اجتماعیسلامت

هشدار؛ انتشار ویروس کرونا در آستانه خروج از کنترل

خبرمهم: رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، اعمال بیشتر محدودیت‌ها برای کنترل بیماری کرونا را ضروری دانست و به مردم هشدار داد: شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور در وضعیت بحرانی بوده و انتشار این ویروس در حال خارج شدن از حد کنترل است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  دکتر پیام طبرسی با بیان این که ویروس کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می کند، وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور را بحرانی توصیف کرد و خواستار رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از گذشته از سوی مردم شد.

وی به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت گسترش این ویروس در کشور، خصوصا در تهران از هفته های قبل و پس از کاهش محدودیت ها و رفتارهای پرخطر، قابل پیش بینی بود.

معاون آموزشی گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری شکل گیری موج سوم کرونا در ایران تاکید کرد: ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده، به شکلی که در دو هفته اخیر با بیمارانی مواجه شده ایم که با علایمی مشابه ولی شدیدتر از دوره های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند.

طبرسی به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: بالاترین میزان بستری شدگان کرونایی از اولین روز شیوع تا به امروز در بخش های مراقبت های ویژه، مربوط به روزهای اخیر است.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از وی آورده است: کادر درمان دچار فرسودگی و خستگی شدند و روز به روز تعداد بیمارن بدحال بیشتر می شود.

تقریبا ظرفیت بخش های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی است

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی را با هدف قطع زنجیره ویروس کووید – ۱۹ خواستار شد و هشدار داد: تقریبا ظرفیت بخش های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی است و در آینده نیز هر تعداد تخت بستری به ناوگان درمان اضافه شود به درمان این بیماران تعلق می گیرد.

طبرسی با یادآوری این که بسیاری از بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بخش های مراقبت های ویژه دارند، همچنان در بخش های عادی تحت درمان هستند، ‘گفت: علت این موضوع افزایش چشمگیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت های ویژه و به دنبال آن کمبود تخت های مراقبت های ویژه است.

وی همچنین اظهارداشت: با وجود این که بیشتر بیمارستان‌های تهران به مدار ارایه خدمات کرونایی پیوستند اما همچنان با کمبود تخت های بستری روبرو هستیم که این موضوع بیانگر این مهم است که کشور با وضعیت بسیار نگران کننده و بحرانی روبرو شده است.

معاون آموزشی گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تاثیر مستقیم سفرها بر افزایش آمار کرونا و تعطیلات پیش رو اشاره و به مردم توصیه کرد: برای پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت خود از سفر رفتن اجتناب کنید چرا که اگر مردم بخواهند همانند هفته های گذشته همچنان در مراسم های مذهبی شرکت کنند و به سفر رفتن ادامه دهند تعداد مبتلایان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

طبرسی، دستورات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، محدودیت تردد، برگزار نکردن تجمعات در مراسم های عزاداری اربعین و ماه صفر را فصل الخطاب دانست و عمل به این توصیه ها را از مردم خواستار شد.

برای مهار کرونا، نیازمند همت بلند و حرکت جهادی مردم، مسئولان و سیاستگذاران هستیم

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از افزایش تعداد شمار مبتلایان و در ادامه مرگ و میرها در هفته های آتی خبر داد و افزود: برای مهار کرونا، نیازمند همت بلند و حرکت جهادی مردم، مسئولان و سیاستگذاران هستیم.

طبرسی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام تمهیدات باید بیش از پیش رعایت شود تا بیماری کنترل شده و در فصول سرد با بحران کمتری نیز مواجه شویم.

درمان بیماران کرونایی سخت تر شده است

وی در ادامه با بیان این که آمارها بیانگر این موضوع است که درصد فوتی ها بر اثر ویروس کرونا در بخش های آی سی یو درصد بسیار بالایی است، توضیح داد: درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماه های گذشته سخت تر شده چرا که مبتلایان با علائم شدیدتر بیماری روبرو هستند.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه خطاب به افرادی نسبت به رعایت توصیه ها بی توجه هستند، گفت: لطفا نیم نگاهی به آمار مبتلایان و درصد درگیری مردم با این بیماری خصوصا افراد در معرض خطر داشته باشید.

طبرسی علامت کلی  کرونا را همچنان تب، سرفه و تنگی نفس ذکر کرد و یادآور شد: از بین رفتن حس چشایی، علایم گوارشی، قلبی و عصبی نیز از دیگر نشانه های ابتلا به این بیماری است.

وی ادامه داد: تحقیقات برای تهیه واکسن و داروی موثر کرونا با شدت ادامه دارد ولی کماکان دارویی ارایه نشده که با قاطعیت این بیماری را درمان کند. داروهای ضد التهاب نیز تا حدودی برای کاهش دوره بیماری اثر گذار است ولی مطلقا بر میزان مرگ و میر ها اثری ندارند و مابقی موارد نیز صرفا در فاز تحقیقاتی قرار دارد.

این پزشک متخصص با بیان این که همچنان هیچ درمان و دستورالعمل معجزه آسایی برای مقابله با کرونا در هیچ جای دنیا وجود ندارد، افزود: درمان های ثانویه ای همانند درمان به کمک آنتی بادی ها در فاز نهایی تحقیقات هستند، مدل آزمایشی به کمک آخرین دستاورها و فناوری ها انجام می شود و به نظر می رسد این روش در مقایسه با روش پلاسما درمانی، اثر گذاری بهینه تر و موثرتری داشته باشد.

طبرسی با بیان این که تاکنون دو جهش عمده کرونا در سنگاپور شناسایی شده است، توضیح داد:این مطالعات حاکی از کاهش علایم و شدت این بیماری است، ولی مابقی و بیشتر گزارش ها در گوشه گوشه دنیا حکایت از تکثیر و افزایش شدت بیماری زایی کرونا دارد.

وی خاطرنشان کرد: این جهش ها باعث افزایش بیماری زایی کرونا شده به طوری که تکثیر ویروس را شدت بخشیده  و این موضوع  باعث شد که در حال حاضر بیماری زایی ویروس چند برابر شود.

همزمانی کرونا با آنفلوانزا زنگ خطری برای افزایش بار بیماری ها

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری همزمانی کرونا با آنفلوانزا و سایر ویروس های تنفسی را زنگ خطری برای افزایش بار بیماری ها ذکر کرد و ادامه داد: به نظر می رسد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های درمانی می تواند به میزان قابل توجهی از شدت بیماری زایی کرونا و آنفولانزا بکاهد.

طبرسی با یادآوری این که در حال حاضر کشور در مهار کرونا وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها در مقایسه با جمعیت کشور نشان می دهد آمار ها هنوز به عدد قابل قبول نزدیک هم نشده و باید بیش از پیش محدودیت ها و پروتکل ها جدی گرفته شود.

وی ابتلا و مبتلا نشدن به کرونا را کاملا موضوعی بی ارتباط با ژنتیک و گروه خونی افراد دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است فردی در خط مقدم ارایه دهندگان خدمت به بیماران کرونایی باشد و طی هشت ماهی که از این اپیدمی می گذرد به آن مبتلا نشده باشد ولی نکته اینجاست که کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می کند.

معاون آموزشی گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که همچنان بهترین راه مبتلا نشدن به ویروس کووید – ۱۹ پیشگیری است، تاکید کرد: همچنان و همانند روزهای اول شیوع این اپیدمی بیشترین قربانیان این بیماری افراد در معرض خطر و سالمندان هستند ولی این موضوع به این معنی نیست که سلامت سایرین و جوان ترها تضمین شده است چرا که مواردبسیاری نیز در موج سوم بدون هیچ بیماری زمینه ای و ریسک فاکتوری درگیر ابتلا به این بیماری در فرم های شدید تر شده اند./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا