اجتماعیسلامت

کشف داروی کرونا در ایران قبل از ورود کرونا!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  از زمانی که کرونا به وجود آمد تا به الان شاهد ساخت بیشمار دارو، واکسن و یا تجویزهایی برای درمان قطعی کرونا در دنیا از جمله ایران بوده‌ایم. واکسن‌هایی که یا اثربخشی نداشته و صرفا جهت سوءاستفاده از نیاز مردم به این مهم، عنوان شده یا مورد تائید سازمان وزارت بهداشت جهانی قرار نگرفته است. درهر صورت آنچه که مشخص است اینکه هنوز دارو یا واکسنی برای درمان کرونا وجود ندارد. البته داروهایی وجود دارد که پیشرفت این بیماری را کنترل می‌کند. حال در این شرایط و در حالی که کرونا یکه تاز میدان است، نماینده مردم همدان در مجلس مدعی ساخته شدن داروی قطعی درمان کرونا در برخی از استان‌ها آنهم در ۸ماه گذشته شده است! جالب اینجاست که این نماینده برای اثبات ادعای خودش دارویی را که می‌گوید در جهت درمان کرونا موثر است را به مجلس آورده بود. اما نکته جالب زمان ساخت این داروست که آن را غیرقابل باور می‌کند. در حالی این نماینده گفته است که این دارو ۸ماه پیش(بهمن ۱۳۹۸) ساخته شده که در آن زمان به اذعان مسئولان هنوز کرونا وارد ایران نشده بود.

رونمایی از داروی کرونا در مجلس

احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در جلسه علنی صبح روز یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹ مجلس در اخطاری مستند به اصل ۱۲۱ قانون اساسی و با اشاره به آمار فوت ناشی از کرونا در هر شش دقیقه مدعی شد: «این در حالیست که برخی استان‌ها دارویی ساخته‌اند و من یک نمونه آن را آورده‌ام که هشت ماه پیش برای درمان قطعی کرونا معرفی شده اما به آن توجه نشده، مردم تلف می‌شوند و کسی به فکر مردم نیست. وزارت بهداشت هم با تمام تلاشی که کرده نیاز به کمک دارد. در دولت چه خبر است؟ چرابه آنها کمک نمی‌شود؟»این نماینده مجلس با بیان اینکه هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما تلفات کرونا را شاهد هستیم گفت: «اراده‌ای برای اجرای پروتکل‌ها نیست و در این زمینه با تبعیض برخورد می‌شود. مثلا ورود به مشهد ممنوع می‌شود ولی ورود به جاده‌های شمال، مترو و بازار آزاد است.» وی همچنین مدعی شد: «رسانه‌هایی که در اختیار دولت هستند می‌خواهند تمام مشکلات را به گردن نظام بیندازند. وضعیت جامعه خوب نیست و همه کسانی که دلداده بودند دلسرد می‌شوند. مردم منتظرند اتفاقی توسط مجلس بیفتد.» به‌گزارش ایسنا، علی نیکزاد هم که اداره جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر خطاب به وزارت بهداشت گفت: «آقای فلاحی دارو را همراه خود آورده، به این موضوع رسیدگی کنید.»

 صحت ندارد

حالا این اقدام و اظهارات آقای نماینده واکنش مقامات بهداشتی را در پی داشته است. مینو محرز، کارشناس سازمان جهانی بهداشت در این خصوص به برنا گفت: «اصلا چنین چیزی صحت ندارد. اگر نتیجه مطالب بررسی و مورد تایید بود که یک افتخار ملی محسوب می‌شد، چون نه تنها در ایران بلکه در کل جهان می‌توانستیم از این دستاورد استفاده کنیم. اگر داروی مخصوص کرونا تولید شود امکان ندارد سازمان یا فردی جلوی تولید و توزیع آن را بگیرد.» به گفته او این اکتشاف برای کشور ما افتخار است و باعث نجات بشریت می‌شود، اما این ادعا کاملا نادرست است.

 نماینده مجلس مستنداتش را ارائه کند

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز گفت: «وقت ما با ارزش است و این فرد باید مستنداتش را ارائه کند. بنده تاکنون چنین چیزی نشنیده‌ام. او باید درباره ادعایش شما را، راهنمایی کند» او ضمن ابراز تعجب از طرح چنین مواردی تاکید کرد: «شاید فردی دیگر مدعی شود به جای ۸ماه، ۹ماه قبل واکسن کرونا آمده است در این شرایط باید پاسخ او را بدهیم که نه اینگونه نیست؛ ۹ ماه قبل داروی کرونا نیامده است!» حریرچی گفت: «از خود این نماینده مستندات این ادعا را بپرسید.»

 به رسمیت نمی‌شناسیم

همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص این ادعای نماینده گفت: «مسیر تایید سلامت، ایمنی و اثربخشی یک دارو و یا یک روش درمانی در کشور مطابق مقررات مشخص است و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بعنوان متولی سلامت، هیچ مسیر میانه و سفارشی برای تائید اثربخشی یک داروی ادعایی یا روش درمانی نمی‌شناسد.» وی ادامه داد: «متاسفانه در ماه‌های اخیر با توجه به نگرانی مردم از همه‌گیری کرونا و جدید بودن این بیماری و ویروس نوپدید، ادعاهای بسیاری مبنی بر دستیابی به درمان این بیماری مطرح شده که اغلب این موارد فاقد مستندات علمی است؛ یا مسیر کارآزمایی‌های بالینی و روشمند را طی نکرده و یا بعضا درصدد هستند با دور زدن این مسیر خود را از معرض قضاوت علمی و فنی دور کنند.» سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «به عنوان متولی سلامت این قول را به مردم عزیزمان می‌دهیم که جز مسیر ارزیابی‌های علمی برای ارزیابی روش‌های تشخیصی و درمانی هیچ مسیر دیگری را به رسمیت نشناسیم.»

 واکنش کاربران

از سوی دیگر این موضوع مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« اول داروش اومده بعد خودش؟» دیگری نوشت: «می‌گوید که درمان قطعی کرونا، ۸ ماه قبل به دولت ارائه شده و دولت اقدامی نکرده؛ در عین حال کرونا ۸ ماه است که به ایران رسیده. تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که داروی در دست این نماینده کاملا ساختگی است».یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« کاری به این نداریم که دنیا هنوز نتونسته داروی قطعی کرونا رو درست کنه و به مردم معرفی کنه؛ ولی ۸ماه پیش یه تعدادی کرونایی فقط تو قم شناسایی شده بود و هنوز ایران درگیر کرونا نبود».فرد دیگری گفته است:« امروز نماینده مجلس فرمودند داروی درمان قطعی کرونا رو هشت ماهه پیش دادیم وزارت بهداشت هنوز جواب نداده! فقط بزرگوار هشت ماه پیش میشه بهمن‌ماه یعنی همون موقع که ورود کرونا به ایران رو هم تکذیب می‌کردید»./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا