اجتماعیسلامت

مینو محرز: تعطیل نکردن‌ها سیاسی است تا علمی/ برای قرنطینه خیلی دیر شده

خبرمهم: مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا می‌گوید: اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک تری دارد. در هیچ دوره ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دیروز محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه علنی شورای شهر گفت: پیش از شروع جلسه تاکید کردم وضعیت شهر تهران در حوزه مقابله با کرونا نگران‌کننده است، با توجه به آلودگی هوا شرایط برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب نیست. باید فکر اساسی شود و چون در اوج ابتلا به کرونا هستیم، نظر شورای شهر این است که شهر تهران تعطیل شود. در شرایط حاضر لازم است ستاد ملی کرونا به جای هشدار، اقدام ویژه‌تری بکند.

او پیش از جلسه شورا هم گفته بود: آمار روزانه فوتی‌های کرونا در تهران نزدیک ۱۵۰ نفر شده است، باید به فکر تعطیلی کامل دو هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر این کار را نکنیم به نظر می‌رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم. آمارها نشان می دهد که باید اقدامات ویژه تری از آنچه تاکنون از سوی ستاد کلی اتخاذ شده، انجام شود. این جور عملکرد و برنامه ریزی به نظر می رسد جواب نداده و توصیه این است که به فکر تعطیلی کامل دو هفته ای نه برخی صنوف در تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر اینکار را نکنیم به نظر می رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم.

از سوی دیگر، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم گفته است: بیش از ۱۵ هزار مرگ به علت ابتلا به کرونا و یا مشکوک به آن در بهشت‌زهرا (س) تهران داشته‌ایم که وحشتناک‌ترین آمار آن ۱۲ مهر سال جاری با فوت ۱۳۶ نفر بود و این موضوع نشان می‌دهد که ۵۰ درصد فوت‌های ناشی از این بیماری کشنده در تهران اتفاق افتاده است.

در پاسخ به محسن هاشمی، امروز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به درخواست شورای شهر مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کنترل شیوع بیماری گفت: این درخواست باید ابتدا در ستاد ملی کرونا مطرح شود تا در این رابطه تصمیم‌گیری شود ولی هنوز مطرح نشده است.

این درحالی است که علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران همین امروز، درخواست‌های روزهای گذشته را دوباره تکرار کرد:  یکی از مواردی که در روزهای سخت اپیدمی به ما کمک می‌کند، تقلیل سفرهای بین شهری و درون شهری است. بنابراین ما خواستار اعلام محدودیت‌های بیشتر نسبت به گذشته درباره منع سفرها به ویژه سفرهای غیرضروری هستیم، چراکه سفر علاوه بر اینکه از نظر بیولوژیک می‌تواند فردی را که در سفر است در معرض خطر بیشتر قرار دهد و شانس سرایت بیماری را در این فرد بیشتر کند، در عین حال نیز می‌تواند یک نقش تجمیعی در گسترش بیماری داشته باشد.

زالی همچنین گفت: تعداد زیادی بسته‌های پیشنهادی جهت تقلیل سفرهای درون شهری و بین شهری تهیه کرده‌ایم، امروز هم طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درخواست کردیم تا برای تعطیلات تجمیع هفته آینده تدابیری در زمینه ایجاد مداخلات منعی برای سفر و ایجاد مکانیزم جرایم اعمال شود.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا نیز امروز بی‌پرده‌تر از همیشه درباره کرونا گفتگو کرده است: اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک تری دارد. در هیچ دوره ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.

او گفت: حداقل راهی که برای ما مانده این است که دو هفته تعطیلات اعلام کنند تا بیماری فروکش کند. شاید کمی از بار مراجعین به بیمارستان ها کم شود. اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا تعطیل نمی کند یا مهار را جدی نمی گیرد، برای من هم سوال است. بر اساس علم پزشکی باید تعطیلی انجام گیرد. من به مسائل سیاسی وارد نیستم تا بدانم چرا تعطیلات برقرار نمی کنند. تعطیل نکردن ها به نظر سیاسی است نه بر اساس علم پزشکی./همشهری آنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا