اجتماعی

جولان اینفلوئنسر‌ها در فضای مجازی؛ کسب شهرت و ثروت به چه قیمتی؟

خبرمهم: حضور اینفلوئنسر‌ها در فضای مجازی این‌ روز‌ها با خود دغدغه‌هایی را برای کاربران به همراه داشته است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  روز خود را با سلام کردن به فالوورهایشان شروع می‌کنند و تا پایان همان روز، کاری را بدون به نمایش گذاشتن انجام نمی‌دهند، کارهایی که برای بسیاری از انسان‌ها عادی هستند و شاید نیازی به نمایش گذاشتن آن‌ها در صفحه مجازی نباشد، اما این افراد با انجام دادن چنین کارهایی ارتباط خیلی خوبی با مردم برقرار می‌کنند و البته ناگفته نماند که بسیار سریع می‌توانند بر روی دیگران تأثیرگذار باشند، نامشان عجیب و غریب نیست و ممکن است چندین بار به گوشتان خورده باشد؛ بلاگرهای مجازی که از فعالیت‌هایشان تولیدمحتوا می‌کنند.

همچنین در ادامه اگر نگاهی به لیست پردرآمدترین شغل‌های جهان بیندازیم، متوجه می‌شویم که یکی از این شغل‌ها بلاگر بودن است، امروزه این افراد در دنیای مجازی درآمد بسیار بالایی دارند و در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان به چنین شغلی علاقه‌مند شده‌اند و به سمت بلاگر شدن در فضای مجازی رفته‌اند، البته به نظر می‌رسد بلاگرها یا به اصطلاح عامیانه‌تر اینفلوئنسرها تا حدودی الگوی کاربران فضای مجازی شده‌اند و در سبک زندگی افراد نقش بسیار زیادی می‌گذارند، اما گاهی این الگوگرفتن در بعضی از خانواده‌ها شدت زیادی پیدا می‌کند و تبدیل به معضلی اساسی می‌شود.

کسب درآمد بلاگرها در فضای مجازی توسط تبلیغات و معرفی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ انجام می‌شود، تبلیغاتی که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و موجب می‌شود که مخاطب به صورت ناخواسته جذب تبلیغات خوش رنگ و لعاب آن‌ها شود و ثبت سفارش کند، اما به چه قیمتی؟ برخی از این صفحه‌هایی که اجناس مختلفی را به فروش می‌رسانند و هزینه‌ زیادی برای معرفی خود به بلاگرها می‌دهند، کلاهبردار از آب درمی‌آیند و طی چند ساعت غیبشان می‌زند و نکته جالب اینجاست که اینفلوئنسرهای فعال در فضای مجازی به هیچ عنوان زیربار این کلاهبرداری‌ها نمی‌روند و معتقدند که کارشان تنها معرفی یا همان تبلیغات است.

اما از تعرفه تبلیغاتی بلاگرها چه خبر؟ این افراد مبالغ بسیار هنگفتی برای تبلیغات خود می‌گیرند، به طوری که هر فرد شاید با شنیدن چنین هزینه‌هایی فکر تغییر شغل به سرش بزند و به نوعی بلاگرشدن برایش هوش و حواس نگذارد، اما نکته مهم اینجاست که در هر کاری باید حد آن را رعایت کنیم و بی پروا دست به انجام هرکاری نزنیم؛ کسب درآمد مقوله خوبی است، اما نباید طوری باشد که در سبک زندگی دیگران تأثیر بدی بگذارد و دیگران را برای به دست آوردن شهرت در کنار ثروت به هر راهی بکشاند.

البته برخی از افرادی که اسم خود را به ظاهر بلاگر یا اینفلوئنسر می‌گذارند، صفحه خود را با هزینه‌هایی گزاف بالا برده‌اند و به نوعی دنبال کنندگانشان تقلبی هستند و از این راه هم انصافا درآمد خوبی به جیب می‌زنند، همچنین این افراد با هویت جعلی باید بدانند که بازاریابی به هر طریقی نیازمند صرف انرژی است و هیچ کسب و کاری نمی‌تواند ره صدساله را یک شبه طی کند.

افزون بر این، لازم است که کاربران فضای مجازی و فعالان این عرصه به راحتی به هر صفحه‌ای که تعداد دنبال کنندگانش زیاد است، اعتماد نکنند و با چشمی باز تبلیغاتشان را به چنین افرادی بسپارند، البته اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار، اعتماد و وفاداری مخاطبانشان را به هر طریقی جلب کرده‌اند و این امتیاز، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های آن‌ها به حساب می‌آید؛ این اعتماد قیمت زیادی دارد و ممکن است مخاطب با هزینه کردن پشیمانی بزرگی نصیبش شود، پشیمانی که شاید دیگر سودی نداشته باشد و تنها ضرر مالی یکی از عواقب جبران ناپذیر آن باشد.

در ادامه نظام بهرامی جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است که صدردصد برخی از افراد به ویژه سوپر استارهای سلبریتی(یعنی کسانی که در کار خود نخبه و در فضای مجازی هم فعال و مشهور هستند)؛ “اینفلوئنسر” هستند یعنی سلبریتی‌هایی که علاوه بر شناخته شدن، از نظر اجتماعی تأثیرگذار هم هستند. ممکن است بگویید مگر می‌شود کسی شناخته شده باشد اما تأثیرگذار نباشد؛ پاسخ مثبت است.

وی بیان کرد: برای مثال بنده خانمی را می‌شناسم که از تجربه بزرگ کردن فرزندش که دچار بیماری اوتیسم بوده می‌نویسد. حدود چهارده هزار فالوور دارد که برروی آن‌ها تأثیرگذار است. به آن‌ها که با چنین مشکلی روبرو بوده‌اند آموزش می‌دهد و تجربیات خودش را می‌گوید از نحوه غذا دادن تا برخورد با واکنش بچه‌های دیگر؛ و به آن‌ها هم که چنین مشکلی ندارند درس زندگی می‌دهد. سلبریتی دیگری هم که در حوزه آشپزی یا محیط زیست یا نحوه خرید گیاهان فعال است کنشگری خاص خود را دارد.

این جامعه شناس بر این باور است که عامل اصلی هدایت هیچ جامعه‌ای سلبریتی و اینفلوئنسرهایش نیستند؛ بلکه جوامع ویژگی‌های دیگری دارند که آن‌ها را در مقابل سوپر استارها ضعیف یا قوی می‌کند. برای مثال هر چه در جوامع «فردیت» ضعیف‌تر و نحیف‌تر باشد و فضا برای «خلاقیت» کمتر باشد جایگاه سلبریتی‌ها و بلاگرها برجسته‌تر می‌شود. هرچه افراد استقلال کمتری داشته باشد و تقلیدگراتر باشند؛ سلبریتی‌ها و بلاگرها پر رنگتر می‌شود.

پس با توجه به هدایت شدن بیش از پیش افراد به دنیای مجازی لازم است که وقت گذاشتن در این فضا بر طبل احساسات و هیجانات کوبیده نشود و با فکری باز و اطلاعات کافی وارد این عرصه پرپیچ و خم بشویم، همچنین هیچ رمانی ظاهر زندگی رنگین فعالان مجازی را با باطن زندگی خودمان مقایسه نکنیم. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا