آیا در استان خوزستان میزان زورگیری خشن افزایش داشته است؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  طی چند ماه گذشته به صورت معناداری در فضای مجازی تعداد کلیپ‌های زورگیری افزایش داشته است. نکته حائز اهمیت این جاست که غالب این کلیپ‌ها از شهرهای مختلف استان خوزستان است.در واقع اینگونه القا می‌شود که گویی در این استان زورگیری خشن به همراه سلاح سرد بیش از سایر استان هاست.

رسیدگی خارج از نوبت

در این راستا، رئیس دادگستری خوزستان با اشاره به سرقت‌های مسلحانه اخیر در شهر اهواز که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر و باعث سلب آسایش عمومی و جریحه دار شدن احساسات مردم شد، گفت: « روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های استان موظف هستند در جهت افزایش امنیت و احقاق حقوق عامه خارج از نوبت به پرونده‌های مرتکبین جرایم خشن، سارقان مسلح و مخلان نظم و امنیت عمومی مردم رسیدگی کنند و برای ایجاد آرامش و حل مشکلات اقتصادی مردم از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند. » او در ادامه خاطرنشان کرد: « آن چیزی که برای دستگاه قضائی در این شرایط حساس کشور بسیار اهمیت دارد ایجاد امنیت، آرامش و کمک به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. »

کشفیات ناجا

فرمانده انتظامی استان خوزستان نیز در تشریح جزئیات انهدام ۵ باند سارقان خشن، گفت:
« در پی وقوع ۲۰ فقره سرقت به عنف و ۸ فقره سرقت مسلحانه در یک ماه گذشته در شهرستان دزفول، دستورات ویژه برای شناسایی و دستگیری سارقان به فرمانده انتظامی شهرستان دزفول ابلاغ شد و در بازرسی از مخفیگاه متهمان یک قبضه سلاح کلاش به همراه ۳۰ فشنگ جنگی، ۲ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز با پنج فشنگ مربوطه و ۴ تیغه قمه کشف شد. »

دولت مقصر و ایادی پشت پرده

پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که آیا میزان چنین جرایمی در استان خوزستان بیشتر است؟ اگر چنین است دلیل آن چیست؟تاکنون مقامات رسمی آماری را در این راستا منتشر نکرده‌اند که بتوان با آن دست به مقایسه زد.بهرحال آفتاب یزد برای بررسی بیشتر و پی بردن به جزییات با سید مجتبی محفوظی یکی از نمایندگان استان خوزستان گفتگو کرده است. وی گفت: « مقوله امنیت، یکی از مهمترین مولفه‌های هر جامعه مدنی است و امنیت به شکلی با معیشت مردم گره خورده است. به این معنا که در جاهایی که معیشت مردم به مشکل نخورده معمولا ما شاهد درصد بالایی از امنیت هستیم اما در مواقعی که مردم با مشکلات معیشتی مواجه هستند ما شاهد بروز مشکلات امنیتی از این قبیل بوده و هستیم. به هر حال مولفه‌های برقراری امنیت تعاریف زیادی دارند. یک مورد باز می‌گردد به دستگاه‌ها و مسئولین امر برقراری امنیت که این دستگاه‌ها باید وظایف خودشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا جامعه، شاهد یک نرم خاصی از امنیت باشد. نماینده آبادان در مجلس در ادامه گفت: « من به شخصه به ۲ دلیل برای بروز نا امنی در استان خوزستان می‌توانم اشاره کنم: ضعف دستگاه‌های برقرار‌کننده امنیت. معضل بزرگ معیشتی در این استان. مردمان استان خوزستان با معضل بزرگی به نام فقر، دست و پنجه نرم می‌کنند. در احادیث زیادی به این اشاره شده که فقر بلای خانمان سوزی است و می‌تواند در جامعه مانند شیطان عمل کند و همچنین باعث ناهنجاری‌های متعددی شود. بسیاری از ناهنجاری‌های مدنی زاییده فقر و از طرف دیگر فقر خود زاییده بیکاری است.
وی در ادامه تصریح کرد: « نرخ آمار بیکاری در سطح استان خوزستان بالا است و به همین دلیل ما شاهد فقر هستیم. با توجه به اینکه این استان از ثروتمندترین استان‌های کشور است نباید وضعیت بیکاری و معیشتی مردم اینگونه باشد. فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد شد اما متاسفانه به خارج از استان تعلق گرفت و مردم استان بی‌بهره ماندند. کاستی‌های ما در این استان بسیار زیاد است. مهم‌ترین دلیل این خشونت‌ها چه مسلحانه چه غیر مسلحانه، فقر و بیکاری است و نیاز است که دولت، نگاهش را به استان خوزستان تغییر دهد. استان خوزستان ثروتمند‌ترین استان کشور با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا برای ایجاد فرصت‌های شغلی است. تمام آقایان دولت مدار از فرماندار و استاندار تا مسئولین شهری، اگر نمی‌توانند فرصت شغلی ایجاد کنند به پیش من بیایند تا بگویم با کمترین هزینه و بیشترین درآمد چگونه فرصت شغلی پایدار ایجاد کنند. بنابراین درصد بالایی از این ناهنجاری‌های موجود زاییده فقر و بیکاری است. من از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی چه نظامی چه انتظامی و چه امنیتی تقدیر می‌کنم ولی نیاز است به اشکال بهتری موضوع امنیت در استان خوزستان را پیگیری کنند. »
این نماینده در آخر اشاره کرد: « بسیاری از این خشونت‌ها ناشی از فشارهای عصبی‌ای است که به مردم وارد می‌شود. علاوه بر اینکه فقر و بیکاری نوعی عصبانیت در مردم ایجاد می‌کند، این تورم‌هایی که سابقه نداشته‌اند باعث ایجاد عصبانیت و خشم در مردم می‌شوند.من دولت را صد در صد مقصر این اتفاق‌ها می‌دانم ضمن اینکه می‌توان به ایادی پشت پرده هم اشاره کرد زیرا همیشه ما در استان‌های مرزی شاهد این نوع شیطنت‌ها بودیم و هستیم.»
امید می‌رود که به مسائل اقتصادی این استان و امنیت مردمان آن بیش از پیش پرداخته شود./آفتاب یزد

خروج از نسخه موبایل