حاضر شده با شرط‌هایی که ایران تعیین کرده همکاری کند.

جهانپور در این باره گفت: «شرط ایران انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود.»

پیشتر وزیر بهداشت، سعید نمکی و رئیس جمهوری حسن روحانی گفته‌اند که جمهوری اسلامی برای دسترسی به واکسن کرونا در مرحله نخست روی واردات آن تمرکز دارد که شامل خرید مستقیم از شرکت‌های تولید‌کننده و خرید از طریق سازوکار کوواکس سازمان بهداشت جهانی خواهد بود.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ایران از طریق سازوکار کوواکس برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن قرار داد بسته اما سازمان بهداشت جهانی هنوز توزیع واکسن را آغاز نکرده و زمان انتقال سهمیه جمهوری اسلامی مشخص نیست.

تا کنون واکسن‌های دو شرکت آلمانی و آمریکایی بیون‌تک- فایزر، واکسن شرکت آمریکایی مدرنا و واکسن بریتانیایی اکسفورد-آسترازنکا مجوزهای بین‌المللی را دریافت کرده‌اند و استفاده از آنها در آمریکا، اروپا و برخی کشورها آغاز شده است.

برای دو واکسن چینی و روسی نیز مجوزهای ملی صادر شده و انتظار می‌رود در روزهای آینده تعداد واکسن‌هایی که به تائید سازمان بهداشت جهانی برسند افزایش یابد.

نامشخص بودن زمان دقیق واردات واکسن

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت می‌گوید مذاکره با برخی شرکت‌های خارجی برای خرید واکسن آغاز شده اما “هنوز زمان دقیق ورود واکسن کرونا به کشور و شروع واکسیناسیون را نمی‌توان اعلام کرد”.

پس از خرید و واردات که تکلیف آن هنوز نهایی نشده، تولید واکسن مشترک با کوبا دومین مسیر تامین واکسن کرونا برای شهروندان ایران عنوان می‌شود.

در تولید واکسن مشترک با کوبا، از طرف ایران انستیتو پاستور همکاری می‌کند. به گفته جهانپور فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک در کوبا در حال انجام است و مطابق توافق‌ها انتظار می‌رود فاز سوم بهمن یا اسفند در ایران آغاز شود.

در ایران چند شرکت کار برای ساخت واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند که یکی از آنها هفته گذشته مرحله اول آزمایش‌های بالینی را آغاز کرد.

فرآیند تولید واکسن بسیار زمان‌بر است و پیش‌بینی می‌شود اگر تمام مراحل کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی موفقیت‌آمیز هم باشد آغاز تولید انبوه آن زودتر از شش ماه دیگر نخواهد بود.

به همین دلیل به نظر می‌رسد برای از دست نرفتن فرصت برای آغاز واکسیناسیون در ایران راهی جز شتاب در خرید و واردات واکسن وجود ندارد. بر همین اساس بسیاری از شهروندانی که از تعلل دولت ناخشنود هستند از مدتی قبل کمپینی با شعار “واکسن بخرید” در فضای مجازی راه انداخته‌اند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا