اجتماعیسلامت

گاهی دارو بیش از حد نوشته و خریداری می شود/۴۰ درصد مواد غذایی ما تلف می شوند

خبرمهم: رییس جمهور با بیان اینکه در بخش دارو و مواد غذایی باید به سمت خوب مصرف کردن حرکت کنیم، گفت: گاهی دارو بیش از حد در نسخه نوشته شده و خریداری می شوند و در منازل مانده و مصرف نمی شوند. ۴۰ درصد مواد غذایی ما به دلیل بد مصرف کردن، تولید غیر دقیق یا در اختیار نداشتن زنجیره صنایع غذایی تلف می شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم بهره برداری از طرح های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت افتتاح پروژه های امروز اظهار کرد: این افتتاح ها به معنای ارتقای علم و فناوری در کشور ماست. از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند تشکر می کنم. برای ما مهم است که نسل جوان تحصیل کرده ما فضایی برای فعالیت علمی دارد. شرکت های دانش بنیان صد برابر نسبت به هفت سال پیش شده است.

وی ادامه داد: داروها برای درمان بیماری یا پیشگیری از بیماری برای ما خیلی مهم است که امروز در این زمینه افتتاح داشتیم. خط تولید واکسنی که امروز افتتاح شد، اهمیت زیادی برای مصرف داخلی و صادرات در آینده دارد. ارزبری برای دارو و مواد اولیه شرکت های داروسازی انجام می شود اما شرکت های دانش بنیان می توانند ما را از واردات این مواد اولیه بی نیاز کنند. دولت با همه توان پشتیبان و حامی این شرکت هاست  زیرا  دارو امنیت جسم مردم را تامین می کند. دکتر ستاری قول دادند تا پایان این دولت چهار واکسن انسانی دیگر تولید می شود. تاکید من هم از ابتدای دولت یازدهم، تولید واکسن انسانی بود.

رییس جمهور همچنین با تشکر از شرکت های خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش دارو، افزود: امینت غذایی برای کشور ما بسیار مهم است. در دوران کرونا اهمیت دارو و غذا را بیشتر درک کردیم. ما باید روی پای خود بایستیم. یک شرکت دانش بنیان با تولید کود یا سم و بذر مورد نیاز کمک زیادی به افزایش تولید می کند و به خودکفایی نزدیک تر می شویم.

روحانی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان گفت: روزانه نیروهای خلاق انسانی خارج از کشور جذب این شرکت ها می شوند. دکتر ستاری معتقد است که اگر ۱ میلیارد دلار مواد اولیه وارد می کنیم،  با فعالیت این شرکت ها می توانیم ۴۰۰ میلیارد دلار را در داخل تامین کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: معاون علمی ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد که تولید واکسن آنفولانزا را در ماه های آینده به ثمر برسانیم  که این برای ما بسیار مهم بوده و برای مردم امنیت آفرین و آرامش بخش است.

روحانی با اشاره به اهمیت خاص تولید  واکسن برای بیماری دهانه رحم، گفت: این واکسن پرمصرف است و امیدواریم نیازهای داخلی را تامین کرده و این واکسن را صادر کنیم‌.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش دارو و مواد غذایی باید به سمت خوب مصرف کردن حرکت کنیم، تصریح کرد: گاهی دارو بیش از حد در نسخه نوشته شده و خریداری می شوند و در منازل مانده و مصرف نمی شوند. بد مصرف کردن در مواد غذایی و دارو باید به مصرف بهینه تبدیل شود. ۴۰ درصد مواد غذایی ما به دلیل بد مصرف کردن، تولید غیر دقیق یا در اختیار نداشتن زنجیره صنایع غذایی تلف می شود.

وی تاکید کرد: حتی تلف شدن ۱۰ یا ۲۰ درصد هم خیلی زیاد است و باید در زمینه تولید و مصرف فرهنگ سازی انجام شود.

روحانی در پایان اظهار کرد: افتتاح های امروز شرکت های دانش بنیان به لحاظ علمی، تامین نیازهای جامعه و جذب جوانان تحصیل کرده برای ما افتخارآمیز بود. این افتتاح ها به لحاظ علمی بودن و دانش بنیان بودن نسبت به افتتاح های هفته های گذشته مزیت داشت‌./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا