اجتماعی

احتمال تعطیلی تهران | کرونا کاهش یافت؛ آلودگی هوا پایتخت را تعطیل می‌کند | از تردد غیرضروری بپرهیزید

خبرمهم: استاندار تهران با اشاره به پایداری هوا و افزایش غلظت آلایندگی در هوای استان تهران از توقف فعالیت کامیون‌های با عمر بالای ۲۰ سال خبر داد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران گفت: شب گذشته حدود ساعت ۸ یا ۹ شب غلظت آلاینده هوا به طور میانگین شاخص ۱۷۵ را نشان می داد یعنی کیفیت هوا برای همه گروه ها ناسالم شد و ما در شرایط اضطرار قرار گرفتیم. در این شرایط همه اعضا و دستگاه هایی که باید ایفای نقش داشته باشند باید وظایف خود را به طور دقیق انجام دهند.

وی افزود: در همین راستا براساس بررسی شرایط موجود تمامی فعالیت های ساختمانی که موجب انتشار ذرات معلق در هوا می شوند متوقف خواهند شد و تنها در موارد استثناء با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری تهران می توانند این پروژه ها فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر منع تردد شبانه که در حال اجرا است عبور و مرور و فعالیت کامیون‌های با عمر بیش از ۲۰ سال ممنوع است. همچنین مقرر شد تا شهرداری و راه و شهرسازی در پایانه هایی که دارند اتوبوس‌های که پارک هستند و هنگام شروع فعالیت برابر استاندارد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید درجا کار کنند این میزان را به نصف کاهش دهند.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید به این که در کلانشهر تهران براساس پایش شهرداری تهران ۱۰ تا ۱۲ درصد سهم آلایندگی مربوط به موتورسیکلتها است افزود: همه دستگاه های دولتی و شرکتها و صنوفی که موتورسیکلتها را به کار می گیرند باید این دستگاه ها را ملزم به داشتن برگه معاینه فنی کنند و راهور ، پلیس اماکن و محیط زیست نیز باید این کار را دنبال کنند تا از سه میلیون موتورسیکلت سواری که حدود نیمی از آنها در دستگاه های مختلف مشغول به کار هستند برگه معاینه فنی را دریافت کنند.

وی افزود: امسال در بیماری آنفلوآنزا مراجعه به بیمارستانها برای این بیماری با رعایت پروتکلها و بهداشت فردی بسیار کم بوده و شیوع این بیماری نیز بسیار کم بوده در حقیقت همراهی و مشارکت مردم بسیار اثرگذار است.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به مصرف گاز عنوان کرد: در جهت همراه سازی و جذب مشارکت مردم باید صدا و سیما و شرکت گاز اطلاع رسانی را به طور جد در دستور کار خود قرار دهند تا مردم با کاهش یک درجه ای میزان درجه حرارت خانه های خود در صرفه جویی گاز مشارکت جدی داشته باشند تا تامین گاز صنایع امکان پذیر باشد همچنین دستگاه های دولتی در روزهای تعطیل باید فعالیت وسایل گرمایشی خود را متوقف کند.

استاندار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه پایداری هوا و احتمال بدتر شدن وضعیت آلایندگی هوا گفت: بی تردید مردم باید همکاری و مشارکت جدی داشته باشند چرا که در هفته آینده نیز پایداری هوا ادامه خواهد داشت و اگر وضعیت بدتر شود پیشنهاداتی از جمله تعطیلی های یکی دو روزه موقت به معاون اول رئیس جمهور و هیات دولت اعلام شده است تا در آن شرایط این اقدامات انجام شود.

از تردد غیرضروری بپرهیزید

روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای از اوج‌گیری آلودگی هوا و قرار گرفتن کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه خبر داد و از عموم شهروندان درخواست کرد که از ترددهای غیرضروری در سطح شهر اکیداً خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است از ابتدای سال جاری امروز (۱۰ دی) اولین روزی است که به علت افزایش آلاینده ذرات معلق، شاخص کیفیت هوا به شرایط ناسالم برای همه رسیده و این در شرایطی است که از ابتدای سال تنها دو روز ( طی روزهای ۲۶ تیر و اول مرداد) شرایط ناسالم برای همه را شاهد بودیم که البته آلودگی هوا طی هر دو روز به دلیل افزایش آلاینده «ازن» بود. در حال حاضر با توجه به انباشت آلاینده‌ها، کیفیت هوا در بیشتر مناطق تهران در محدوده ناسالم قرار دارد و عدم وزش باد مؤثر سبب تجمع آلاینده‌ها شده است و کیفیت هوا در بیشتر نواحی در وضعیت نامطلوب خواهد ماند همچنین با افزایش ترافیک شامگاهی، تداوم وضعیت ناسالم در بیشتر مناطق تهران دور از انتظار نیست.

روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان اطلاعیه خود مجدد از عموم شهروندان ساکن در ۲۲ منطقه تهران درخواست کرده است که تا جای ممکن – به جز موارد ضروری – از منازل خود خارج نشوند. /همشهری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا