اجتماعیسلامت

مردم حرف گوش نمی‌دهند زیرا گرانی است

خبرمهم: هشدار‌های مسئولان مختلف در مورد کرونا از جمله منع سفر چرا جدی گرفته نمی‌شود؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، استان تهران برای کنترل بیماری کرونا به مدت یک هفته تعطیل شده است اما علی رغم تمام هشدار‌ها تجربه نشان داده است که افراد ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیستند و همچنان این ترس وجود دارد که از این تعطیلی‌ها و تعطیلی آخر هفته استفاده کنند و به سفر بروند.

وضعیت تهران کاملا بحرانی است!

 علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: « تعطیلی یک هفته‌ای از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد و در حال حاضر در تهران میزان استفاده از ماسک حدود ۵۵ درصد است. در برخی مناطق پرتراکم استان و مراکزی از جمله مترو امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد. به همین دلیل معتقدیم باید محدودیت‌های جدی‌تر با زمانی طولانی‌تر اعمال شود. دورکاری نیز همچنان از جمله موارد پیشنهادی ستاد مقابله با کرونا در تهران است، چرا که با دورکاری، سفر، فشار حمل و نقل عمومی، میزان ابتلا در ادارات و به طور کلی میزان چرخش ویروس کاهش می‌یابد.

اگر مردم به سفر بروند، بیمارستان‌های صحرایی راه می‌افتد!

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی کرونا نیز به امتداد گفته است: « گسترش کرونا در تهران، فراتر از حد و نگران‌کننده است و روند مقابله با کرونا، بسیار بد است. همچنین بستری‌ها در پایتخت به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده‌اند و گنجایش بیمارستان‌ها پر است و جایی برای پذیرش بیمار جدید ندارند. با افزایش رفتار تهاجمی ویروس، شمار جان باختگان کرونایی در تهران مدام رو به افزایش است. اگر این‌روزها، سفرهای پایان هفته‌ آغاز شود، احتمالا مجبوریم از بیمارستان‌های صحرایی استفاده کنیم.

مرگ پشت در خانه ما نشسته!

همچنین او در ادامه خاطرنشان کرد: « به عنوان عضو کمیته ملی مقابله با کرونا، عاجزانه از مردم خواهش می‌کنم در تعطیلات تجمیعی هفته‌های آتی، از سفرهای تفریحی و بی‌مورد صرف‌نظر کنند. آمار برای ترسیدن مردم اعلام نمی‌شود بلکه برای واقع‌بینی مردم اعلام می‌شود. البته اعتقاد من این است که آمار فوت ممکن است از این عدد بسیار بیشتر باشد. حالا و در این شرایط، مرگ دیگر برای همسایه نیست بلکه پشت در خانه ما هم نشسته و برای ما هم اتفاق می‌افتد و ممکن است یک روز من و شما هم بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان‌مان را از دست بدهیم. آنچه امروز با رفتار مردم شاهد هستیم این است که ویروس کرونا حداقل تا تابستان سال آینده هم با ما خواهد بود و قربانی خواهد گرفت.

تاخر فرهنگی

در خصوص اینکه چرا مردم هشدار‌ها را رعایت نمی‌کنند آفتاب یزد به گفتگو با امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس نشست. او گفت: « اصل مسئله بحران اعتماد و اعتمادسازی در جامعه است زیرا مردم گفته‌های مسئولان را باور ندارند البته این موضوع به فرهنگ و تاخر فرهنگی افراد جامعه بستگی دارد. تاخر فرهنگی به این معناست که بسیاری از وسایل و تکنولوژی‌ها وارد جامعه شده است اما فرهنگ استفاده از آن‌ها به درستی به افراد، آموزش داده نشده است. میزان برخورداری از این نوع فرهنگ به سطح تحصیلات، آگاهی، آموزش و پرورش، میزان شهرنشینی و… بستگی دارد. براساس این تئوری ما قادر هستیم سریعا به مظاهر تکنولوژی دست پیدا کنیم اما فرهنگ نحوه استفاده درست از آن‌ها را نداریم و همیشه بین فرهنگ مادی و فرهنگ استفاده از آن فاصله وجود دارد که میزان این فاصله را سطح توسعه یافتگی جوامع تعیین می‌کند. »
وی در ادامه افزود: « افراد جامعه ما از مدرن‌ترین و به روز‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند و بدین واسطه خود را شهروندانی مدرن می‌دانند اما فرهنگ عامه هنوز آمادگی این میزان از تغییر را ندارد و رفتار و کردار عامه مردم خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. برای بالا بردن انطباق پذیری افراد، باید جامعه به تدریج با این نوع از مسائل برخورد کند. بسیاری از مردم به دلیل همین مسئله تاخر فرهنگی اصلا بیماری کرونا را باور ندارند و ذهنیت افراد هنوز آمادگی ندارد در حالی که در یک جامعه توسعه یافته، افراد با این تغییر‌ شرایط زودتر سازگار می‌شوند.»

افراد نمی‌توانند میزان جدی بودن هشدارها را باور کنند

همچنین مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی در همین خصوص به آفتاب یزد گفت: « هر مسئله‌ای در جامعه معلولی از علت‌های دیگر است. برای اینکه بدانیم مردم چرا به بی‌اعتمادی و جدی نگرفتن هشدار‌ها رسیده‌اند باید به دنبال عوامل به وجود آمدن این بی‌اعتمادی باشیم. در این دوران در بسیاری از اوقات مردم مردد بودند به گفته کدام مسئول گوش دهند زیرا گفته‌های متفاوتی وجود داشت. همچنین بسیاری از گفته‌های مسئولین پشتوانه درست علمی ندارد و ما امروز شاهد این هستیم که همچنان مترو‌ها و ادارات به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به همین دلیل افراد نمی‌توانند میزان جدی بودن هشدارها را باور کنند. در بسیاری از جوامع ما شاهد آن هستیم که اگر دولت استفاده از وسیله‌ای را اجباری اعلام کند آن را به طور رایگان در اختیار همگان قرار می‌دهد. اما در کشور ما دولت هیچگاه ماسک رایگان در اختیار عموم مردم قرار نداده است کما اینکه در ایستگاه‌های مترو شاهد فروش ماسک هستیم.جدا از آنکه قیمت ماسک هنوز متغییر است و خانواده‌ها توان تهیه و استفاده مداوم از ماسک را ندارند زیرا هزینه قابل توجهی به سبد هزینه آن‌ها می‌افزاید. از دلایل عدم همکاری مردم می‌توان به تورم، فقر و بیکاری اشاره کرد. دولت در این هشت سال بی‌اعتمادی بزرگی را در مردم به وجود آورده است زیرا به هیچ یک از وعده‌های خود به درستی عمل نکرده است. امروز بسیاری از افراد کار خود را از دست داده‌اند و اینگونه نمی‌توان از مردم انتظار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را داشت.»

تنها مردم مقصر نیستند

وی در ادامه افزود: « امروز تنها مردم مقصر نیستند باید به دنبال آن باشیم که چرا مردم دیگر حرف هیچ مسئولی را گوش نمی‌دهند.همچنین انگیزه بسیاری از افراد برای ادامه زندگی و رعایت نکات بهداشتی از بین رفته است زیرا بسیاری از مردم شغل، در آمد و امید به زندگی ندارد. »
فاجعه ویروس کرونا همکاری همگان را می‌طلبد. امروز مسئولان بیش از هر زمان دیگری باید نگهبان جان مردم باشند و مردم بیش از هر زمانی متکی به خود. زنجیره انتقال این بیماری باید هرچه زودتر قطع شود تا فاجعه‌ای بزرگ‌تر رخ ندهد./افتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا