اجتماعی

آماده باش برای سیل

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، بارش‌ باران باز هم شرایط استان خوزستان را بحرانی کرد و موجب تعطیلی ادارات شهرهای اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه در روز گذشته شد. همچنین در استان لرستان نیز مسئولان از جمله حمید کشکولی فرماندار الیگودرز از هشدار سیل خبر داد و گفت که «پیش‌بینی هواشناسی حاکی از بارش باران و در نتیجه سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در روزهای آینده است، از مردم می‌خواهیم ضمن احتیاط در تردد جاده‌ای، حتی‌المقدور از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند.» در استان کهگیلویه و بویراحمد و لرستان نیز نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند. برخی از مردم در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر کردند که آب‌گرفتگی در شهرهای ماهشهر و امیدیه را بسیار گسترده عنوان است و این ویدئوها حکایت از این موضوع دارد که در شهر اهواز منازل مردم در برخی محلات دچار آب‌گرفتگی شده است. همزمان امید بن‌عباس، مدیرکل بحران خوزستان، در این باره گفت که «باتوجه به روند ادامه بارش‌های کم سابقه و به منظور پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی ادارات و بانک‌های چهار شهرستان در استان خوزستان روز یک‌شنبه تعطیل است. اما این تعطیلی شامل مراکز درمانی، واحدهای عملیاتی و امدادی و خدماتی نمی‌شود.» مدیریت شرایط اضطراری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نیز اعلام کرد که در پی بارش شدید و آب گرفتگی معابر و شرایط جوی بسیار نامساعد، همه بخش‌های ستادی و اداری شرکت‌های این منطقه به غیر از نیروهای نوبت‌کار بخش‌های عملیاتی، روز یک‌شنبه تعطیل اعلام شد. در همین حال، علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت که از زمان آغاز بارش‌ها در خوزستان طی یک هفته گذشته امدادگران هلال احمر به ۷۲۹ فرد گرفتار در آبگرفتگی متاثر از بارش شدید باران در این استان خوزستان امداد رسانی کردند. خدادادی افزود که علاوه بر این تعداد، ۱۳۳ نفر نیز در این مدت در مناطق امن اسکان داده شدند و ۹ واحد مسکونی روستایی در شهرستان‌های ایذه و باغملک بر اثر بارندگی تخریب شده است.

وضعیت وخیم روستاهای بوشهر

همزمان مسئولان استان بوشهر نیز از آبگرفتگی تعدادی از خانه‌ها از جمله در تنگستان و بندر دیلم گزارش دادند و جهانگیر دهقانی، مدیرکل بحران استانداری بوشهر از بارش شدید در مناطق شمالی این استان خبر داد اما گفت که همه دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش هستند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است. این درحالی است که منابع محلی در استان بوشهر از آب‌گرفتگی در مناطقی از شهرستان بندر دیلم خبر دادند. جاده ساحلی گناوه – بوشهر نیز در مسیر رفت و برگشت از هشت و نیم شنبه شب تا اطلاع بعدی به دلیل آب‌گرفتگی مسدود شده است. علی منصوری، رئیس هلال تنگستان در استان بوشهر نیز از آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر و همچنین دست‌کم ۱۱ خانه خبر داد و گفت که تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان موفق به تخلیه آب از ۱۱ باب منزل مسکونی در مناطق آب گرفتگی شدند. منصوری افزود که در این منازل ۱۱ خانوار شامل ۴۹ نفر سکونت داشتند که تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر به آنها امدادرسانی کردند. همچنین بنابر اعلام اداره راهداری شهرستان دیلم، محور روستایی چاه تلخ -خواجه گیر- مال شهاب از توابع شهرستان دیلم در مسیر رفت و برگشت به علت آبگرفتگی تا اطلاع بعدی بسته شده است.

همه تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش

در شرایطی که سازمان هواشناسی اعلام کرده، بارش‌ها تا آخر هفته در کشور ادامه دارد، سخنگوی سازمان مدیریت بحران از هشدار این سازمان به ۱۷ استان کشور برای آماده باش در برابر بارش برف و باران خبر داد. علی بختیاری در این باره به ایسنا گفت: ۱۷ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کردستان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، ایلام، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان اخطارهای کتبی صادر کرده و دستگاه‌های انتظامی، خدماتی و امدادی در این استان‌ها را به حالت آماده باش درآورده است. وی با بیان اینکه این اخطاریه‌ها به استانداران، فرمانداران، شهرداران و کلیه دستگاه‌های اجرائی از جمله سازمان امداد و نجات، پلیس راهور و… منعکس شده است، گفت: از آنان خواسته شده تا با حفظ آمادگی خود، تمهیدات لازم را برای مواجهه با هرگونه رخداد اتخاذ کنند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا