اجتماعی

قاچاق قارچ «ترافل»، تهدید جدید هیرکانی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  این روزها هجوم مردم با کیسه‌هایی پلاستیکی به جنگل‌های هیرکانی در بخش استان گلستان، باعث نگرانی شدید کارشناسان محیط‌زیست شده است. آنها به دنیا قارچ «ترافل سیاه» هستند، قارچی که در زیرزمین جنگل‌ها رشد می‌کند و این روزها مشتری‌های فراوانی دارد. قیمت فروش این نوع قارچ به دلالان و واسطه‌ها حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، اما در کشورهای دیگر، رستوران‌های لاکچری برای هر کیلوگرم آن حدود ۱۵۳میلیون تومان پرداخت می‌کنند. جنگل‌های هیرکانی که سال گذشته به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده، این روزها با مشکلات بسیاری دسته و پنجه نرم می‌کند. به باور کارشناسان اگر برداشت قارچ ترافل به شیوه غیرمعمول ادامه پیدا کند، آسیب بسیار جدی به جنگل‌ها می‌زند. از آنجایی که اهالی بومی در شرق گلستان برای تامین معیشت خود به جمع‌آوری این نوع قارچ آن‌هم به روش غیراصولی می‌پردازند، فرآیند برداشت این قارچ به جنگل های هیرکانی آسیب فراوانی می رساند. گرچه از سال گذشته سازمان مراتع و آبخیزداری کشور، برداشت این قارچ را ممنوع کرد، اما ممنوعیت برداشت، زمینه‌ساز توقف برداشت نبوده و قاچاقچیان و دلالان همچنان به برداشت این قارچ از جنگل‌های هیرکانی ادامه می‌دهند. در این بین هادی حق‌شناس، استاندار گلستان با ابراز تأسف از قاچاق این گونه‌های گیاهی با ارزش گفت: مسئولان استانی را در اولین جلسه شورای اداری استان موظف به پیگیری می‌کنم تا بدانند چه اتفاقی در استان به وقوع می پیوندد.

خطر زوال هیرکانی

در این زمینه یک کارشناس جنگلداری و مرتع گلستان گفت: افراد سودجو، برای یافتن ترافل خاک ریشه بسیاری از درختان را زیر و رو می‌کنند که این کار به ریشه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. فرامرزی افزود: با زیر و رو شدن خاک اطراف ریشه‌ها، درخت نمی‌تواند به راحتی تغذیه کند و در نتیجه این درختان خشک شده و خاک فرسایش پیدا می‌کند، در نهایت پس از یک بارندگی سیلاب جاری می‌شود. همچنین سیده‌معصومه‌زمانی، یکی از قارچ‌شناسان مرکز تحقیقات جنگل و مراتع کشور در رابطه با برداشت بی‌رویه قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی گفت: حضور بی‌رویه مردم در جنگل‌های منطقه برای برداشت این نوع قارچ اگر ادامه‌دار باشد، منجر به کاهش تدریجی میزان تولیدمثل و در نتیجه کاهش جمعیت این قارچ در طبیعت می شود، مسلما ادامه این روند تخریب و زوال جنگل‌ها را به دنبال دارد. او افزود: برداشت خارج از فصل این قارچ‌ها در زمانی که وزن کمی دارند و استفاده غیراصولی از تیشه و چنگک باعث از بین رفتن اندام‌های رویشی قارچ و منقرض شدن آن می‌شود.

قیمت‌های نجومی ترافل

سبزینه با یکی از دلالان گفت‌وگویی انجام داده تا از چگونگی انتقال این قارچ به مرزهای کشور و ارسال آن به کشورهای فرانسه، آلمان ایتالیا و آمریکا اطلاعاتی کسب کند. این دلال گفته است: در طول شبانه‌روز بین ۵۰۰ کیلو تا دو تن قارچ ترافل از جنگل‌های هیرکانی برداشت و به یک خریدار با قیمت روز تحویل داده می‌شود. این قارچ‌ها پس از جمع‌آوری به یک مرکز نگهداری منتقل و پس از بسته‌بندی شبانه در محموله‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرمی در خودروهای مختلف جاسازی می‌شود. او در رابطه با چگونگی خرید و فروش این قارچ ها در کشورهای اروپایی گفت: در اروپا این قارچ‌ها به صورت مافیایی خرید و فروش می‌شود، هر کیلوگرم ترافل حدود پنج هزار و ۷۰۰ یورو قیمت دارد که در واقع با یورو ۲۷ هزار تومانی برابر با کیلویی ۱۵۳میلیون تومان است. این دلال افزود: با توجه به ارزش بالای این قارچ و قیمت نجومی آن در کشورهای اروپایی مبلغ خرید این قارچ در کشور ما ناچیز و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا