اجتماعیسلامت

یک مقدار وجدان لازم است

خبرمهم: علیرغم ایجاد محدودیت‌ها اما کماکان توصیه‌ها و مقررات چندان رعایت نمی‌شود

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، امان از مردم، مردمی که انگار دست از جان هایشان شسته‌اند و علی رغم وضعیت خطرناک کرونایی و محدودیت‌هایی که ستاد مقابله با کرونا به خاطر سلامتی آنها به تازگی وضع کرده، بازهم، همه چیز را نادیده گرفتند. به طوری که در آغاز محدودیت‌ها که روز شنبه بود، خیابان‌ها و وسایل حمل ونقل عمومی مملو از آدم‌هایی بود که انگار می‌خواهند باعث و بانی انتقال هرچه بیشتر کرونا باشند. از همه بدتر کسانی بودند که دو روز مانده به اجرای محدودیت‌ها فرصت را غنیمت شمردند و متاسفانه راهی سفر شدند آنهم در حالی که می‌دانند که سفر رفتنشان به قیمت جان بسیاری، تمام می‌شود. همین چند روز پیش بود دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته بود:«مردم در سفر به شمال حماسه آفریدند، تصور نمی‌کردیم تا این اندازه برای رفتن به سفر قبل از آغاز محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.» این یعنی فاجعه، یعنی با مردمی مواجه هستیم که دچار عدم مسئولیت پذیری اجتماعی هستند. قطعا در این تعطیلیدو هفته‌ای شاهد برگزاری گعده‌های خانوادگی هم خواهیم بود
اما نکته اینجاست که حتی اگر مردم ترسشان از کرونا ریخته و یا از وضعیت موجود خسته‌اند باید در برابر یکدیگر مسئولیت پذیر باشند و با رفتارهایشان کاری نکنند که وضع از این هم بدتر شود. اما اگر مردم بخواهند به خودخواهی و بی‌فکری شان همچنان ادامه دهند بیهوده نیست که آنها را از مقصران اصلی این آمار بالای مرگ و میر مبتلایان به کرونا بدانیم.

جان‌باختگان به ۱۲۰۰ نفر هم خواهند رسید اگر…

در این خصوص رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:« اگر نتوانیم زنجیره فعلی کرونا را قطع کنیم در ماه‌های آذر و دی تعداد جان باختگان ما از این بیماری به هزار تا ۱۲۰۰ نفر خواهد رسید.» حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای کنترل و قطع زنجیره کرونا و رعایت این سبک زندگی تا پیدایش درمان قطعی این بیماری گفت: «سبک زندگی که این روزها با توجه به کرونا باید رعایت شود خیلی هم سخت نیست و اگر مردم به این موارد توجه جدی داشته باشند می‌توانیم از پس بیماری برآییم. مشکل امروز این است که مردم ما علی‌رغم وجود بیماران بسیار، جان باختن تعداد زیادی از هموطنان و شهادت کادر درمان و پزشکی، باز هم خیلی باور ندارند که باید پروتکل‌ها را رعایت کنند و یا به نوعی می‌خواهند یک مبارزه منفی با این جریان داشته باشند.» وی تاکید کرد: «اگر واقعاً همه مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند، ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، افرادی که بیمار می‌شوند خودشان را قرنطینه کنند و به آن‌هایی که در تماس بودند اطلاع‌رسانی کنند و بگویند که دچار این بیماری شدند تا آن افراد هم اقدامات لازم را انجام دهند، می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم.» نماینده مردم زاهدان خاطرنشان کرد: «با توجه به وضعیت دولت و ستاد کرونا، هر چقدر پروتکل بنویسند اما اجرا نشود موفقیتی به دست نمی‌آید و معتقدم مشکل ما اینجاست که نمی‌خواهیم از قوه قهریه استفاده کنیم چون فکر می‌کنیم مردم ما مردم فهمیده و فرهنگی هستند که وقتی خبرگان جامعه، مسئولین و پزشکان توصیه می‌کنند که پروتکلها رعایت شود، رعایت می‌کنند در صورتی که متاسفانه اینطور نیست چرا که تا ۲ الی ۳ روز تعطیل می‌شود ما شاهد ترافیک سنگین در جاده‌های شمال کشور هستیم.»

 لازم باشد از قوه قهریه استفاده می‌کنیم

وی ادامه داد: «علیرغم همه توصیه‌ها اما باز گوش کسی بدهکار نیست و باید گفت اگر این عدم همکاری مردم ادامه پیدا کند شاید لازم باشد ما هم مانند بسیاری از کشورهای غربی از قوه قهریه استفاده کنیم.» وی با اشاره به عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم بیان کرد:«متاسفانه تعدادی از تهرانی‌ها به شمال کشور رفتند و این واقعاً درست نیست که با مسافرت، عزیزان ما در استان‌های شمالی دچار بیماری شوند. با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گیلان و گلستان صحبت می‌کردم می‌گفتند درصد قابل توجهی که در این استان‌ها فوت می‌کنند مسافرین از تهران و سایر شهرهای دیگر هستند که می‌آیند هم برای ما گرفتاری می‌شود هم برای خودشان.» شهریاری با بیان این‌که برای روزهای بعد از قرنطینه باید برنامه ریزی دقیق داشته باشیم، گفت: «اینکه دو یا سه هفته ما قرنطینه کنیم و بعد از آن دوباره اتفاقات قبل تکرار شود، فایده ندارد. در این زمان ما باید یک بازنگری در پروتکل‌ها داشته باشیم تا راهکار جدیدی را به دست بیاوریم تا بعد از برداشتن قرنطینه اجرایی و آن را ادامه دهیم.» وی با تاکید بر اینکه چنانچه ۲ الی ۳ هفته مشاغل و صنوف تعطیل شود تا افراد در خانه بمانند اما آنها بیرون بروند، کاری از پیش نخواهیم برد، اظهار کرد:« با یک برنامه دقیق‌تر می‌توانیم زنجیره بیماری کرونا را قطع کنیم.باید طرح معلم محور هر خانه یک پایگاه بهداشت را جدی بگیریم چرا که می‌تواند بسیار مثمر ثمر در کنترل بیماری باشد.»

 ابتلای ۸۳ درصد بیماران کرونایی از طریق دورهمی‌ها

از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های خانوادگی به عنوان اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری تاکید کرد. دکتر علی ماهر با بیان اینکه هر تماس و ارتباطی در این شرایط می‌تواند بر حجم بیماری و گسترش بیش از پیش اپیدمی تاثیرگذار باشد، بر پرهیز از سفر و دورهمی‌های هر چند محدود و خانوادگی تاکید کرد و گفت: «براساس آخرین مطالعات انجام شده، ۸۳درصد بیماران از طریق همین گردهمایی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند، چراکه طی آن افراد در یک فضای کوچک و سربسته به صورت گروهی دور هم جمع می‌شوند که این مسئله به شدت میزان ابتلا را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن با توجه به عدم تهویه مناسب هوا در فصل سرد سال، احتمال سرایت و انتقال بیماری نسبت به گذشته چندبرابر شده است.» معاون ستاد کرونای تهران تاکید کرد: «خواهش ما این است که حتی‌الامکان از رفت و آمدها ودید و بازدیدهای غیرضروری به هر نحوی اجتناب شود، چراکه بر اساس مطالعات پرهیز از دورهمی‌های کوچک خانوادگی بر کاهش شیوع بیماری و در نتیجه کنترل اپیدمی بسیار تاثیر بسزایی دارد.» دکتر ماهر با تاکید بر اینکه رعایت محدودیت‌های دوهفته‌ای می‌تواند به کاهش بار بیماری بر جامعه و سیستم بهداشت و درمان کشور منجر شود، اظهار کرد: بنابراین بهترین کار در این دو هفته تعطیلی، ماندن و استراحت در منزل و انجام کارها از راه دور است.»

 واکنش کاربران

در این میان کاربرانی از شبکه‌های اجتماعی هستند که رفتار برخی از مردم در این شرایط کرونایی و آغاز محدودیت‌ها را مورد نقد قرار داده اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« میخواید حالا یکمم محدودیت‌های کرونایی رو رعایت کنید شاید خوشتون اومد»
کاربر دیگری گفته است:« طرف از ۲۳ آبان رفته مسافرت تهران، استدلالش هم اینه که تا قبل شروع محدودیت‌های کرونایی برمی‌گردم زاهدان! آخه برادر من شما دیگه چرا؟ شما که خودت تحصیل کرده ای، از زاهدان میری تهرانی که یه ماهه محدودیت داره! مسافرت رفتن هم حدی داره دیگه، چندبار در سال آخه؟ »
دیگری نوشت:« در آغاز محدودیت‌های شدید کرونایی تهران نه مترو جای سوزن انداختن هست نه تو خیابون با اون ترافیک جای ماشین بردن!»
کاربران دیگر نوشته اند:« به درجه‌ای از خستگی رسیدم که دیگه به هفتاد درصد بیمارای کرونایی حق نمیدم. پیک اول رو خبر نداشتین پیک دوم از مشکل بیکاری سر کار برگشتین این حجم از مسافرت و عروسی و عزا و مهمونی رو کجای دلمون بذاریم واسه این یکی پیک؟ »، « به نظرتون اینایی که تو این اوضاع کرونایی میرن مسافرت، وجدان‌شون خفته است؟»، «تعطیل می‌کنن و محدودیت می‌ذارن که توی خونه بمونیم؛ نه اینکه بزنیم به جاده! انگار کمر همت بستیم تا کادر درمان رو شکست بدیم!»

واکنش مترو تهران به تصاویر ازدحام جمعیت

تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که مترو تهران در اولین روز اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی با ازدحام جمعیت روبه رو شده است. با این حال مقامات مترو می‌گویند از تعداد مسافران کاسته شده است. به گزارش فرارو، این انتظار وجود دارد که با اجرای محدودیت‌های شدید کرونا، حداقل در رفت و آمد‌ها در کلانشهرها به ویژه تهران کاسته شود، اما تصاویری که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند خلاف این انتظار است و همچنان وسایل نقلیه عمومی در تهران مملو از جمعیت هستند. این در حالی است که براساس محدودیت‌ها بسیاری از کسب و کارها از روز شنبه تعطیل‌ شدند و روزانه یک سوم کارمندان به سر کار می‌روند. با این حال مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اینکه سرفاصله حرکت قطارها همزمان با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا کاهش نیافته است،‌گفت: «به غیر از ایستگاه‌های تقاطعی تقریبا آمار مسافران در سایر ایستگاه‌ها کاهش یافته است» فرنوش نوبخت افزود: «بر اساس بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد تا حدودی از آمار مسافران کاسته شده باشد.» او افزود: «سرفاصله حرکت قطارها همزمان با اجرای محدودیت‌های مربوط به کرونا نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده و سرفاصله حرکت قطارها در خط سه مترو ۲ دقیقه و در خط یک و ۴ سه و نیم دقیقه است.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران ادامه داد: «همچنین خط ۵ دارای قطار اکسپرس است که مشابه روزهای قبل خدمت‌رسانی در مترو به مسافران در حال انجام است.» نوبخت گفت:‌ «در ایستگاه‌های تقاطعی احتمال افزایش مسافر وجود دارد و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی ممکن است مربوط به ایستگاه‌های تقاطعی باشد.» /آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. زورتون به کارفرما های شرکت‌های خصوصی نمی‌رسه، یقه مردم رو چرا میچسبین؟ کارفرمایی که میگه نه دور کار میکنم نه شیفتی میکنم نه تعطیل میکنم، باید همه حضوری بیاین، کارمنداش خب باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنن که برسن شرکت‌شون دیگه؟!! شرمنده اونقدری حقوق نمیدین که با اسنپ بیان و برن، یا اینقدر پس‌انداز ندارن که بیخیال کار و حقوق شن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا