اجتماعیسلامت

تکذیب دریافت جریمه نقدی رعایت نکردن شیوه نامه بهداشتی از یارانه

خبرمهم: رئیسی گفت: به هیچ وجه دریافت جریمه نقدی به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی از یارانه‌ها نخواهد بود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به اینکه بیش از ۷ ماه است که درگیر بیماری هستیم، بیان کرد: در این رابطه فراز و نشیب زیادی در دنیا داشتیم، برای مبارزه با این ویروسی که درمان مشخص و موثری ندارد و همچنین واکسن در دسترس و امتحان شده‌ای ندارد تنها راهی که وجود دارد بحث رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است که نیازمند مسئولیت پذیری همه مردم، دولت و همه افرادی است که در حوزه سیاستگذاری به عنوان شهروند فعالیت می‌کنند لذا یک مسئولیت اجتماعی است که همه باید آن را داشته باشیم.

او با بیان اینکه در این مدتی که هیچ نوع جریمه‌ای وضع نشده بود نصف مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کردند، افزود: ما فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت میزان رعایت شیوه نامه‌ها تا مرز ۷۶ درصد در سطح کشور رسید، اما از اواخر اردیبهشت سقوط معناداری در رعایت شیوه نامه‌ها داشتیم، حدود یک ماه پیش میزان رعایت شیوه نامه‌ها به ۷۲ درصد رسیده بود، اما طی چند هفته گذشته نزول پیدا کرد، آخرین آمار ۴۲ درصد است و لذا در استان‌های مختلف رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی متفاوت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا رئیس جمهور و سایر عزیزان سعی داشتند تا جریمه‌ای نباشد و لذا با خواهش و توصیه تاکنون کار دنبال شد لذا از مردم انتظار داریم که شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.

رئیسی اظهار کرد: یکی از مطالبات آن دسته از مردم که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند این است که چرا ما علیرغم اینکه رعایت می‌کنیم درگیر بیماری به خاطر سهل انگاری عده‌ای دیگر بشویم.

او ادامه داد: قسمتی از جرائم صرفاً برای استان تهران تعریف شده است که به عنوان پایلوت انجام خواهد شد و پس از مدتی وقتی نواقص برطرف شد در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: یکی از مشکلاتی که داریم، این است که افرادی هستند که بیمارند و علائم خفیفی دارند و حتی برای آن‌ها تست مثبت کرونا تشخیص داده شده است، ولی در جمع حاضر می‌شوند و بیماریشان را به نوعی پنهان می‌کنند و این موضوع بسیار خطرناک است.

رئیسی با اشاره به اپیدمی کرونا گفت: اگر فرد علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را داشته باشد اول باید بگوییم که فرد به کرونا مبتلا شده است تا اینکه خلافش ثابت شود، افرادی که علائم بیماری دارند و یا علامت و بیماری خود را مخفی می‌کنند اگر آگاهانه این کار را انجام دهند مشمول جریمه می‌شوند، فردی که کرونا مثبت است و به محل کار خود اطلاع ندهد و در محل کار خود، جامعه و ادارات حضور پیدا کند نیز مشمول جریمه می‌شود.

جواب تست کرونا در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود 

او با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های سراسر کشور از جمله آزمایشگاه‌های خصوصی همه موظفند تمام تست‌های مثبت را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کنند اظهار کرد: همه آزمایشگاه‌ها باید هر تستی را که انجام می‌دهند در سامانه ما ثبت کنند و لذا ما اطلاع پیدا می‌کنیم که چه کسی مثبت است و چه کسی منفی، کسانی که کرونا مثبت هستند باید در گوشی خود اپلیکیش ماسک را نصب کنند و ما به آن‌ها سرویس دهی می‌کنیم و همچنین از طریق این اپلیکیشن افراد را ردیابی خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کسانی که کرونا مثبت هستند مانند یک بمب ویروس عمل می‌کنند افزود: کسی که کرونا مثبت است و به عروسی و عزا می‌رود این بیماری را به راحتی به دیگران منتقل می‌کند.

او ادامه داد: راننده تاکسی که ماسک نزده، مشمول جریمه ۱۰۰ هزار تومانی خواهد شد و اگر مسافری را سوار کند که او هم ماست نزده ۲۰ هزار تومان هم دوباره راننده جریمه می‌شود و خود مسافر هم ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد لذا این موضوع در سطح تهران فعلاً اجرایی می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه ما ناظرین متعددی از جمله نیروی انتظامی و ضابطین قضایی داریم، افزود: نیروی انتظامی ابزاری در اختیار دارد که از طریق دوربین‌ها می‌تواند افراد را شناسایی کند لذا چهره آن‌ها مشخص است و می‌توانند از طریق کد ملی تذکرات لازم و یا جریمه را اعمال کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه محل پرداخت جریمه در ستاد ملی مقابله با کرونا این‌گونه مشخص شده که فرد بدهکار می‌شود، گفت: فرد می‌تواند از طریق شماره حساب پول را پرداخت کند، الزاماً این پول از طریق یارانه کم نمی‌شود، اگر فرد جریمه را به حساب مورد نظر واریز کند دیگر از یارانه کسر نمی‌شود، این جریمه‌ها صرفاً صرف کرونا خواهد شد.

به دلیل پول کسی را جریمه نمی‌کنیم

او با اشاره به اینکه ما به دلیل پول کسی را جریمه نمی‌کنیم هر بیماری که وارد بیمارستان می‌شود علاوه بر مشکلاتی که از نظر اقتصادی وجود دارد برای بیمارستان‌های ما هم نیز هزینه بسیار زیادی ایجاد می‌شود ادامه داد: آینده بستگی به نوع برخورد ما دارد، رفتار ویروس هیچ تغییری نکرده است، ویروس همان ویروس قبلی است، آن چیزی که دچار تغییر می‌شود رفتار مردم است، هر زمانی که رفتارمان تغییر پیدا می‌کند ویروس تسلیم می‌شود.

او  گفت: ویروس صداقتی در وجودش دارد، اگر کسی در قلمرو آن وارد شود حتماً مبتلا می‌شود، اگر ما رعایت نکنیم دچار بیماری می‌شویم.

رئیسی با بیان اینکه زمانی که jتوجه به شیوه نامه‌ها پایین می‌آید، شیوع  بیماری بیشتر می‌شود، گفت: زمانی که دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنیم، بیماری پایین می‌آید.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به عنوان مثال در خوزستان ۴۱ درصد، خراسان رضوی ۳۶ درصد و تهران ۳۲ درصد است گفت: تهران پایین‌ترین استانی است که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کند، در فارس ۶۷ درصد مردم اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند و میانگین کشوری در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ۴۲/۲درصد است.

دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس ۴۶ درصد رعایت شد

او با اشاره به اینکه در داروخانه‌ها ۵۵ درصد، مدارس ۴۶ درصد، آرامستان‌ها ۳۸ درصد و نانوایی‌ها ۴۴ درصد شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شده است، افزود: حدود ۹ هزار اخطار و معرفی به مراجع قضایی داده شده است، همچنین ۶۵۶ مورد نیز پلمپ شده اند، نانوایی‌ها یکی از مشکل دار‌ترین اصناف ما هستند.

رئیسی ضمن تشکر از کادر درمان و پزشکان گفت: شانس ابتلای همکاران ما زیاد است، لذا از خانواده آن‌ها تشکر و طلب صبر می‌کنیم، آن‌ها از جان خود مایه می‌گذارند.

او با اشاره به علائم کرونا اظهار کرد: باید احتیاط لازم را به عمل آوریم، اگر فردی علائم سرماخوردگی را دارد و با فردی که کرونا دارد برخورد داشته، ابتدا باید آن را کرونا در نظر بگیرد./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا