اجتماعیسلامت

تبدیل وضعیت قرمز به روز سیاه/ نفس کشور با محدودیت های تازه کرونایی باز می شود؟

خبرمهم: با افزایش آمار جان باختگان ویروس کرونا در کشور ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌های تازه‌ای را از اول آذر در کشور اعمال می‌کند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  چند هفته‌ای است که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا روز به روز درحال افزایش است و تعداد فوتی‌ها به بیش از ۴۰۰ تن در کشور رسیده، همین امر موجب شد که صدای تعطیلی شهر تهران به مدت دو هفته از زبان مدیران شهری شنیده شود.

مدیرانی که وظیفه رسیدگی به وضعیت شهر تهران را برعهده داشتند هر کدام در نقل قول‌هایی جداگانه از ضرورت تعطیلی شهر تهران صحبت کردند؛ اولین نفر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا شهر تهران بود که از الزام تعطیلی شهر تهران به منظور قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا صحبت کرد.

زالی با بیان اینکه در حال حاضر در پیک سوم بیماری کرونا هستیم، اظهار کرد: در این پیک برخلاف دو پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتا‌ب گرفتا‌ری بیماری در تهران افزایش داشته حجم مراجعات تهران به بخش‌های بیمارستانی افزایش یافته و برای کنترل اپیدمی و بازیابی توان و رمق تیم بهداشت و درمان پیشنهاد ما دو تا سه هفته تعطیلی در تهران به غیر از مشاغل امدادی و حیاتی و مشاغلی مانند توزیع مواد غذایی است.

به دنبال اظهار نظر زالی درباره تعطیلی شهر تهران محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در چند نوبت بر تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران به منظور قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

اتخاذ راهکار ویژه برای برون‌رفت از شرایط بیماری کرونا

هاشمی با تاکید بر شرایط حاد بیماری کرونا از ضرورت اتخاد راهکار ویژه برای برون‌رفت از شرایط بیماری کرونا صحبت کرد و پیشنهاد تعطیلی کامل شهر تهران را حداقل به ۲ هفته داد.

اما این پیشنهاد هاشمی مبنی بر تعطیلی شهر به مدت دو هفته با موافقت ستاد اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا مواجه نشد تا جایی که هاشمی پس از یک هفته زبان به انتقاد گشود و گفت: بنده پیشنهادی را مبنی بر تعطیلی کامل دوهفته‌ای تهران مطرح کردم که ستاد مبارزه با کرونا اصلاً عنایتی به این پیشنهاد نداد و از این اتفاق متأسفیم.

به دنبال درخواست‌های متعدد برای تعطیلی شهر تهران به مدت دو هفته و از آنجایی که با این پیشنهاد موافقت نشده بود ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمات جدید تری را برای مقابله با این بیماری اتخاذ کرد که از جمله آن‌ها الزام به تعطیل شدن تمامی اصناف و مغازه‌ها در ساعت ۱۸ و پایان خدمت رسانی اتوبوس و مترو در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه بود.

اما همین موضوع هم چندان کارساز نبود تا جایی که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران بار دیگر با تاکید بر الزام تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران گفت: به گفته مسئولین وزارت بهداشت، بزودی خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور وجود دارد محدودیت‌های که در هفته گذشته توسط ستاد ملی کرونا، ایجاد شد عملا تاثیر جدی در کاهش تردد و رفتار مردم ایجاد نکرده است بلکه با کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل ونقل عمومی، فقط موجب افزایش ازدحام که عامل تشدید شیوع کروناست فراهم شده است، پیشنهاد شورای شهر تهران، تعطیلی دو هفته‌ای کلیه فعالیت‌های غیرضروری بشکل کامل است که تردد شهروندان را کاهش دهد.

اگر کرونا مهار نشود آمار مرگ و میر و تعداد بستری‌ها ۲ برابر  می‌شود

طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا روز گذشته ۲۵ آبان ماه به ۱۲۵۴۳ نفر رسید و متاسفانه طی ۲۴ ساعت ۴۵۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۴۱۴۹۳ رسید.

طی هفته‌های گذشته تعداد مبتلایان به کرونا یا آمار جان باختگان متاسفانه وارد رکورد تازه تری می‌شد و کشور روز سیاه تعداد مبتلایان و جانباختگان بیماری کرونا را هم به خود دیده بود متاسفانه تعداد مبتلایان و جانباختگان بر اثر بیماری کرونا با روندی صعودی تا  بیش از ۴۶۰ جان باخته در روز هم رسید.

بر اساس شرایط کرونا مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند بیماری کرونا آنقدر گسترش یافته که اگر مهار نشود شاید آمار مرگ و میر و تعداد بستری‌ها در کشور طی ۲ هفته به ۲ برابر آمار فعلی برسد.

همین آمار و هشدار‌ها درباره بیماری کرونا دولت را مجاب کرد تا درباره تعطیلی دو هفته‌ای شهر تهران تصمیمی اتخاذ کند.

به دنبال هشدار‌های لازم درباره الزام تعطیلی شهر تهران و احتمال رسیدن تعداد جانباختگان به بیش از هزار نفر سرانجام ستاد مبارزه با ملی مبارزه با بیماری کرونا تصمیم‌های لازم را برای تعطیلی دو هفته‌ای اتخاذ کرد.

به دنبال همین محدودیت‌ها و افزایش میزان مبتلایان و جان باختگان کرونا روز گذشته رئیس جمهور طی بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به جهش ویروس کرونا و اوج گیری مجدد بیماری عالمگیر کوید ۱۹ در کشور، به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه عملیاتی کرونا، «طرح جامع مقابله با کرونا» در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید که به موجب آن، اعمال محدودیت‌های شدید در شهر‌های مختلف کشور، از هفته آینده الزامی می‌شود.

در شهر‌های قرمز کارمندان تنها برای کار‌های ضروری سر کار می‌روند

پس از صدور این اعلامیه از سوی رئیس جمهور رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: در شهرهایی با شرایط قرمز، تقریبا تعطیلی کامل است، به‌جز مشاغل سطح یک و بخشی از کارکنانی که ضروری است در محل کار باشند، تعطیلی کامل اعمال می‌شود.

در ادامه انوشیروان محسنی بندپی، استان‌دار تهران در این باره گفت: از شنبه هفته اینده اول آذر مقرر شد، از میان کارکنانی که در دستگاه‌های اجرایی کار می‌کنند، به‌جز آن‌دسته‌که وظیفه امدادی، اورژانسی و درمانی دارند، یک سوم‌شان سر کار برند و دو سوم دیگر از دورکاری و شیفت‌بندی استفاده کنند.

بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده محدودیت‌های کرونایی جدید از ابتدای آذرماه اعمال می‌شود که بر اساس آن در شهر‌ها و شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز دارند همه مشاغل جز مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز امدادرسانی، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره تامین مایحتاج ضروری، مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی مانند خدمات اضطراری آب و گاز تعطیل خواهند شد همچنین در این شهر‌های قرمز خروج خودرو‌ها با پلاک بومی از مناطق قرمز و ورود خودرو غیر بومی به مناطق قرمز ممنوع است همچنین یک سوم کارکنان باید در ادارات حضور داشته باشند که تهران، مراکز استان‌ها و حدود ۱۰۰ شهرستان جزء این شهر‌های وضعیت قرمز هستند.

علاوه بر آن در شهر‌ها و شهرستان‌هایی که وضعیت نارنجی دارند مشاغل سطح ۳ و ۴ با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند و همچنین خروج خودرو‌ها با پلاک بومی از مناطق قرمز و نارنجی و ورود خودرو‌های غیر بومی به این مناطق ممنوع خواهد بود و نصف کارکنان باید در ادارات حضور داشته باشند، در شهر‌ها و شهرستان‌هایی که وضعیت زرد دارند مشاغل سطح ۴ با محدودیت‌های شغلی مواجه می‌شوند و محدودیت تردد بر اساس شرایط اعلامی هر منطقه خواهد بود و دو سوم کارکنان در ادارات حاضر می‌شوند.

به گفته مسئولان امر از روز شنبه محدودیت‌های جدید کورونایی با توجه به موارد گفته شده در سراسر کشور اجرایی خواهد شد و باید دید که نتیجه این محدودیت‌ها چه خواهد بود./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا